مصاحبه رضا غیاثی در مورد مسائل داوری

رضا غیاثی

با نزدیک شدن به شروع رقابت‌های لیگ برتر، بحث داوری‌های این دوره از رقابت‌ها تحت‌الشعاع اختلافات کمیته داوران و جامعه داوری قرار گرفته است. به طوری که این روزها بحث بازگشت محسن قهرمانی و محسن ترکی به لیست داوران لیگ برتری یکی از سوژه‌های اصلی داوری فوتبال کشورمان است. برای بازگشایی این پرونده که همواره کمیته داوران سعی کرده تا این اختلافات رسانه‌ای نشود، به سراغ رضا غیاثی پیشکسوت داوری و کسی که فریدون اصفهانیان را به تاج معرفی کرد، رفتیم و رضا غیاثی در گفتگو با بانک ورزش، علیه کمیته داوران و شخص فریدون اصفهانیان افشاگری کرد.

غیاثی ماجرای حضور اصفهانیان در کمیته داوران را اینگونه توضیح داد: واقعیت این است که من اصفهانیان را  به مهدی تاج، زمانی که ایشان رییس کمیته داوران بودند، معرفی کردم. حتی زمانی که اصفهانیان رییس کمیته داوران شد کلیه مسایلش را با من مطرح می‌کرد. من همیشه گفته‌ام تاج با اینکه داور نبود ‌اما بهترین خدمات را به کمیته داوران ارایه کرد و با روسای سابق کمیته داوران قابل مقایسه نبود. تاج حتی از من هم بهتر بود. در سال 2010 فیفا بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه از سال 2011 یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال می‌بایست رییس کمیته داوران هم باشد. از همین روی قرار شد یکی از اعضای کمیته داوران یا یک داور پیشکسوت کاندیدای حضور در هیات رییسه فدراسیون فوتبال شود.
پیشکسوت داوری درخصوص به عضویت درآمدن اصفهانیان در هیات رییسه فدراسیون فوتبال، گفت: اصفهانیان قبل از انتخابات هیات رییسه، به من رجوع کرد و از من خواست با عسگری صحبت کنم تا برای هیات رییسه کاندید نشود. من هم پیغام اصفهانیان را به عسگری رساندم و عسگری در جواب به من گفت کاندید شدن هر آدم فوتبالی حق اوست. ضمن اینکه کفاشیان به من تکلیف کرده تا کاندیدا شوم و اگر این کار را نکنم کفاشیان ناراحت می‌شود. عسگری کاندید شد، ‌اما اصفهانیان به دلیل آنکه روسای هیات‌های شهرستانی در اکثریت بودند و از وی حمایت می‌کردند، توانست به هیات رییسه راه پیدا کند. اختلافات میان آنها از همان زمان شروع شد.

رضا غیاثی در ادامه خاطره‌ای را از همان دوران تعریف می‌کند: یک روز اصفهانیان در فدراسیون مرا دید و از من پرسید مسیرم کدام طرف است و من گفتم هر جا می‌خواهی بگو من می‌برمت او به همراه یکی از اعضای هیات فوتبال زنجان، به همراه من‌ آمدند تا آنها را به خیابان ظفر برسانم. در مسیر اصفهانیان به من گفت ما تصمیم گرفتتیم شما، سفیری، فنایی و عنایت عضو کمیته داوران باشید و قصد نداریم از عسگری در این کمیته استفاده کنیم و بعد به من گفت با عسگری صحبت کنم تا عسگری رییس دپارتمان داوری شود. من جریان را با عسگری درمیان گذاشتم و او قبول کرد. من صحبت‌های عسگری را به اصفهانیان منتقل کردم‌ اما به او گفتم اعضای این کمیته آدم‌های خوبی هستند ‌ولی با هم هماهنگ نیستند چرا که من اخلاقیات و روحیات آنها را می‌شناسم. خدا را شاهد می‌گیرم اصفهانیان همان زمان به من گفت من، شما و آقای سفیری همفکر هستیم و هرچه شما بگویید همان را انجام می‌دهیم. پس جای نگرانی نیست و آنها سه به دو به ما می‌بازند. ولی بعدها مشخص شد همان حرف‌ها را به آنها هم گفته است. همان زمان عنایت حرف‌هایش را زد و گفت نمی‌تواند در کمیته داوران حضور داشته باشد و همین موضوع باعث شد تا مسعود مرادی عضو کمیته داوران شود.

پیشکسوت داوری ادامه ماجرا را اینگونه توضیح داد: با آمدن مسعود مرادی، اصفهانیان دوباره همان سناریوی تکراری سه به دو را با اعضای کمیته داوران انجام داد. حتی روز اول تشکیل کمیته داوران، کفاشیان اعضای کمیته داوران را به دفترش در آکادمی‌فوتبال دعوت کرد تا ابلاغیه اعضا را بدهد. در همان روز آقایان رفتند برای تغییر عسگری و گفتند نباید در دپارتمان هم باشد. من در همان جلسه با مدرک و دلیل ثابت کردم که نباید عسگری عوض شود، آنها معتقد بودند نبی به اشتباه برای او ابلاغ زده.

غیاثی در ادامه صحبت‌هایش درخصوص معرفی داوران بین المللی به AFC گفت: فنایی قبل از این ماجراها روی حرفش ماند و به جلسات نیامد و ابلاغ هم نگرفت. برای معرفی داوران بین المللی با اصفهانیان، سفیری، عسگری و مرادی جلسه گذاشتند. در آن جلسه عسگری حق رای نداشت و خروجی جلسه به طرفی رفت که باعث شد بخشی زاده و جهانبازی از لیست بین المللی خط بخورد. آنها حتی می‌خواستند قهرمانی را خط بزنند تا یک نفر دیگر را به بهانه جوان‌گرایی وارد لیست بکنند، که این داور جوان هم نبود. متاسفانه عسگری و مرادی با اینکه از شرایط داوری آسیا اطلاع داشتند، کم‌کاری کردند تا این سه نفر خط بخورند و به جای آنها سه داور جوان به نام‌های اکبریان، خورشیدی و موعود جایگزین شدند که متاسفانه اکبریان و خورشیدی قدر خودشان را ندانستند و در‌ امتحانات رد شدند.

رییس سابق کمیته داوران درخصوص اختلافات محسن ترکی با اصفهانیان، پشت پرده آن را اینگونه توضیح می‌دهد: از ابتدای این اختلاف ترکی اصلا طرف حسابش اصفهانیان نبود و انتقاد اصلی‌اش از فدراسیون فوتبال بود. ترکی حرف حساب می‌زد و معتقد بود اینطور نمی‌شود که مربی و بازیکن به داور فحش ناموس بدهند و داور گزارش کند ولی با یک جلسه محرومیت و سه میلیون تومان جریمه سر و ته آن را جمع کنند. در خصوص پرونده قهرمانی هم حرف درستی می‌زد و می‌گفت تا ثابت نشده نباید او را محکوم می‌کردند. من در جریان ماجراهای قهرمانی نیستم‌ اما او یک روز پیش در حالی که گریه می‌کرد قسم خورد که خلافی نکرده، او در زندگی شخصی‌اش به مشکل خورده بود به طوری که پدرزنش به او گفته این خانوم کی بوده که برایش پول کارت به کارت کرده‌ای. فکر می‌کردند که او زن دیگری دارد. این کاش حسن‌زاده که من به درایتش ایمان دارم، یک روز سر کلاس داوری می‌آمد و در جمع داوران درخصوص پرونده قهرمانی و کرمانشاهی به طور شفاف صحبت می‌کرد تا علامت سوال‌های این پرونده برای داوران هم پاک شود. باور کنید هنوز جامعه داوری هم نمی‌داند ماجرای این پرونده چیست.

رضا غیاثی همچنین درخصوص جدایی‌اش از کمیته داوران گفت: به دلیل ناهمگونی و اختلافات درونی من و سفیری بدون آنکه به اصفهانیان بگوییم، از کمیته داوران کناره‌گیری کردیم و من در نامه‌ای به کفاشیان استعفا دادم چرا که به اعتقاد فیفا سن بازنشستگی 65 سال است و من چون به این سن رسیدم استعفایم را به کفاشیان دادم و او قبول کرد.

عضو سابق کمیته داوران ماجرای برکناری بعضی از اعضای دپارتمان داوری و کمیته داوران را اینگونه شرح می‌دهد: یک روز بزرگان فدراسیون فوتبال، عسگری و اصفهانیان را کنار هم نشاندند تا اختلافاتشان را برطرف کنند. در همان جلسه این دو نفر کسانی که پشت سرشان بودند را روی پل بردند. این دو نفر توافق کردند، طاهریان و غلام سلیمانی که حامی‌ و خبربیار اصفهانیان بودند از یک طرف و یداله سلیمانی و نوید مظفری که می‌گفتند رییس ما عسگری است و اصفهانیان را قبول نداشتند از طرف دیگر، کنار بگذارند. من هم از آن روز که این اتفاقات افتاد، ارتباطم را با آقایان قطع کردم.

رضا غیاثی با همان شور و هیجان همیشگی و صراحت لهجه علیه اصفهانیان افشارگری می‌کند: مشکل اصفهانیان این است که دوست دارد در تمام کلاس‌های داوری مدرس باشد و حتی سر کلاس‌های فوتبال هم برود و تا زمانی که به او نگویند اینجا کلاس فوتسال است، حاضر نیست از کلاس بیرون بیاید. اصفهانیان هر هفته برای خودش ابلاغیه نظارت می‌گیرد تا در همه بازی‌ها حضور داشته باشد. مشکل این آقا این است که مسایل مالی را بیشتر از خدمت به جامعه داوری دوست دارد. خدا را شکر یک سفره‌ای برای این آقا باز شده تا بتواند عید با خانواده اش سرتاسر خوزستان را رایگان گشت و گذار کند. الهی شکر که این آقایان چنان عمل کرده‌اند که دیگر نیاز به صحبت ما نیست، رفتارشان باعث شده تا جامعه داوری آنها را قبول نداشته باشد. اصفهانیان با این افکار جامعه داوری را به تباهی می‌کشاند.

غیاثی که به شدت از اتفاقات داوری در فوتبال کشور نگران است، علیه مدرک تحصیلی اصفهانیان هم موضع می‌گیرد. اصفهانیان یک دوره در آموزش و پرورش (تربیت معلم، ضمن خدمت) کلاس رفته‌اند و مدرکش معادل لیسانس هم نیست و تنها برای آموزش و پرورش معتبر است نه سایر ارگان های دولتی  و با همان مدرک ساختگی به عضویت شورای شهر زنجان و هیات رییسه فدراسیون فوتبال درآمدند. در حال حاضر سازمان بازرسی کل کشور هم در حال بررسی پرونده این آقاست. واقعا برای جامعه داوری که اصفهانیان رییس کمیته داوران آن است، متاسفم. من خودم را بابت اینکه او را به تاج معرفی کردم، هرگز نمی‌بخشم. آقایان به دنبال اهداف مالی هستند تا خدمت. دیروز شنیدم به هیات فوتبال مشهد گفته‌اند ترکی و قهرمانی را در لیست‌شان قرار ندهند تا چهار داور دیگر مشهدی را در لیست داوران لیگ برتر بگذارند. این آقا گفته اگر ترکی به داوری برنگردد، خودش ضرر می‌کند؛ مگر ترکی سود و زیان یا بهره است که اینگونه به او نگاه می‌کنید. فوتبال ایران کلی هزینه کرده تا ترکی به اینجا رسیده. متاسفانه با این سیاست‌های پوسیده‌شان سرمایه‌های داوری را از بین برده‌اند.

رضا غیاثی در پایان با بیان اینکه داوری کشور به دست افراد طماع افتاده است، گفت: این آقا برای حضور در مجمع شوراهای کشور به اصفهان رفته بود و مجبور بود چند روزی را در اصفهان بماند. از اصفهان به یداله سلیمانی زنگ می‌زند و می‌گوید برای نظارت در دو بازی که تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن داشته‌اند، ابلاغیه صادر کند تا اینگونه درآمدزایی هم داشته باشد.

یک پاسخ

  1. سلام – آقای غیاثی شما در اندازه خودتان به فوتبال و شخص آقای اصفهانیان خدمت نموده اید تاجایی که من خودم شنیدم ایشان را بابت داوریشان قبول داشتید و در دفترتان سکه بارانش می کردید چرا الان فکر می کنید ایشان طماع است و ……. ایا روزی شما به سرش قسم نمی خوردید و بازی دربی خوزستان را نمی گفتید وسط زمین بایست ندوی هم من رضایت دارم و….. . خواهش می کنم به موضوعات از بالا نگاه کنید مشکل ما اصفهانیان نیست مشکل ما و داوری ما به روز نبودن تشکیلات ماست این فدراسیون فوتبالی عمل نمی کند بعد از چندین سال این وضعیت ماست که می بینیم داوری پاشیده شده فوتبال ما با شانس و تکیه به فرد گام بر میدارد. درد ما فرد نیست بلکه سیستم مشکل دارد ما تابع سلایق تصمیم گیرنه هاییم. وبس آخر اینکه افرادی مثل ترکی و قهرمانی و مظفری و ……………………………………..انقدر سابیده شدند تا چنین مبینیم و از دست دادنشان ……….مسئولان است .حیف که نمی گذارند کار بلد ها سکان سیاستگذاری فوتبال و داوری را بدست بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *