کمیته داوران یا دپارتمان داوری یکی باید برود!

خداداد افشاریان

داور پیشکسوت فوتبال گفت: با توجه به جو منفی که علیه داوری پش آمده حتی قصاب محله هم به داوران متلک می‌گویند.

به گزارش جهان به نقل از فارس، مدت‌هاست علیه داوران جو منفی ایجاد شده و آنها زیر فشار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته‌اند، این در حالی است که به شهادت تمامی اهالی فوتبال بیش از ۹۰درصد از جامعه داوری ما از پاکترین قشر فوتبال هستند برای بررسی مشکلات داوری خبرگزاری فارس با خداداد افشاریان یکی از داوران پیشکسوت فوتبال گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن را می‌خوانید:

*سهم داوران از ۵۰۰میلیارد فوتبال نیم درصد است

این روزها از داوران زیاد انتقاد می‌شود نظر شما چیست؟

داوری یکی از رکن‌های فوتبال است حتی اگر در کوچه و خیابان هم دو تیم با هم بازی کنند باید یک داور باشد فوتبال بدون داور رنگ و بویی ندارد. مربیان بازیکنان و داوران سه رکن اصلی فوتبال هستند که رسانه‌ها و تماشاگران نیز با این سه رکن درگیرند. فصل گذشته گردش مالی فوتبال ما در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود، ۸۵درصد از این مبلغ سهم بازیکنان شد، ۱۵ درصد به تیم بیرونی یعنی مربیان و مدیران رسید و فقط نیم درصد این ۵۰۰میلیارد تومان سهم داوران از فوتبال شد. این نیم درصد مربوط به کلیه رده‌های فوتبال از پایه تا لیگ برتر در همه سطوح بود. پس این عدالت نیست که بخواهیم داوران را با سایر رکن‌های فوتبال برابر بدانیم این ارکان فوتبال در ایران هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند. یک داور برای یک مسابقه ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد و یک بازیکن برای همان مسابقه ۱۰میلیون تومان دستمزد داشته است. جالب است که اکثر این پول از بیت‌المال است.

*داوران قشر تحصیل کرده جامعه هستند

در مورد تفاوت دستمزدها بیشتر توضیح بدهید.

این تفاوت در سطح دستمزدها در فوتبال در حالی اتفاق می‌افتد که داوران از اقشار تحصیل کرده جامعه هستند و همگی تحصیلات عالیه دارند بیشتر داوران دکترا، فوق لیسانس و لیسانس دارند کم پیش می‌آید که داوری فوق دیپلم داشته باشد. می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم تحصیلات بازیکنان تیمی را مورد ارزیابی قرار دادند مدرک تحصیلی تمام بازیکنان و حتی مربیان آن تیم بر روی هم فوق لیسانس نمی‌شد اکثر بازیکنان تا دوم یا سوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده بودند. حالا تصور کنید چنین فردی با چنین تحصیلات ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد بگیرد قطعاً نمی‌تواند رفتار متعارفی داشته باشد و نمی‌توانیم از او انتظار داشته باشیم که جامعه داوری ار منصفانه نقد کند. این فرد حرفی می‌زند که بعد دیگر نمی‌توان آن را جمع کرد. آن هم در حالیکه وضعیت داوران در لیگ برتر ما بسیار بد است. بازیکنان با بهترین پرواز به شهر مسابقه می‌روند و بهترین هتل برایشان رزو می‌شود اما داور سه نیمه شب به آن شهر می‌رسد. جالب است که پس از آن هم علیه داوری صحبت می‌شود و آرامش را از کل داوران می‌گیرند و برخی هم قیافه حق به جانب می‌گیرند و چماقشان را بالای سر داوران نگه می‌دارند.

*سر داور متخلف را با گیوتین بزنید!

یعنی معتقدید همه داوران پاک هستند و هیچ تخلفی ندارند؟

من چنین حرفی نزدم. من می‌گویم اگر داوری واقعاً متخلف است و تخلفش اثبات شده سر او را با گیوتین بزنید اما از شما می‌پرسم آن همه جار و جنجال برای داوری که به راه افتاد چه شد به کجا رسید؟ اینگونه رفتارها درست نیست که فردی در خیابان و بیابان حرفی بزند و بعد یک جو منفی علیه داوری به راه بیافتد اکنون هیچکس نمی‌داند چه شده است، کمیته انضباطی یک چیز می‌گوید. کمیته اخلاق حرف دیگری می‌زند، بازیکن و مربی حرف دیگری می‌زنند و در برنامه ۹۰ هم هر شب یک صحبت می‌شود این کارها درست نیست باید کمک کنیم تا آرامش به داوری برگردد.

*دایی و رویانیان هم حرفشان را در مورد قهرمانی تعدیل می‌کنند

اما علی دایی و محمد رویانیان به صراحت از محسن قهرمانی نام بردند و معتقد بودند که او به طرف تیم مقابل غش کرده است؟

شک نکنید اگر همین امروز از دایی و رویانیان سؤال کنید آنها حرفهایشان را تکرار نخواهند کرد یا حداقل آن حرف‌ها را تعدیل می‌کنند و آرامتر در مورد داور صحبت می‌کنند زیرا آن زمان بعد از باخت زیر فشار قرار داشتند. اکنون توقع این است که اینگونه در مورد داوری صحبت نشود. من باز هم از شما می‌پرسم چه اتفاقی افتاد؟ چه شد؟ اکنون همه داوری می‌کنند و محسن قهرمانی محروم است، آیا به حق محروم شده است یا به ناحق محروم شده است؟ مگر نگفتند در اسرع وقت به این مسئله رسیدگی می‌کنیم و با آن برخورد خواهیم کرد، پس چه شد؟ اینگونه همه مردم را سرکار گذاشته‌اند.

*قصاب محله هم به داوران متلک می‌اندازد!

امیر قلعه‌نویی از داوران دفاع کرده و گفته آنها باید ۱۰۰میلیون دستمزد در یک فصل بگیرند و داوران هم به سمت کسی غش نکرده‌اند. نظر شما در این مورد چیست؟

از قلعه‌نویی که به نفع داوری صحبت کرده تشکر می‌کنم اما واقعیت این است که اکنون جوی علیه داوری به راه افتاده که حتی وقتی برای خرید گوشت به قصابی هم می‌رویم قصاب محله هم به ما متلک می‌اندازه و می‌گوید به کدام طرف غش کرده‌اید؟ اینها با خنده بیان می‌شود اما واقعیت آن است که جامعه داوری زیر فشار است همه به آنها متلک می‌گویند و کنایه می‌زنند.

*داوران فقط پول نمی‌خواهند احترام می‌خواهند

به نظر شما چه راهکاری باید برای حل مشکلات داوری اندیشید؟

همین امیر قلعه‌نویی که از داوران حمایت کرده و من از او تشکر هم می‌کنم پولش را از کجا می‌گیرد؟ از باشگاه می‌گیرد باشگاه پولش را از کجا می‌گیرد؟ از دولت، پس چه اشکالی دارد که حق ورودی تیم‌ها به لیگ افزایش پیدا کند و از آن محل درآمد داوران هم بیشتر شود البته این را بگویم داوران فقط پول نمی‌خواهند احترام می‌خواهند، آنها می‌خواهند محترمانه با آنها رفتار شود باید آرامش به جامعه داوری برگردد اکنون دیواری کوتاه‌تر از داوران در فوتبال وجود ندارد. کمک مربی، تدارکات‌چی و حتی نماینده فدراسیون هم در مورد داوران صحبت می‌کند و همه بی‌حساب و کتاب اظهارنظر می‌کنند و مشخص نیست که متولی این مسئله چه کسی است. داور در دو قدمی صحنه است اما تماشاگر از ۱۰۰متری تشخیص می‌دهد که داور اشتباه کرده و در ورزشگاه شعار پنالتی‌پنالتی یا داور دقت کن سر می‌دهد. داوران با این شیوه زیر فشار قرار می‌گیرند. ما از فدراسیون می‌خواهیم که حمایت مادی و معنوی از داوران انجام دهد گاهی اوقات داور در یک صحنه اشتباه می‌کند یا مسئله‌ای را که همه ایران می‌بینند او نمی‌بیند،نباید بگوییم داور غش کرده داوران هم انسان هستند و ممکن است اشتباه کنند. باید از داوران حمایت شود.

*کمیته یا دپارتمان یکی باید به نفع داوری کنار برود

کمیته داوران و دپارتمان داوری در فدراسیون رابطه خوبی با هم ندارند نظر شما در این مورد چیست؟

دپارتمان دواری در فدراسیون مستقر است و تمام کارهای اجرایی با آنهاست، دپارتمان باید اهداف کمیته را اجرایی کند اما بدون اغراق باید بگویم اعضای کمیته و دپارتمان همدیگر را قبول ندارند یا آنها باید هم‌دل شوند که با توجه به شرایط موجود بعید است این اتفاق بیفتد یا آنکه یکی از آنها یا دپارتمان یا کمیته به نفع داوری همه چیز را رها کند و برود.

به نظر شما دپارتمان باید برود یا کمیته؟

من نظر خاصی ندارم آن زمان که حسین عسگری رئیس دپارتمان و کمیته به طور همزمان بود ۱۰ نظارت داوری به من داده می‌شد اکنون هم همان است من می‌گویم باید به نفع داوری کاری انجام شود و یکی باید کنار برود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *