کامرانی‌فر: کلاس‌های آموزشی داوران در ایران در حد صفر است

حسن کامرانی فرکمک ‌داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: دستمزد داوران در لیگ برتر به اندازه‌ای است که باید بگویم قضاوت داوان در فوتبال ما رایگان است

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرگزاری فارس،حسن کامرانی‌فر یکی از 90 داوری است که در جام جهانی برزیل حضور دارد البته این کمک داور بین المللی فوتبال ما به عنوان داور ذخیره به این مسابقات مهم می‌رود. با کامرانی‌فر در مورد حضور در جام جهانی و همچنین شرایط قضاوت داوران در فوتبال ایران گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانیم.

چه زمانی راهی برزیل خواهید شد؟

ما 10 خرداد ماه عازم برزیل خواهیم شد. بعد از آخرین تستی که در سوئیس انجام دادیم  بلیت و ویزای برزیل در اختیارمان قرار گرفت و  مرتب با فیفا در ارتباط بودیم و اطلاعاتی که مورد نیاز آنها بود را به آنها ارسال می‌کردیم. ما 10 خرداد ماه عازم برزیل خواهیم شد.

چه اطلاعاتی را به فیفا ارائه کردید؟

اطلاعات پزشکی و همچنین فعالیت‌ها و تمرینات روزانه‌ای که انجام می‌دادیم را به فیفا ارائه کردیم و زیر نظر فیفا بودیم. از ایران من و فغانی به عنوان یک تیم دو نفره داوری که جزو داوران ساپورت هستیم به جام جهانی می‌رویم و نمی‌دانم چه اتفاقی در برزیل رخ خواهد داد. هر چند امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانیم قضاوت کنیم.

چند داور در جام جهانی حضور دارند و برای قضاوت شما در جام جهانی چه شرایطی باید رقم بخورد؟ آیا باید داوری مصدوم شود؟

در مجموع 90 داور در جام جهانی حضور دارند که 25 تیم سه نفره داوری یعنی 75 داور جزو داوران اصلی هستند و 15 داور و کمک داور نامشان در فهرست داوران ساپورت است که من و فغانی جزو داوران ساپورت هستیم. البته با توجه به انتخاب تیم‌های دو نفره داوران ساپورت شانس قضاوت برای ما کم شده است با این حال فیفا به ما اعلام کرده هر لحظه آماده قضاوت در جام جهانی باشیم و ازنظر ذهنی این آمادگی را به ما داده که در جام جهانی قضاوت کنیم. در کل از هر قاره تیم‌های داوری ساپورت به جام جهانی می‌آیند و ممکن است با توجه به شرایطی که برای داوران هر قاره پیش می‌آید ما هم شانس قضاوت داشته باشیم.هر چند به عقیده من حضور در جام جهانی افتخاری محسوب می‌شود.

حسن کامرانی فر کمک داور جام ملت ها

در جام جهانی کلاس‌های آموزشی هم برای شما برگزار خواهد شد؟

بله ما 12 روز قبل از آغاز جام جهانی به برزیل می‌رویم و حدود یک ماه در کنار بزرگترین داوران و مدرسان جهان هستیم ضمن اینکه قبل از شروع جام جهانی فیفا کلاس‌هایی را برای داوران برگزار می‌کند و در جریان مسابقات هم آخرین مطالب آموزشی داوران روز دنیا را در اختیار خواهیم داشت. زندگی کردن در کنار داوران بزرگ باعث می‌شود از آنها چیزهای زیادی یاد بگیریم. و حضور در جام جهانی یک کلاس آموزشی بزرگ برای ما محسوب می‌شود و این لطف خداست که من برای دومین مرتبه در جام جهانی حضور دارم. آرزوی هر فرد ورزشی و فوتبالی است که در جام جهانی باشد.

برنامه داوران در جام جهانی چگونه است. آیا شما هر مسابقه‌ای که بخواهید می‌توانید از نزدیک تماشا کنید؟

محل استقرار داوران در ریودوژانیرو است و قبل از شروع جام جهانی کلاس آموزشی داریم و در جریان مسابقات هم داوران یک روز قبل باید به شهری که در آن مسابقه دارند اعزام شوند و داورانی که قضاوت ندارند صبح‌ها تمرین بدنی و تمرینات داوری دارند و بعداز ظهرها آنالیز داوری مسابقاتی که انجام شده، برگزار می‌شود ضمن اینکه می‌توانیم تمام مسابقاتی که در شهر ریودوژانیرو برگزار می‌شود را از نزدیک تماشا کنیم.

شما تجربه جام جهانی گذشته را هم دارید؟

بله در جام جهانی قبل من در دو بازی کمک داور اصلی بودم و در دو بازی هم کمک داور ذخیره و 5 بازی را هم از نزدیک تماشا کردم.

حسن کامرانی فر

تا چه زمانی داوران در برزیل خواهند ماند؟

هر چه مسابقات به روزهای آخر نزدیک می‌شود از تعداد داوران کمتر خواهد شد. شماری از داوران پس از پایان اولین دوره حذفی مسابقات به کشورهایشان برمی‌گردند. ممکن است داورانی که کشورهایشان درجام جهانی به مراحل بالاتر صعود کنند به کشورشان بازگردانده شود. در کل بعد از مرحله یک شانزدهم با توجه به کم شدن مسابقات و افزایش فاصله زمانی مسابقات تعداد داوران کم می‌شود.

در مورد شرایط داوران در لیگ سیزدهم بگویید.

فصل گذشته فصل خیلی مشکلی برای داوران بود و داوران از نظر روحی و روانی لیگ پرفشاری را تحمل کردند هر چند عملکرد داوران خوب بود و بخصوص در هفته‌های پایانی عملکرد داوران آنقدر مناسب بود که هیچ تیم نتواند سقوط یا قهرمان نشدن خود را به داوران ربط دهد. اما به جرات می‌توانم بگویم که داوران بدترین دوره لیگ را در این 13 دوره از نظر روحی و روانی پشت سر گذاشته‌اند هر چند عملکرد خوبی هم داشتند.

به خاطر شرایطی که در مورد محسن قهرمانی پیش آمد این حرف را می‌زنید؟

بله در کل مسائلی در داوری مطرح شد که زیبنده و شایسته نبود. شاید بهتر بود که این مسائل به گونه‌ای دیگر اتفاق می‌افتاد. در کل شرایط  روحی و روانی داوران در لیگ سیزدهم خوب نبود.

حسن کامرانی فر در آفریقای جنوبی

نظر شما در مورد دستمزد داوران در لیگ برتر چیست؟ آیا از دستمزدتان راضی هستید؟

نه تنها من که هیچ داوری از دستمزدش راضی نیست. به عقیده من با دستمزدی که به داوران پرداخت می‌شود داوران در لیگ برتر رایگان قضاوت می‌کنند. در طول فصل گذشته من 5 میلیون تومان بابت داوری درآمد داشتم که اگر تقسیم بر 12 ماه کنید چیزی در حدود ماهی 450 هزار تومان می‌شود که من خیلی بیشتر از اینها هزینه تمرینات و درمان خودم برای داوری کردم.

یعنی شما ماهی 450 هزار تومان از داوری درآمد داشتید؟

بله. اگر در 15 مسابقه داوری کرده باشم و هر بازی بیش از 300 هزار تومان دستمزد داشته باشد در مجموع رقمی در حدود 5 میلیون تومان در یک سال درآمدم بوده است ضمن اینکه ما مثل بازیکنان نیستیم و مالیات دستمزد ما همان ابتدا کسر می‌شود. به همین خاطر می‌گویم داوران در لیگ برتر ایران مجانی قضاوت می‌کنند. البته همین رقم کم هم از نظر فدراسیون چشمگیر است زیرا آنها هزینه‌های جنبی دیگری برای داوری دارند هزینه‌هایی مثل ایاب و ذهاب و … بنابراین فدراسیون  برای تمام رده‌های مسابقتا رقم چشمگیری برای داوری پرداخت می‌کند اما من می‌گویم همانطور که شرایط بازیکنان در لیگ برتر از نظر دستمزدی فرق می‌کند باید دستمزد داوران در لیگ برتر هم شرایط دیگری داشته باشد.

به عنوان یک داور بین‌المللی چه دستمزدی برای داوران در لیگ برتر را مناسب می‌دانید؟

اگر من بحث مالی را مطرح می‌کنم فقط بحثم پول نیست بلکه می‌گویم با دستمزد کم شأن داوران پایین می‌آید اگر شما به یک متخصص دستمزد کمی بدهید در واقع ارزش و اعتبار او را پایین آورده‌اید. من هم نمی‌توانم بگویم که چه مبلغی برای دستمزد داوری مناسب است اما شرایط داوران در لیگ برتر باید بسیار بهتر شود.

کامرانی فر در آفریقای جنوبی

راهکاری برای افزایش دستمزد داوران دارید؟

بله. همین اسپانسری که سال‌ها بر روی پیراهن داوران نقش بسته باید هزینه‌اش در داوری خرج شود و می‌توان با عملکرد بهتر در مورد اسپانسرها هزینه بیشتری به داوری اختصاص داد. ضمن اینکه از نظر من کلاس‌های آموزشی داوران در ایران در حد صفر است زیرا توجه کمی به داوران می‌شود.

البته شما در جام جهانی دستمزد خوبی می‌گیرد؟

بله اما فقط من و یک داور دیگر در جام جهانی حضور داریم. در حالی که در لیگ برتر ما 90 تا 100 داور قضاوت می‌کنند و نه تنها در جام جهانی حضور ندارند بلکه برای قضاوت به خارج از کشور هم نمی‌روند و با همین مبلغ کم دستمزد داوری زندگی می‌کنند. این لطف خداست که شامل حال من شده و خدا را شکر می‌کنم که در جام جهانی حضور دارم و فیفا هم حمایت خوبی از داورانش انجام می‌دهد بنابراین باید به داوران توجه و رسیدگی بیشتری شود.

حسن کامرانی فر کمک داور

از نظر شما جوانگرایی در داوران را چطور می بینید؟

داوران عملکرد خوبی در فصل گذشته داشتند اما باید دقت کنید داوری ما در حال تغییر است همانطور که زمانی تیم ملی بازیکنان خوبی در اختیار دارد و برای تغییر نسل به زمان نیاز دارد در داوری هم این اتفاق رخ داده و وقتی داوران جدید وارد عرصه می‌شوند به زمان بیشتری نیاز دارند بنابر این تیم‌ها باید صبوری به خرج دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *