فغانی: هیچ داوری نمی‌تواند تضمین کند که اشتباه نکند

علیرضا فغانی

در هفت دیدار از مسابقات جام جهانی از جمله دیدار افتتاحیه به عنوان داور چهارم مسابقه حضور داشتم و درس های خوبی از این رقابت ها گرفتم. این مسابقات یک کلاس آموزشی بزرگ برای ما به حساب می آید و تجربه های زیادی کسب کردم و آماده ام این تجربیات را به داوران لیگ برتر منتقل کنم. فیفا برای داوران جام جهانی بالاترین هزینه را انجام داد. دوره های آموزشی مختلفی را در جزایر قناری و ریودوژانیرو قبل از آغاز مسابقات برگزار کردیم و مطمئنا این کلاسها تاثیر زیادی در روند داوری این مسابقات داشت. ما باید از این ها درس بگیریم و سطح داوری را در کشورمان افزایش دهیم.

فغانی در پاسخ به این سوال که شما برای اولین بار بود که به جام جهانی رفتید و جدا از بحث بازیها، در مورد داوری ها نیز حرف و حدیث زیاد بود. آیا این بحث بین داوران نیز مطرح شد، گفت: در نشست های مشترکی که با مسئولین فیفا و شخص بلاتر – رئیس فیفا برگزار کردیم، همه آنها اظهار داشتند که این مسابقات فقط بازی است که یک انسان قضاوت آن را برعهده دارد و ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد. قبول داریم که در بازیهای گروهی اشتباه در قضاوت داوران وجود داشت و در واقع هر مسابقه یک سر آن برد و یک سر آن باخت است و همه بازیکنان بعد از بازی باید بایکدیگر و داور مسابقه دست بدهند و همه ما باید از این بازی زیبا و جذاب نهایت لذتمان را ببریم؛ و این همه مطالبی بود که مسئولین فیفا به آن اشاره داشتند. البته بلاتر در صحبتهایش از دو کشور حاضر در جام جهانی مثال زد که یکی نیجریه و دیگری ایران بود. وی با اشاره به دیدار ایران مقابل آرژانتین گفت که همه مردم دنیا دیدند که چطور ایرانی ها پس از مسابقه مقابل این کشور و واگذار کردن نتیجه به خاطر لذت بردن از این دیدار به خیابانها آمده و ساعتها شادی کردند.

داور بین المللی کشورمان در ادامه درباره سخت ترین و بهترین بازی که در آن حضور داشت گفت: با توجه به اینکه من داور چهارم بودم. من هم مثل داور وسط، تمام تمرکزم درون زمین بود و صحنه ها را نگاه می کردم. این خودش یک افتخار است که بازی افتتاحیه نصیب من شد و نام ایران در مسابقه بود. دیدار برزیل و کراوسی جزو حساس ترین و مهمترین بازی های جام بود و این حساسیت نهایت تاثیر را در این مسابقه چه برروی بازیکنان و چه برروی گروه داوری گذاشت و موجب شد که داور وسط این دیدار تا پایان این رقابتها بازی دیگری را قضاوت نکرده و تنها به عنوان داور چهارم در دیدار رده بندی مسابقات انتخاب شود.

فغانی درباره اینکه برای تیم داوری تدابیر امنیتی وجود داشت گفت: بله، همانطور که همه تیم های حاضر در این رقابت ها به شدت محافظت می شدند، برای داوران نیز تدابیر شدید امنیتی در نظر گرفته شده بود. تیم اسکورت داوران تا باند فرودگاه داوران را همراهی می کرد و خوشبختانه هیچ مشکلی برای داوران بوجود نیامد.

وی درباره اینکه حضور در جام جهانی چه تاثیری در قضاوتهای فصل آینده اش خواهد داشت، گفت: هیچ داوری نمی تواند تضمین کند که اشتباه نکند. من از تجربه هایی که در مسابقات جام جهانی کسب کردم به نحو احسن استفاده خواهم کرد و این تجربیات را نیز در اختیار داوران جوان تر خواهم گذاشت. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران وظیفه دارند از داوران حمایت کنند تا آنها با خیال راحت کار خودشان را انجام دهند.

فغانی در ادامه گفت: این جام جهانی برای همه درس بزرگی بود. شما دیدید که تماشاگران با چه سختی به ورزشگاهها می آمدند، همه یکرنگ بودند و هیچ توهینی به همدیگر نمی کردند. در آن 2 ساعتی که در ورزشگاه بودند نهایت لذت را می بردند و تیم خودشان را تشویق می کردند. امیدوارم این شرایط برای کشور ما هم بوجود بیاد.

فغانی در ادامه در خصوص ناظران داوری مسابقات جام جهانی و اینکه آیا حضور یک ناظر داوری از ایران می توانست در انتخاب شما در مسابقات تاثیر گذار باشد، افزود: ناظران این مسابقات از اعضای کمیته داوران فیفا بودند و دو ناظر از آسیا که وظیفه نظارت را به عهده داشتند از کشورهای ژاپن و بحرین بودند. اسفندیار بهارمست نیز به عنوان نماینده آمریکای شمالی در برزیل حضور داشت و کمک های زیادی به ما می کرد. ما باید در کنفدراسیون فوتبال آسیا کرسی های بیشتر و تاثیرگذاتری داشته باشیم.

وی در ادامه درباره مسابقات جام ملتهای 2015 استرالیا گفت: 5 تیم داوری حاضر در مسابقات جام جهانی در این رقابتها حضور خواهند داشت و اگر ان شاءاله اتفاق خاصی نیفتد، در این مسابقات قضاوت خواهیم کرد.

 فغانی درخصوص اینکه توپی از جام جهانی به همراه و یادگار آورده است یا خیر گفت: بله، فیفا به داور هر بازی یک توپ، یک ساعت آدیداس و مدال این مسابقات را اهدا کرد.

داور بین المللی کشورمان در پایان از علی کفاشیان و کمیته داوران بابت زحماتی که برای وی کشیدند تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در مسابقات جام جهانی 2018 – روسیه، مجددا یک تیم داوری از ایران حضور داشته باشد.

یک پاسخ

  1. سلام -من هم از درخشش نام داوری ایران بسیار خوشحال شدم امیدوارم در دیگر بازیهای بین المللی پر رنگ تر و موثر تر حاضر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *