گزارشی از انتخاب داوران آسیایی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

تیم داوری ایرانداور ایرانی که با اخراج رونالدینیو در جام باشگاه‌های جهان بر سر زبان‌ها افتاد این روزها از شانس زیادی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برخوردار است.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری فارس، رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل در حالی از خردادماه سال آینده آغاز می‌شود که بحث حضور داوران برجسته جهان در این رقابت‌ها از مواردی است که فیفا حساسیت خاصی نسبت به آن نشان می‌دهد تا در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان، بهترین داوران جهان به قضاوت بپردازند.

بر همین اساس و با نزدیک شدن به این رقابت‌ها قرار است از سوی فیفا تیم‌های داوری حاضر در این رقابت‌ها معرفی شوند و این در حالی است که تیم داوری از ایران شامل علیرضا فغانی به عنوان داور وسط و رضا سخندان و حسن کامرانی‌فر به عنوان کمک داور از کشورمان یکی از شانس‌های مسلم حضور در جام جهانی 2014 برزیل به شمار می‌روند تا در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد شاهد حضور نماینده داوری ایران پس از 20 سال در بالاترین سطح فوتبال جهان باشیم.

با این مقدمه قصد داریم در گزارشی به وضعیت داوران آسیایی که از شانس‌های حضور در جام جهانی 2014 برزیل هستند بپردازیم.

*با تیم‌های داوری آسیایی شانس حضور در جام جهانی آشنا شوید

تا حدود یک ماه پیش فیفا 7 تیم داوری را از قاره آسیا برای قضاوت در جام جهانی به شرح زیر مدنظر داشت:

تیم داوری علیرضا فغانی از ایران

تیم داوری روشن ایرماتوف از ازبکستان (سابقه قضاوت در جام جهانی 2010)

تیم داوری نیشی مورا از ژاپن (سابقه قضاوت در جام جهانی 2010)

تیم داوری بنجامین ویلیامز از استرالیا

تیم داوری نواف شکرالله از بحرین

تیم داوری خلیل الغمدی از عربستان (سابقه قضاوت در جام جهانی 2010)

تیم داوری علی حمد از امارات

حدود یک ماه پیش و با مصدومیتی که برای علی حمد از ناحیه پا ایجاد شده و او را مجبور به عمل جراحی کرد، فیفا به سرعت نام وی را از گزینه‌های داوری برای حضور در جام باشگاه‌های جهان خارج کرد تا توفیق اجباری قضاوت در این رقابت‌ها نصیب علیرضا فغانی از کشورمان شده و تیم داوری ایرانی راهی مراکش شود.

همین امر همچنین باعث شد تا نام حمد از فهرست داوران آسیایی شانس حضور در جام جهانی خط بخورد و به این ترتیب با کم شدن یک تیم داوری، بخت سایر داوران برای حضور در برزیل بیشتر از گذشته شود.

تیم داوری ایران

*سازوکار انتخاب داور آسیایی

فدراسیون جهانی فوتبال برای انتخاب داوران جام جهانی 2014 قرار است 5 تیم داوری را انتخاب کند که از این بین 4 تیم داوری اصلی و یک تیم داوری ذخیره خردادماه سال آینده در برزیل حضور خواهند داشت.

در این بین و با توجه به سابقه خوب بین‌المللی نیشی مورای ژاپنی و روشن ایرماتوف ازبکستانی به نظر می‌رسد حضور تیم‌های داوری ازبکستانی و ژاپنی از حالا در جام جهانی حتمی باشد که بر همین اساس فیفا باید از 4 گزینه باقی مانده 3 تیم دیگر را انتخاب کند. البته بنجامین ویلیامز در سال 2013 عنوان بهترین داور آسیا را به خود اختصاص داد که همین امر می‌تواند شانس این داور را هم برای قضاوت در جام جهانی بالا ببرد.

*نقاط روشن داوران آسیایی در سال 2013

در سال 2013 ویلیامز عنوان بهترین داور آسیا را به خود اختصاص داد، نواف شکرالله قضاوت فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم‌های اف‌سی سئول کره‌جنوبی و گوانگژوی چین را برعهده داشت، خلیل الغمدی قضاوت‌های خوبی را در جام جهانی 2013 نوجوانان در امارات ارائه کرد و علیرضا فغانی نیز علاوه بر داوری‌های بی‌نقص در لیگ برتر ایران، در رقابت‌های جام جهانی جوانان در ترکیه و جام باشگاه‌های جهان در مراکش نیز قضاوت‌های خوبی را از خود به نمایش گذاشت تا جایی که اخراج رونالدینیوی برزیلی در دیدار رده‌بندی که به درستی انجام شد در میادین جهانی بار دیگر نام وی را بر سر زبان‌ها انداخته و شانس حضورش در جام جهانی را بیش از پیش پررنگ کرد.

از سوی دیگر سابقه ایرماتوف ازبک و مورای ژاپنی نیز به خوبی برای فیفا و فوتبالدوستان مشخص است و هنوز خاطره قضاوت ایرماتوف در دیدار یک چهام نهایی بین تیم‌های آلمان با آرژانتین و هلند با اروگوئه در مرحه نیمه‌نهایی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و همچنین قضاوت جنجالی نیشی مورا در مرحله یک چهارم نهایی همین جام بین برزیل و هلند در اذهان اهالی فوتبال زنده هست.

علیرضا فغانی

*لابی بحرین و حمایت‌های مالی عربستان، داورانشان را جهانی می‌کند؟

علیرضا فغانی این روزها از داوران خوب ایران به شمار می‌رود تا جایی که بیشتر دیدارهای حساس فصل اخیر لیگ برتر ایران از جمله دربی 77 به وی سپرده شد و انصافاً او نیز از پس این دیدارها با موفقیت بیرون آمده است. مجموعه این قضاوت‌های خوب و بی‌نقص به همراه سربلندی این داور از آمون‌های آمادگی جسمانی و سایر تست‌های مربوطه، فغانی را به یک داور کلاس بالا با داشتن استانداردهای بین‌المللی مبدل کرده تا جایی که او به همراه تیم داوری‌اش به عنوان یکی از تیم‌های داوری مورد علاقه و محبوب ماسیمو بوساکای سوئیسی، رئیس دپارتمان داوری فیفا شناخته می‌شود.

بنابراین با این تفاسیر این ادعا که فغانی هم یکی از داوران حاضر در جام جهانی خواهد بود می‌تواند ادعایی تقریباً منصفانه و نحقق یافته باشد با این حال موضوعی که کمی باعث تردید و نگرانی می‌شود لابی‌های پشت پرده‌ای است که می‌تواند یک بار دیگر پس از 20 سال جامعه داوری ایران را برای حضور در بزرگ‌ترین اتفاق فوتبالی جهان حسرت به دل بگذارد.

*فیفا هم نمک‌گیر می‌شود؟

این روزها از برخی از منابع و به صورت غیر موثق شنیده می‌شود لابی‌هایی بین شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا با فیفا در جریان است تا نواف شکرالله بحرینی که در سال‌های 2009 و 2010  و در دیدارهای فینال دو تورنمنت ذخیره فغانی بود هر طور شده راهی برزیل شود تا در روزهایی که بحرین حتی در فوتبال آسیا هم روزهای کمرنگ و ناموفقی را سپری می‌کند، حداقل از کشور رئیس AFC یک نماینده در برزیل حاضر باشد.

از سوی دیگر حمایت‌های مالی عربستان از فیفا همچنان ادامه دارد و همین موضوع باعث شده تا فیفا که به شدت نمک‌گیر سعودی‌ها شده در تصمیمی یک طرفه و مشکوک بخواهد در روزهای آینده داور عربستانی را هم به جام جهانی ببرد که به این ترتیب شانس حضور تیم داوری ایرانی کمرنگ‌تر از همیشه شود. هرچند که مصدومیت‌های گاه و بیگاه الغمدی در سالی که گذشت تردیدهای دپارتمان داوری فیفا برای انتخاب این داور را زیاد کرده است.

تیم داوری ایران جام جهانی جوانان

*هشدار به مسئولان فدراسیون فوتبال

در هر حال امیدواریم مسئولان فدراسیون فوتبال با خواندن این گزارش، هشدارهای لازم را جدی گرفته و در روزهای منتهی به انتخاب داوران جام جهانی از سوی فیفا هر اقدامی که بتواند شانس‌های حضور فغانی را پررنگ کند انجام داده تا به این ترتیب مقابل اقدامات و لابی‌های عرب‌ها هم گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *