عسگری:توهین خداداد عزیزی به داوران عادی شده است

حسین عسگری کمیته داوران

حسین عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس درباره اتفاقات بازی تیم‌های ابومسلم و آلومینیوم هرمزگان در مسابقات دسته اول فوتبال ایران اظهار داشت: با وجود همه کارشناسی‌هایی که علیه داور آن مسابقه می‌شود باید بگویم که مهدی سیدعلی داور دیدار ابومسلم و آلومینیوم هرمزگان قضاوت خوبی از خود نشان داد. متأسفانه در چند روز اخیر از خانواده داوری، اهالی فوتبال و حتی توسط مسئولان فدراسیون فوتبال نیز به داور مسابقه حمله شده است. من قویا اعلام می‌کنم که داور به درستی وظایفش را در دیدار تیم‌های ابومسلم و آلومینیوم هرمزگان انجام داد. آقای علی خسروی که از کارشناسان داوری محسوب می‌شود در برنامه تلویزیونی برای تحلیل این دیدار دم از مدیریت داور در جریان مسابقه می‌زند. آقای خسروی؛ شما که در کلاس‌های داوری تدریس می‌کنید آیا غیر از این است که تمرکز به عنوان یک رکن اساسی برای داور محسوب می‌شود؟ داوری که مجروح شده تمرکزش را از کجا بیاورد؟ تمرکزش به جان و امنیت جانی‌اش مربوط می‌شود و زمانی که به او حمله می‌شود دیگر قادر نیست که تمرکز لازم را برای قضاوت داشته باشد.

رئیس دپارتمان داوری تأکید کرد: قانون 5 داوری می‌گوید داوران چنانچه دخالت عوامل بیرونی در یک مسابقه وجود داشته باشد اختیار دارد که بازی را به تعویق و یا حتی تعطیل کند. حالا من از شما سؤال می‌کنم مسابقه‌‌ای که چند بار به خاطر فحاشی قطع شده و داوری که چند بار مجروح شده است چطور می‌تواند به داوری ادامه دهد. قانون 12 داوری نیز می‌گوید چنانچه بازیکنی کلمات زشت و یا توهین‌آمیز در زمین مسابقه بگوید داور باید با شنیدن این فحاشی‌ها او را از زمین اخراج کند. حالا سیدعلی داور این دیدار این فحاشی و توهین‌ها را شنیده و بازیکن متخلف را اخراج کرده است. آیا او گناهی کرده است؟

وی افزود: این مدیریتی که آقایان دم از آن می‌زنند زمانی حاصل می‌شود که داور امنیت جانی در محل مسابقه داشته باشد. حالا این داوری که امنیت نسبی هم نداشته چه کار باید می‌کرد؟ شما نگاه کنید فریکس یک داور بین‌المللی است اما در جریان مسابقه فقط یک سکه به سوی او پرتاب می‌شود، او به راحتی و با استناد به قانون داوری بازی را تعطیل کرد. من قبول دارم که ابومسلم یک تیم ریشه‌دار است اما از افتخاراتش 10 سالی است که گذشته و هنوز معلوم نیست که چه کسی مالک این باشگاه است. آنها مشکلات مالی فراوانی دارند. برای انجام سفرهایشان و گرفتن هتل مشکلات زیادی برای تأمین بودجه دارند و تیمی است که 17 بازیکن اصلی آن از این تیم رفته‌اند پس حالا که چنین مشکلاتی دارد بدون شک این مسائل از طریق مدیریت این تیم به داخل زمین انتقال داده می‌شود.

عسگری گفت: خداداد عزیزی بارها رفتارهای تندی با داوران داشته و به آنها توهین کرده است و این موضوع هم امری عادی شده و این باشگاه نیز متأسفانه مشکلاتی در جریان برخی مسابقات داشته. من متأسفم در حالی که کمیته انضباطی تصمیم گرفته بود بازی ابومسلم و آلومینیوم هرمزگان بدون تماشاگر برگزار شود به یکباره این حکم لغو می‌شود و بازی با تماشاگر در ورزشگاه انجام می‌گیرد. واقعا چه می‌شود که به یک‌باره ابومسلم را می‌بخشند؟ من حالا یک پیشنهاد دارم، پیشنهادی که می‌تواند برای مسئولان ما کارآمد باشد. از آنها می‌خواهم که به فیفا نامه بزنند و بگویند تا زمانی که داور را نکشتند وی باید به قضاوتش ادامه دهد.

رئیس دپارتمان داوری خاطر نشان کرد: پس از اتفاقات این دیدار من خیلی صریح با داور مسابقه صحبت کردم او مجروح شده بود و چند بخیه به بدنش خورده بود. ناظر بازی آقای میرزابیگی بود، یکی از باتجربه‌های حوزه داوری که همه تصمیمات داور مسابقه را مورد تأیید قرار داد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اتفاقات هفته اخیر برای داوری‌های لیگ دسته اول شائبه‌های زیادی ایجاد شده است، گفت: بله این شائبه‌ها وجود داشت و شاید به همین دلیل بود که ما تصمیم گرفتیم سید علی که 5 سال تجربه داوری در لیگ برتر دارد را به این مسابقه دسته اول بفرستیم و هیچ مشکلی هم قضاوتش نداشته است. همه فحاشی‌ها و توهین‌ها را شنیده‌اند اما حرف من این است با این مدیریت نمی‌توان داوری کرد و مسابقه‌ای برگزار کرد. اگر برخورد نمی‌شود بهتر است که این فوتبال را تعطیل کنیم یا پیشنهاد بدهیم که داورها حق ندارند وظایف‌شان را در زمین انجام دهند. مشکل یک چیز است ما داوران را به عنوان سرباز به داخل زمین می‌فرستیم بدون اینکه به آنها اسلحه‌ای داده شود.

عسگری در پاسخ به این سؤال که مسابقه تیم‌های فولاد خوزستان و تراکتورسازی نیز با توجه به گرفتن دو پنالتی برای نماینده اهواز شبهه برانگیز شده، اظهار داشت: مگر برای تیم‌های دیگر چنین اشتباهاتی رخ نداده، من چند فیلم بازی می‌آورم که به ضرر فولاد پنالتی گرفتند. شما ال‌کلاسیکو را دیدید، در جریان مسابقه داور بازی 3 پنالتی برای بارسلونا و رئال مادرید گرفت، یک پنالتی که کاملا بیرون از محوطه 18 قدم بود، آیا اتفاقی افتاد؟ پس اشتباه بخشی از کار داوری است.

رئیس دپارتمان داوری خبر داد : داوران جام جهانی نیز در شرایط خوبی قرار دارند. آنها  8 روز پیش در سوئیس تست پزشکی دادند و احتمال دارد که قبل از سفر به برزیل یک تست دیگر نیز بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *