علیرضا فغانی: بهترین دوران داوری، زمان عنایت بود

داور بین‌المللی فوتبال ایران اعلام کرد بهترین دوران موفقیت داوران بین‌المللی ایران در زمان ریاست مسعود عنایت بود. وی همچنین گفت: فیفا اعلام کرد برای انتخاب تیم‌های داوری جام جهانی 2014 برزیل، به نام‌ها کاری ندارد بلکه آنچه برایش اهمیت دارد، کیفیت کار تیم‌های داوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال ایران دوشنبه شب با حضور در بخش خبری شبکه جهانی جام جم یک، در خصوص آخرین وضعیت و شانس حضور تیم داوری فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل ضمن بیان مطلب فوق گفت: در ابتدای انتخاب داوران آسیا برای حضور در جام جهانی، در محافل داوری داخل ایران این مبحث مطرح بود که فوتبال ایران در رقابتهای جام جهانی برزیل شاید تنها دو کمک داور داشته باشد و هیچ داوری شانس قضاوت در این رقابتها را ندارد که از همان ابتدا نیز از شانس بالای حضور سخندان و کامرانی‌فر صحبت به عمل آمده بود.
از خدا خواستم بهترین داور آسیا شوم
وی با بیان اینکه از همان ابتدای داوری‌اش سعی کرد خود را با استانداردهای روز جهان وقف دهم، افزود: در سال اول به همراه مظفری‌زاده و جهانبازی در فهرست الیت داوری فوتبال ایران گرفتم و پس از آن نیز از خدا خواستم بهترین داور آسیا شوم که خوشبختانه با توکلی که کرده و سعی و تلاشی که انجام دادم، جزو کاندیداهای نهایی بهترین داور آسیا قرار گرفتم.
فیفا برای انتخاب داوران جام جهانی، به نام‌ها کاری ندارد
داور بین‌المللی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: ابتدا AFC فهرست 11 تیمی را که کاندیدای قضاوت در رقابتهای جام جهانی بودند را به فیفا ارائه کرد که فیفا پس از بررسی در مسابقات مختلف، 7 تیم داوری را از این فهرست به عنوان کاندیدا برای قضاوت در جام جهانی برگزیده است. فیفا در این زمینه اعلام کرد به نام‌ها کاری ندارد بلکه آنچه برایش اهمیت دارد، کیفیت کار تیم‌های داوری است، بنابراین من با همکاران خود عهد کردم بتوانیم بهترین قضاوت‌ها را انجام داده و به این موفقیت بزرگ دست یابیم.
زمان ریاست عنایت، بهترین دوران داوران بین‌المللی ایران بود
وی در پاسخ به این پرسش که عنایت، رئیس پیشین کمیته داوران چقدر در موفقیت‌های داوری ایران در عرصه بین‌المللی و به ویژه شما نقش داشته است؟، تاکید کرد: بهترین دوران داوران بین‌المللی ایران در زمان ریاست مسعود عنایت بود. در زمان حضور او به عنوان رئیس کمیته داوران، من، مظفری‌‎زاده و جهانبازی در فهرست الیت قرار گرفتیم و پس از آن با حضور در کلاس‌های AFC و کسب نمرات خوب در سال 2009 در لیست الیت آسیا قرار گرفتیم. در واقع در زمان ریاست عنایت داوری الیت ما از 3 به 6 ارتقاء پیدا کرد.

54 تیم یکدست کاندیدای داوری جام جهانی
فغانی در پاسخ به این پرسش دیگری که آیا فیفا قصد دارد از تیم‌‎های یکدست داوری در جام جهانی استفاده کند یا این تیم‌ها به صورت ترکیبی از داوران کشورهای مختلف خواهد بود؟، اینگونه توضیح داد: در گذشته و به عنوان مثال در جام جهانی قبلی حسن کامرانی‌فر کمک داور اول داور عربستانی بود و در واقع معمولا تیم‌های داوری به صورت ترکیبی از سوی داوران کشورهای مختلف انتخاب می‌شدند اما در این دوره از جام جهانی فیفا 54 تیم داوری را مشخص و کاندیدا کرده است.
موفقیت تیم ایرانی در تست‌های فیفا
وی اضافه کرد: قرار است قضاوت‌ها در جام جهانی برزیل به صورت تیمی صورت گیرند مگر آنکه مشکلی برای یکی از نفرات تیم‌ها پیش بیاید، به عنوان مثال مثلا یکی از اعضای این تیم‌ها در تست‌های داوری رد شود. خوشبختانه در حال حاضر هر سه نفر ما در تست‌های فیفا عملکرد موفقیت آمیزی داشته‌ایم.
با انتخاب کامرانی‌فر و سخندان خود را بیمه کردم
داور بین‌المللی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که داوران مد نظر فیفا برای قضاوت در جام جهانی به چه میزان در انتخاب کمک‌های خود برای قضاوت در این رقابتها نقش دارند؟، عنوان کرد: برای این دوره از رقابتهای جام جهانی خود فیفا اسامی کمک داورانی را اعلام کرد و در خصوص این کمک‌ها، ایمیل‌های شخصی را به داوران زده و نظر آنها را در خصوص کمک‌های‌شان جویا شده است. من با توجه به شناختی که از عملکرد و کارنامه آقایان کامرانی‌فر و سخندان داشتم، بهترین گزینه را همین دوستان دیدم که در واقع با انتخاب آنها خود را بیمه کردم.
اگر انتخاب نشوم، ناراحت نمی‌شوم
وی در پاسخ به این پرسش که برای قضاوت در جام جهانی چقدر برای خود شانس قائل هستید؟، تاکید کرد: من از روز اول این شانس را به صورت 50-50 دیدم. 50 درصد آن به کیفیت و عملکرد خود ما بر می‌گردد و 50 درصد دیگر نیز به انتخاب فیفا. اگر انتخاب نشوم ناراحت نمی‌شوم و به خود می‌گویم که این موضوع حکمتی داشته  و پس از آن از این تجربه تلخ در جهت ارتقاء داوری خود و در نهایت فوتبال ایران استفاده می‌کنم.
به تیم‌های دیگر داوری آسیا به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنم
فغانی ادامه داد: من هیچگاه به تیم‌های دیگر داوری آسیا به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنم و این دیدگاه همه ما نسبت به دیگر است و حتی در برخی موارد از یکدیگر کمک می‌گیریم. خوشبختانه تیم داوری ما سابقه قضاوت در جام جهانی جوانان، جام کنفدراسیون‌ها را داشته و در آخرین حضور بین‌المللی خود نیز بازی افتتاحیه و رده‌بندی باشگاه‌های جهان را در الجزایر قضاوت کردیم.

انتخاب نشوم، چیزی از جایگاه داوری ایران در آسیا کم نمی‌کند
وی تاکید کرد: در واقع باید بگویم اگر انتخاب نشوم، چیزی از شان و جایگاه داوری ایران در آسیا کم نمی‌کند و در صورت انتخاب نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تری را در تیم سه نفره خود انجام می‌دهیم. البته هر سه نفر ما کارمند هستیم که خوشبختانه تا به امروز ادارات ما همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند اما با انتخاب نهایی ما وضعیت کمی فرق می‌کند و ادارات ما باید 4 یا 5 ماه نرفتن سر کار ما را تحمل کنند. ضمن اینکه کمک‌های ما در شهر دیگری هستند که باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بیشتر در کنار یکدیگر باشیم.
می‌توانستم به فوتبال خود ادامه دهم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از اینکه وارد عرصه داوری شده است، پشیمان نیست؟، تاکید کرد: من می‌توانستم به فوتبال خود ادامه دهم اما خیلی خوشحالم که وارد این عرصه شده‌ام. البته از نظر مالی شرایط به نفع من نبوده است.
اخراج رونالدینهو با هماهنگی کامرانی‌فر
داور بین‌المللی فوتبال ایران در خصوص کارت قرمزی که به رونالدینیهو در رقابت‌های جام باشگاههای جهان نشان داد، اظهار کرد: در آن صحنه ما بر این موضوع تمرکز نداشتیم که رونالدینیهو آن حرکت را انجام داده یا بازیکن دیگری. برای ما فقط مهم بود که تصمیم درست بگیریم. با هماهنگی که با کامرانی‌فر داشتم به این جمع بندی رسیدیم که بازیکن چینی شیطنتی نکرده و رونالدینیهو باید اخراج می‌شد که بعدا نیز ثابت شد تصمیم ما درست بوده است.
تقدیر از حسین عسگری
وی  در خصوص تاثیر عسگری در رشد پیشرفت داوری او و کاندیدا شدن تیم  فعلی داوری ایران برای قضاوت در جام جهانی 2014، هم اینگونه اظهار نظر کرد: عسگری باعث شده که در آن زمان ما تیم کاملی داشته باشیم و اگر تلاش‌های عسگری نبود، در حال حاضر نمی‌توانستیم چنین تیم کاملی داشته باشیم.
فیفا به مسائل داخلی داوری کشورها کاری ندارد
فغانی در خصوص مسائلی که در داخل فوتبال ایران اتفاق می‌افتد و آیا این مشکلات تاثیر در فعالیت‌های بین‌المللی داوران دارد؟، گفت: متاسفانه در این مدت شاهد بودیم دو مدیرعامل منت گذاشتند از فغانی و یا نفرات تیم او به دلیل آنکه کاندیدای قضاوت در جام جهانی هستند، به فیفا شکایت نمی‌کنیم که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست زیرا فیفا به هیچ وجه به مسائل داخلی داوری کشورها کاری ندارد. در حال حاضر نیز خوشبختانه مسائل و اختلافات داخلی داوری فوتبال ایران گریبانگیر ما نشده است.

یک پاسخ

  1. ممنوعیت دوشغله بودن مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس/پژوهشگران و اساتید دانشگاه از قانون دوشغله بودن مستثنی شدند
    نمایندگان در بررسی جزئیات طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، ماده یک این طرح را تصویب و مقرر کردند مدیران، ‌رؤسا و کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای ذیل و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آنها نمی‌توانند در دستگاه‌ها و نهادها، بیش از یک شغل داشته باشند:
    1- دستگا‌ه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر ماه 86.
    2- دستگاه‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت است.
    3- نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی.
    4- شوراهای اسلامی شهر.
    5- نهادها و سازمان‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *