فاجعه در داوری فوتبال ایران

کارت قرمز

«فاجعه در داوری!»؛ فاجعه نه از بابت اتهاماتی که این روزها به داوری زده می‌شود و داوری به خاطر کارت به کارت شدن 2 میلیون یا گرفتن یک استوک و حتی دوستی با چند ناظر فدراسیون مورد اتهام قرار می‌گیرد! این بار واژه فاجعه را باید از بابت نابود شدن نسل داوری به کار برد.

منهای اینکه حسین عسگری و فریدون اصفهانیان برای بازی‌های داخلی به خاطر کنار رفتن داوران بزرگ به دلایل مختلف و نبود جایگزین مناسب مجبورند چندین و چند بار لیست انتخاب داوران را لاک بگیرند، داوران ایرانی در سطح بین‌المللی هم جایگاه خود را از دست داده‌اند و دعوتنامه از سوی AFC برای داوران ایرانی فرستاده نمی‌شود.

شاید با مرور اتفاقاتی که فصل پیش افتاد و تغییر و تحولاتی که در لیست بین‌المللی داده شد بیشتر عمق فاجعه مشخص شود و فوتبالی‌ها بهتر متوجه شوند که به موازات از دست دادن فوتبالیست‌های بااستعداد به زودی شاهد تحلیل رفتن داوران توانمند هم خواهیم شد تا جایی که شاید مجبور شویم داورانی امثال علیرضا فغانی را در پر قو نگه داریم تا تنها دارایی داوری کشورمان هم از بین نرود.

***
فصل پیش و زمانی که فریدون اصفهانیان ریاست کمیته داوران را برعهده گرفت اختلافاتی بین مسوولان دپارتمان و کمیته داوران به وجود آمد تا جایی که روی لج و لجبازی آقایان لیست بین‌المللی داوری دستخوش تغییر و تحولاتی شد که پشت آن هیچگونه تدبیری نبود! در وهله اول و با توجه به اینکه هدایت ممبینی دو بار در تست AFC رد شد مسوولان کمیته داوران تصمیم گرفتند جانشینی برای او در نظر بگیرند. همین مسأله باعث شد تا مسوولان دپارتمان و کمیته داوران هر کدام تلاش کرده تا فرد مورد نظر خود را وارد لیست کنند و در نتیجه دعوا بر سر این شد که اشکان خورشیدی وارد لیست شود یا محمدرضا اکبریان؟

با توجه به اینکه هیچ کدام از طرفین هم از موضع خود کوتاه نیامدند برای اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب! تصمیم گرفتند هر دو داور را وارد لیست کنند اما برای عملی شدن چنین نقشه‌ای باید تصمیم جدیدی می‌گرفتند پس بهترین راه حل خانه تکانی در لیست بین‌المللی به بهانه جوانگرایی بود. به این ترتیب لیست 7 نفره داوری که متشکل از علیرضا فغانی، محسن ترکی، سعید مظفری‌زاده، هدایت ممبینی، یدا … جهانبازی، سعید بخشی‌زاده و محسن قهرمانی بود اینطور تغییر کرد: 3 نفر اول لیست در جای خود باقی ماندند و 4 نفر بعدی جای خود را به اشکان خورشیدی، محمدرضا اکبریان، موعود بنیادی‌فر و حسن اکرمی دادند و در نهایت با چنین تغییر و تحولاتی بعد از جلسه اسامی جدید توسط کمیته داوران اعلام شد و داورانی مثل جهانبازی، بخشی‌زاده و قهرمانی که حتی در مخیله خود چنین اتفاقی را تصور نمی‌کردند شوکه شدند.

از همان زمان انتقادات شروع شد و افراد مختلفی از جمله داوران به مسوولان کمیته داوران خرده گرفتند که چرا چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند اما پاسخ مسوولان در قبال انتقادات این بود: «ممبینی تستش را نرفته بود و باید از لیست بیرون می‌آمد، محسن قهرمانی به خاطر شرایط سنی قادر به الیت شدن نبود و جهانبازی و بخشی‌زاده هم در آینده فرصت به دست آوردن بازی‌های مهم را نداشتند. این تغییرات و جوانگرایی به داوری کشور در آینده کمک می‌کند.»

پاسخ مسوولان کمیته داوران در مورد ممبینی و قهرمانی کاملاً منطقی بود اما در ارتباط با جهانبازی و بخشی‌زاده جای بحث و بررسی داشت چرا که عملاً کمیته داوران با کنار گذاشتن این دو داور دو سهمیه الیت را سوزانده بود.

***
تا فصل پیش که این تغییر و تحولات در لیست انجام شود از بین 7 داور بین‌المللی 6 داور (فغانی، مظفری‌زاده، ترکی، ممبینی، جهانبازی و بخشی‌زاده) الیت بودند اما با این تغییر و تحولات فقط 3 نفر اول لیست جزو داوران الیت ایران محسوب می‌شوند و برای الیت شدن داوران جوانی که جدیداً پا در لیست بین‌المللی گذاشتند نیاز به زمان است اما نکته قابل توجه اینکه این داوران جوان امسال شانس الیت شدن را تا حدود زیادی از دست دادند.

محمدرضا اکبریان بعد از اینکه دو قضاوت در لیگ انجام داد و مورد تایید ناظران قرار گرفت به مالزی رفت اما چون 35 ساله بود و AFC تأکید به حضور داوران زیر 30 سال دارد و روی این داوران سرمایه‌گذاری می‌کند در مالزی شانس الیت شدن را به طور کامل از دست داد و بعید نیست که به زودی از لیست بین‌المللی بیرون بیاید، اشکان خورشیدی هم به خاطر شرایط سنی که دارد حال و روزی مشابه اکبریان داشته و این داور هم شانس چندانی برای الیت شدن ندارد و فقط می‌توان به آینده موعود بنیادی‌‌فر و حسن اکرمی امیدوار بود تا اگر بازی‌های‌شان مورد قبول قرار گرفت الیت شوند.

حال با توجه به شرایط پیش آمده و از دست دادن سهمیه‌های الیت این سوال را باید از مسوولان کمیته داوران پرسید که با چه تدبیری فصل پیش دست به تغییر و تحول در لیست بین‌المللی زدید و سهمیه‌های الیت را سوزاندید! ضمن اینکه به نگرانی‌های قبلی باید مردود شدن محسن ترکی و شرکت نکردن مظفری‌زاده در تست AFC را نیز اضافه کرد که این مساله موقعیت دو داوری که به همراه فغانی جزو الیت‌های لیست بین‌المللی بودند را هم به خطر می‌اندازد و در نهایت در حال حاضر فقط می‌توانیم به حضور علیرضا فغانی در آسیا امیدوار باشیم.

توضیحاتی که داده شد خود گویای تمام مسائل است و به خودی خود می‌تواند واژه فاجعه در داوری را معنا کند. در شرایطی که داوران ایرانی در داخل کشور وجهه خود را از دست داده و نفر اول متهمان باخت تیم‌ها هستند و به قول علیرضا فغانی هیچکدام انگیزه داوری ندارند، در آسیا هم به حضور داوران ایرانی نباید امیدوار باشیم. حال باید از مسوولان فدراسیون خصوصا مسوولان کمیته داوران پرسید این فاجعه نیست که به دست خود سهمیه‌های الیت را سوزاندیم و حالا فقط باید دلخوش به سوت‌های فغانی باشیم.

این فاجعه نیست که بهترین داورمان در حالی که باید شور و شعف حضور در جام جهانی را داشته باشد حرف از بی‌انگیزگی می‌زند؟! چقدر دلمان برای روزهایی که مسعود عنایت ریاست کمیته داوران را بر عهده داشت تنگ شده است مسوولی که با وجود اینکه توسط فوتبالی‌ها سیبل شده بود و در ورزشگاه شعار «حیا کن، رها کن» را برایش سر می‌دادند ایستاد و امروز حاصل تلاش این مقام مسوول داوری به نام علیرضا فغانی است که با افتخار نام او را در سایت‌ها جست‌وجو می‌کنیم چون یکی از بهترین بازی‌های باشگاهی جهان را سوت زده و تنها شانس ما برای حضور در جام جهانی است.

به مسوولان فدراسیون باید این هشدار را داد که نسل داوری کشورمان هم رو به نابودی است همانطور که امروز برای فوتبالیست‌هایی نظیر باقری، عزیزی و مهدوی‌کیا جایگزین مناسبی نداریم و کروش پشت به لیگ برتر کشورمان در میان دو رگه‌ها به دنبال بازیکنی برای تیم ملی کشورمان می‌گردد! اگر مسوولان فدراسیون هم مثل ما به این نتیجه رسیدند که فاجعه‌ای در داوری کشور در حال رخ دادن است امروز به جای خنده تحویل دادن بهتر است به فکر راه‌حل مناسب باشند.

یک پاسخ

  1. سلام -داوران چشمشان به مدیریت کمیته داوران دوخته شده لکن کمیته داوران دیدگاهش اینطور است که معتقد است اگر چارپایه هم پشت میز ریاست بگذارند با کمال میل حاضرند این سمت را قبول کنند و پشت میز بنشینند و ریاست خود را ادامه دهند غافل از اینکه حقی در آن اتاق ندارند .آیا چون زمانی داور ی می کردند باید مدیریت خوب هم بکنند آقای عنایت ارتباط کلامی و بین المللی با فیفا وا اف سی داشت مدرس رسمی انهاست چطور آقای کفاشیان راضی شده داوری را چندین سال با سوء مدیریت تنزل بدهد نمی دانم فقط و فقط این داوران ما هستند که چوب این جنگ ریاست را می خورند. در کل این مطالب شما کافی است برا آقای گودرزی اگر تامل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *