خسروی: نیشمورا پنالتی “کولینایی” گرفت

علی خسروی

کارشناس داوری فوتبال ایران اعلام کرد پنالتی اعلام شده از سوی داور ژاپنی بازی برزیل – کرواسی درست بوده است.

علی خسروی در گفتگو با مهر، در مورد قضاوت داور ژاپنی دیدار برزیل و کرواسی ضمن بیان مطلب فوق گفت: این نمونه پنالتی‌ بود که اسفندیار بهارمست در بازی برزیل و نروژ در جام جهانی 1998 برای برزیل گرفت که هیچ دوربینی آن را شکار نکرده بود. البته بعدا توسط همسرش فیلمی از زاویه دیگر منتشر شد که درستی تصمیم و عملکرد این داور را تائید کرد.

وی با بیان اینکه کولینا نیز در دیدار نیمه نهایی یورو 2004 چنین پنالتی گرفته، پنالتی اعلام شده از سوی نیشیمورا را هم کولینایی دانست و تاکید کرد: اعتقادم این است که این پنالتی بدرستی برای برزیل اعلام شده است زیرا در جریان بازی مدافع به هیچ عنوان حق ندارد، مهاجم را بگیرد.

کارشناس داوری فوتبال ایران با تاکید بر اینکه این نوع گرفتن به خاطر اینکه توپ در جریان بوده، جزو خطاهای 10 گانه از قوانین بازی است، یادآور شد: در تصاویر می‌بینیم مدافع کرواسی با دست راست مهاجم برزیل را کنترل و با دست چپ او را می‌گیرد، حتی وقتی بیشتر دقت می‌‎کنیم متوجه گرفته شدن پیراهن مهاجم برزیلی هم می‌شویم که همه اینها صحت پنالتی را تائید می‌کند.

وی اضافه کرد: برای من عجیب بود نیشیمورا چگونه آن صحنه را دید زیرا در جایی که قرار داشت، دست چپ بازیکن کرواسی را نمی‌دید. البته در این صحنه مهاجم برزیل بزرگ نمایی و حرفه‌ای‌گری کرد اما در اعلام ضربه پنالتی نباید کاری به این اتفاق داشته باشیم زیرا اصل خطا اتفاق افتاده است

خسروی با تاکید بر اینکه در برنامه‌های تلویزیونی اجازه دهند، داوران عملکرد داوران را کارشناسی کنند نه مجریان و گزارشگران، در خصوص صحنه به ثمر رسیدن گل سوم برزیل هم تصریح کرد: بازیکن برزیل روی بازیکن کرواسی فن کشتی زد که می‌توانست 2 امتیاز داشته باشد! اما داور به اشتباه این خطا را اعلام نکرد.

وی در این خصوص یادآور شد: به نظر می‌رسد به خاطر فشار مسائل روحی – روانی که روی نیشیمورا بعد از اعلام پنالتی ایجاد شده بود، اینکه خودش را در حد بازی نمی‌دید و از نظر ذهنی پیر و جسمی ضعیف بود، نتوانست خطا را به خوبی تشخیص دهد

کارشناس داوری فوتبال ایران در خصوص اینکه آیا برخورد آرنج نیمار با صورت بازیکن کرواسی در نیمه نخست نباید با کارت قرمز همراه می‌شد، خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه برخورد زننده و شدید که سبب مصدوم شدن باشد، در آن صحنه رخ نداد، جریمه نیمار تنها یک اخطار بود.

وی در مورد اینکه آیا نیشیمورا به خاطر این قضاوت به ژاپن بازگردانده می‌شود، تصریح کرد: این داور نه تنها به کشورش برگردانده نمی‌شود، بلکه باز هم در چند روز آینده به او قضاوت بازی دیگر سپرده می‌شود زیرا این پنالتی برای برزیل گرفته شد. همچنین کمیته داوران فیفا اگر اعلام این پنالتی را نادرست دانسته و این داور را به ژاپن برگردانند، برای خود بحرانی بزرگ بوجود می‌آورد.

خسروی در پایان در خصوص حضور فغانی به عنوان داور چهارم این بازی گفت: به نظر من فغانی از نظر قد و قواره و تیپ ظاهری از سه داوری ژاپنی بهتر بود و حتی می‌توانست به خاطر شرایط خوبش، شانس قضاوت در این جام را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *