عسگری: ترکی از داوری خداحافظی نکرده/هیچکس از داور فوتبال خوشش نمی‌آید

حسین عسگری سرپرست کمیته داوران

حسین عسگری در گفت‌‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص حضور فغانی و کامرانی‌فر در جام جهانی و اینکه آیا این حضور باعث فشار زیاد به این داوران می‌شود یا نه، گفت: به هر حال مسابقات جام جهانی بوده که این دو داور هم در آن حاضر شدند. هر کسی که در هر جایگاهی در این مسابقات شرکت می‌کند سعی خواهد کرد که به گونه‌ای عمل کند که زیر سوال نرود اما به هر حال فوتبال اتفاقاتی دارد که باعث اشتباه می‌شود اما این دلیل نمی‌شود که علیه داوران جبهه‌گیری کنیم و نمونه آن را در جام جهانی برزیل دیدیم که هیچ فشاری بر روی داوران نبود و بزرگترین فشار را می‌توان انتقاد مؤدبانه دو مربی از داوران دانست.

وی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که فشارهای زیادی بر روی داوران ما وجود دارد و هر از چندگاهی درباره آنها شایعات مختلفی شنیده می‌شود که حالا هم می‌‌گویند محسن ترکی از داوری خداحافظی کرد و این از نظر حرفه‌ای رفتار جوانمردانه‌ای نیست چرا که نباید بی‌تحقیق حرفی را منتشر کرد. این به این دلیل است که تعداد قلیلی از داوران آرامش در داوری را دوست ندارند.

عسگری در پاسخ به این سوال که چرا داوری مثل ایرماتوف که هم دوره محسن ترکی در داوری بوده باید رکورد قضاوت در جام جهانی را بشکند اما ترکی این روزها خانه‌نشین باشد، ادامه داد: این قیاس، قیاس جوانمردانه‌ای نیست. به هر حال در هر بخشی عده‌ای استثنایی هستند. خیلی‌ها هم دوره مسی بودند اما یک نفر مسی شد. ترکی مشکلاتی دارد که باید به او کمک شود اما او در این مدت کجا اظهار نظر کرده و گفته از داوری خداحافظی کرده است اما می‌بینیم که برای این داور همیشه داستان‌سرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: ترکی هیچ نوشته کتبی مبنی بر رفتن از داوری به ما نداده اما باید این را بدانیم که هر انسانی مشکلات شخصی دارد و رسانه‌ها باید در این زمینه به جامعه داوری کمک کنند نه اینکه فقط به دنبال انتشار اخبار داغ باشند. باید قبول کرد که کسی از داوران فوتبال خوشش نمی‌آید چون داور هر سوتی بزند حتی اگر عادلانه هم باشد یک تیم ضرر می‌‌کند.

رئیس دپارتمان داوری درباره دستمزد داوران در لیگ برتر چهاردهم تصریح کرد:‌ما درخواستی بیشتر از یک میلیون تومان برای داوران از فدراسیون فوتبال خواسته‌ایم و فکر می‌کنم برای فدراسیون فوتبال هم این مبلغ سخت نباشد و باید نگاه مسئولان به داوری عوض شود چرا که عمده مسئولیت یک بازی فوتبال بر عهده داور است.

وی درباره حضور داوران جدید و قدیمی در لیگ برتر چهاردهم افزود: در این چند سال داوران را طبقه‌بندی می‌کنیم و کسانی که رتبه کمتری بیاورند در لیگ‌های پایین‌تر و کسانی که رتبه‌های بالاتر بیاورند در رده‌های بالاتر قضاوت خواهند کرد.

عسگری درباره وضعیت محسن قهرمانی برای قضاوت در لیگ بعدی هم، اظهار داشت: این موضوع هم باید بررسی شود چرا که ما عملکرد داوران را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و کسانی که از نظر فنی در شرایط بهتری باشند در رده بالا قضاوت خواهند کرد. البته ما هنوز داوران را انتخاب نکردیم و معیار انتخاب ما هم عملکرد خود داوران است و با این کار شانس خوبی به داوران موفق رده‌های پایین می‌دهیم و همچنین این هشداری برای داوران ناموفق رده‌های بالا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید با حضور قهرمانی در داوری حتی اگر او سوت‌های درستی هم بزند باز متهم به مسائل دیگری می‌شود و این موضوع به ضرر خود او و جامعه داوری خواهد بود، گفت: این موضوعی است که به ما ارتباط پیدا نمی‌کند و خود داور باید تشخیص دهد که حضورش در داوری به نفعش است یا نه اما در دنیای فوتبال اینگونه مسائل طبیعی است و خیلی‌ها می‌خواهند خیلی مسائل را به داوران وصل کنند.

عسگری در پایان گفت: شاید اگر از روز اول با کسانی که درباره داوری صحبت‌های نادرست انجام می‌دهند برخورد می‌شد شاهد این اتفاقات نبودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *