پیشرفت داوری ایران منوط به برکناری رؤسا است

علی خسروی

علی خسروی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در خصوص عملکرد داوران در جام جهانی گفت: اگر ما به صور کلیشه‌ای صحبت کنیم و بگوییم که تمام داوری‌ها دلچسب نبوده، اشتباه کرده‌ایم، داوری‌ها در چند بازی مسئله‌دار بوده و ما نباید عملکرد ضعیف داوران در چندبازی چون بازی‌های ایران – آرژانتین، بوسنی – نیجریه، هلند – مکزیک، کلمبیا و برزیل را به کل بازی‌ها تعمیم دهیم. 

کارشناس داوری کشورمان در ادامه تصریح کرد: در دو سال گذشته کلاس‌های گوناگونی برای 32 گروه داوری در سوئیس و جزایر قناری گذاشته شد، اما اشتباهات داوری آنان با شیوه‌های آموزشی‌ای که فیفا و ای – اف – سی (AFC) گذاشته‌اند مطابقت نداشت. 

وی افزود: ما شاهد رفتاری قاطع از سوی داوران نبودیم، خیلی از رفتارهای بازیکنان باید با کارت زرد و قرمز همراه می‌شد، اما چنین چیزی را ندیدیم. 

خسروی در ادامه بیان داشت: برای نمونه مسی حق اعتراض به سوی داوران را داشت بازیکنان را هل می‌داد ولی کارتی نگرفت یا بازیکن کلمبیایی کمر نیمار را شکست و داور به جای کارت دادن به این بازیکن آوانتاژ (دستور به ادامه بازی) داد. 

کارشناس داوری کشورمان درباره عملکرد کلی داوران اظهار داشت: ما در جام جهانی شاهد آمادگی بدنی بالای داوران بودیم به طوری که اگر آنها را به مسابقات دو بفرستیم مقام می‌آورند اما آنها خلاقیت و قدرت کافی نداشتند و از body language (زبان بدن) به خوبی استفاده نکردند، حتی قدرت برخورد با مربیان کنار زمین چون اسکولاری را نداشتند. 

وی در مورد تکنولوژی‌های به کار رفته عنوان کرد: تکنولوژی خط دروازه خیلی کاربرد نداشت اما اسپری محوکننده کارایی زیادی در مسابقات جام جهانی داشت. 

خسروی در خصوص قضاوت نکردن علیرضا فغانی در جام جهانی بیان کرد: قبل از جام جهانی همه می‌دانستند که فغانی قضاوت نمی‌کند و نواب شکرالله بحرینی را جلوی فغانی قرار می‌دهند، آن زمان باید از فغانی حمایت می‌شد که این امر صورت نگرفت. 

وی در خصوص رکورد روشن ایرماتوف در قضاوت کردن در جام جهانی تصریح کرد: ایرماتوف مدیون دپارتمان داوری 2010 است وی چهار سال پیش با 5 قضاوت خودش را در عرصه‌ی داوری جهان نشان داد. 

خسروی در خصوص صحبت‌‌های سعید مظفری‌زاده مبنی بر کاهش داوران بین‌المللی ایران گفت: کاملاً با صحبت مظفری‌زاده موافقم که داوران ایران کاهش یافته‌است و این مسئله به دلیل بی‌کفایتی مسئولان داوری کشورمان در 2 سال گذشته است. 

کارشناس داوری کشورمان افزود: برای پیشرفت داوری در ایران باید رؤسای داوری برکنار شوند چرا که این افراد شناخته شده نیستند و تجربه بین‌المللی ندارند به جای این افراد باید از کسانی که تحصیل کرده‌اند و سابقه حضور در میادین بین‌المللی چون المپیک و جام جهانی را دارند، استفاده شود. 

خسروی در پایان در خصوص استفاده از ست‌های رادیویی در ایران خاطرنشان کرد: وقتش رسیده که از ست رادیویی در ایران استفاده شود، هر ست رادیویی 100 میلیون تومان هزینه دارد و ما باید حدوداً یک میلیارد تومان هزینه کنیم تا 10 ست رادیویی داشته باشیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *