علی خسروی: کسانی که به داوران ما تهمت زدند هم باید تعلیق شوند

علی خسروی

بحث جنانجالی تبانی هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و حاشیه های آن هر روز بیشتر می شود. ولی در بین تمام اهالی فوتبال بیشترین انتقادات و حملات به جامعه داوری کشور بوده است.علی خسروی پیشکسوت جامعه داوری کشور و سخنگوی کانون داوران دراین خصوص می گوید: اگر قرار باشد داوران ما تعلیق شوند کسانی که به داوران ما تهمت زدند هم باید تعلیق شوند. همینجا باید فدراسیون، وزارت ورزش و کمیسیون اصل نود قضیه را متوقف کنند. به عنوان سخنگوی کانون داوران از قوه قضاییه می خواهیم  برای اینکه این ذهنیت از جامعه داوری بیرون رود و داوران ما امنیت داشته باشند به مسئله ورود کند.

علی خسروی سخنگوی کانون داوران ایران در گفت و گو با خبرنگار شفقنا ورزشی ضمن تاکید بر پاک بودن جامعه داوری کشور گفت: من مدت 32 سال در جامعه داوری ایران هستم  و این اولین باری هست که چنین هجمه  ای را به جامعه داوری کشوری می بینم.

این پیشکسوت داوری کشورمان با بیان اینکه برنامه 90 به مسئله تبانی پرداخته است، اظهار داشـت: چرخه فوتبال کشور فقط داور نیست. به نظر من این مسائل از زمانی شروع شد که مدیرانی از جاهای دیگر به هر عنوانی از ارگان های غیر ورزشی به ورزش آمدند، این افراد غیر متخصص و غیر ورزشی در تمام محیط های ورزشی هم اکنون حضور دارند از جمله  سازمان تربیت بدنی گذشته، وزارت ورزش کنونی و به خصوص در فدراسیون ها، هیات فوتبال استان ها و مدیران باشگاه ها فوتبال که این مسئله خودش یک مشکل بزرگ است.

او در ادامه افزود: درعوض افراد توانمند و تحصیل کرده ورزش هستند که هنوز در دانشگاه ها درس می دهند. هیچ گاه سکان ورزش به آنها داده نشده است. ما به هیچ عنوان نمی گوییم یک مدیر ورزشی حتما یک عکس با شورت ورزشی داشته باشد ولی ما می خواهیم یک مدیر ورزشی بداند که ما چند رشته ورزشی در المپیک داریم. این اولین ضربه ای است که ما می خوریم. افرادی راجب ما ورزشی ها تصمیم می گیرند که اصلا در خانواده ورزش نبودند.

علی خسروی با اشاره به اینکه جامعه ورزش یک جامعه آسیب پذیر است، می گوید: در یک جامعه ورزشی که در آن آسیب هست امکان دارد فساد هم وجود داشته باشد. البته نمی گویم صد درصد فساد در آن وجود دارد بلکه می گویم ممکن است فساد هم در آن وجود داشته باشد. ولی فساد یک چرخه ای دارد.این  چرخه از فردی شروع می شود که دنبال یک حق گرفتن ناحقی است. یعنی فردی می بیند در یک مسابقه توان لازم را ندارد به سراغ مربی حریف یا بازیکن یا داور بازی می رود.

سخنگوی کانون داوران در ادامه گفت: کسی که دنبال تبانی است  هیچ وقت  شهامت این را ندارد که مستقیم دنبال داور بازی برود. قطعا از طریق دلال ها سراغ داور می رود. من همین الان پیامک هایی به شما نشان می دهم که این دلال ها از خود ماها که سال هاست در فوتبال نقشی نداریم باج می خواهند. یک عده ای این وسط دارند کاسبی می کنند.

این پیشکسوت جامعه داوری کشورمان در ادامه گفت و گو با شفقنا ورزشی، با بیان اینکه کار صدا و سیما و فدراسیون در این خصوص خوب بوده است، گفت:اگر قرار باشد داوران ما تعلیق شوند کسانی که به داوران ما تهمت زدند هم باید تعلیق شوند. همینجا باید فدراسیون، وزارت ورزش و کمیسیون اصل نود قضیه را متوقف کنند. به عنوان سخنگوی کانون داوران از قوه قضاییه می خواهیم  برای اینکه این ذهنیت از جامعه داوری بیرون رود و داوران ما امنیت داشته باشند به مسئله ورود کند.

علی خسروی در ادامه با اشاره به عوامل اصلی فساد فوتبالی، گفت: به نظر من فدراسیون در این قضیه سکوت عجیبی کرد علت این سکوت را نمی فهمم. به نظرم افراد در فدراسیون با هم اجماع نظر ندارند. من اولین کسی بودم که بعد از آن حادثه با آقای دایی و آقای قهرمانی صحبت کردم از هر دو خواهش کردم که این مسئله را زیاد دامن نزنند. چرا که اگر بخواهند دامن بزنند کار به جای دیگری می رسید این آبرو،آبرو جامعه فوتبال کشور است. ولی قبول نکردند هر دو گفتند ما تا آخر می رویم.

وی ادامه داد: این امکان هست که حتی عوامل اصلی این فساد همان هایی باشند که مدام بر روی این مسئله تاکید دارند که در فوتبال کشور فساد وجود دارد. افرادی که یک چیزی را خیلی منع می کنند خودشان دستی در کار دارند. این افراد تماما می گویند بگیرید و ببندید اما چه چیزی را باید بگیرند و ببندند؟ مثالی می زنم؛ فرض کنید من سرچهار راه چراغ قرمز را رد می کنم افسر من را جریمه می کند. جرم من کاملا مشخص و واضح است.  ولی الان جرم این آقایان که به آنها تهمت زده شدهچیست؟ جواب تلفن دادند؟

خسروی افزود:  ما از داوران کشور می خواهیم از این به بعد حتی اگر نزدیکانشان با آنها تماس گرفتند و راجب یک بازی صحبت کردند به رئیس کمیته داوران کتبا گزارش دهند. شاید داوران ما این قانون را نمی دانستند. داوران عزیز از این به بعد دیگر در هر شهری می روید به جز مسیر هتل، فرودگاه و ورزشگاه حتی برای سقاتی خانواده هم به بیرون نروید دیگر نمی توان به احدی اطمینان کرد.

خسروی افزود: خیلی از کسانی که اکنون در فوتبال کار می کنند 20 سال پیش هم با ما تماس می گرفتند ولی ما دوستانه جواب آنها را نمی دادیم.اگر لازم باشد در قوه قضاییه همه اینها را می گویم. شاید تماس می گرفتند که ما خوب قضاوت کنیم و نترسیم. ولی کسی که داور است و سوت در دست می گیرد و می رود وسط 50 هزار نفر جمعیت که نمی ترسد این آدم خدا را دارد. من نماز شب می خوانم، من با وضو و با کلمات یا فاطمه زهرا در زمین می رفتم. من اول بازی حمد و سوره می خواندم ولی کسی نمی فهمید.عادت ندارم برم هیات های معروف که از من فیلم برداری کنند من در مراسم عزا داری ها می روم ولی کسی من را نمی بیند. بیشتر به میدان گمرک سر پل جوادیه می روم. چی فکر کردند درباره ما؟ آقای ترکی و آقای قهرمانی با آیه های قرآن می روند داخل زمین من خودم دیدم.

وی ادامه داد: من هم در بهترین موقعیت می توانستم از کشور خارج شوم و خیلی راحت دکترا بگیرم و الان برگردم پست بگیرم. ولی ماندم در این کشور از جایی به اسم جوادیه در جنوب شهر. از همان جوادیه آمدم داور بین المللی فوتبال شدم، استاد دانشگاه و مدیر شدم. ما هم می توانستیم خیلی کارها بکنیم. من بعد از 27 سال داوری الان کارمند معمولی شهرداری هستم. ما هم حرف برای گفتن داریم چرا این تریبون ها به ما داده نمی شود. چرا در رسانه ها فقط به یک سری افراد خاص و تکراری داده می شود.

به گزارش شفقنا ورزشی، علی خسروی با بیان اینکه تهمت ها و هجمه ها که علیه داوری راه انداختن فقط علیه داوری نیست بلکه علیه فوتبال کشور است،ابراز داشت: در فوتبال کشور اگر فساد هست در کل فوتبال هست نه فقط داوری.الان سه نسل گذشته داوری کشور را زیر سئوال می برند. خیلی از پیشکسوتان ما هم ناراحت هستند و می گویند نکند در زمان ما هم اینگونه بوده؟ آقای قهرمانی در لیگ گذشته از 34 هفته 28 هفته در لیگ برتر سوت زده است چرا دپارتمان داوری که این ادعا را دارد که من باید داور بچینم از زیر مجموعه خودش دفاع نمی کند.آیا دپارتمان داوری ما منتظر این هست آقای اصفهانیان زیرآب اش زده شود؟ آیا موفقیت ما در این هست؟ ما از هم صنف های خودمان هم ضربه می خوریم.

سخنگوی کانون داوران اظهار داشت:در جلسات کمیته اخلاق رئیس کمیته داوران نبود در صورتی که از لحاظ قانونی باید حضور داشته باشند. اما از آنها دعوت نکردند. ما باید بدانیم آیا فدراسیون فوتبال کمیته اخلاق را قبول دارد یا نه؟ ما خواهش کردیم یک جلسه بگذارند با 20 تا داور و ناظر ما نمی خواهیم به گذشته برگردیم. قدیم ما با افتخار می گفتیم داور فوتبال هستیم الان فقط سعی می کنیم قایم نشویم. من جدیدا نه سوار مترو می شوم نه بی آر تی چرا که مدام باید به مردم توضیح بدهم. راجب چیزی که نمی دونم.

علی خسروی در ادامه با بیان اینکه چرا با رشوه دهنده مبارزه نمی کنند، گفت: این عزم الان البته هست ولی باید رودرواسی ها را کنار بگذارند. از موقعیت هایشان نباید بترسند. به نظرم آقای کفاشیان که از نظر من آدم بسیار درست کاری است باید یک جلسه بگذارد با صاحب نظران. این قضیه یا باید کلا تمام شود یا باید ادامه پیدا کند. اگر ادامه پیدا کند خط و مشی آن باید مشخص باشد. الان در لیگ سه دارند داوری می کنند ولی داوران را از طرف دیگر تخریب می کنند. می گویند بزرگ شما که محسن قهرمانی بود اینطوری در آمد. آیا کسی فکر نمی کند خانواده محسن قهرمانی الان در چه وضعیتی هستند؟ خانوم ایشان از خانه حتی  نمیتواند خارج شود؛  آیا این درست است؟ چطور معتادان و قاچاق چیان مواد مخدر را در تلویزیون شطرنجی نشان می دهند ولی هم اکنون علنا به یک داور که با آیه های قرآن می رود روی زمین اتهام می زنند. شاید یک فردی یک اشتباهاتی در زندگی اش کرده یک تماس بی خودی گرفته یا یک قول بیجایی داده ولی در عمل کاری را انجام نداده است.

وی ادامه داد: ناراحتی ما این است که آقای قهرمانی الان از کسانی که به او تهمت زدند شکایت نکرده است. مگر فدراسیون وکیل ندارد؟ فدراسیون باید شکایت کند. از هر کسی که تهمت زده باید شکایت شود.این تعلیق به نظرم بدتر از محرومیت است این یعنی مرگ تدریجی. به نظرم اگر یک نفر را سریع اعدام کنند بهتر از این است که یک نفر را هر روز ببرند پای چوبه دار بگویند حالا پس فردا اعدامت می کنیم. روزی که آقای قهرمانی را از لیست بین المللی خط زدند اشتباه کردند.

به گزارش شفقنا ورزشی، این پیشکسوت جامعه داوری کشورمان در ادامه افزود: باید دستگاه های قضایی و امنیتی وارد قضیه شوند تا حقایق روشن شود. آقای دایی یک برند بین المللی است. من در جوانان جهان در نیجریه در یکی از روستاها بودم یک خانوم پیری که نان فروش بود سراغ دایی را از من گرفت.  در تایلند از پلیس یک آدرس گرفتم، پلیس گفت ایرانی هستی گفتم بله، باز سراغ علی دایی را از من گرفتند. این خیلی زیباست. به نظرم آقای دایی باید مسائل فنی را در مصاحبه اش می گفت بقیه مسائل را به قسمت حقوقی باشگاه واگذار می کرد.

او در ادامه بیان داشت: باید سریعا اگر مدرکی بود، حکمی می دادند. به نظرم مدرک محکمی وجود ندارد. من پیش آقای علیپور رفتم این پیامک های مزاحم که برای من هم می آید نشان دادم و ایشان شماره را برداشت. بعد گفت ما تقریبا داریم سراغ مهره های اصلی می رویم.

علی خسروی در بخشی دیگری ازاین گفت و گو با اشاره به سکوت فدراسیون در خصوص بعضی اسامی اظهار داشت: اول گفتند در فدراسیون در سازمان لیگ اشخاصی هستند بعد یک دفعه پنهان کاری ها شروع شد. همین که قضیه اصلا روشن نشدخودش ابهام دارد. باید این اسامی که مخفف اعلام می شد با نام کامل از آنها اعلام برائت می شد.

او ادامه داد:  یک اشتباهی که آقای قهرمانی، ایلدروم  و کرمانشاهی کردند من در سال 84 نکردم. من سریعا بعد از چنین تماسی رفتم به دادگاه شکایت کردم. این مسائل همیشه هست. باید این مشکلات فعلی ظرف چند روز آینده برطرف شود. وگرنه داوران ما با مشکل مواجه خواهند شد. الان در لیگ های مختلف داوران ما برای قضاوت مشکل دارند. به نظرم همین هفته باید تکلیف این سه داور مشخص شود.اگر تعلیق داوران ادامه پیدا کند مشکل ساز خواهد شد. این به جامعه داوری صدمه می زند. داوران الان ناراحت هستند و با اکراه سر زمین بازی می روند.

علی خسروی در ادامه با بیان اینکه در جامعه ورزش ما متاسفانه جای دوستی ها دشمنی ها حاکم است، گفت: در جامعه ورزش ما مربی با مربی بازیکن با بازیکن مشکل دارند.به نظرم این پولی که وارد فوتبال ما شد آغاز مشکلات بود. فوتبال ما اعم از بازیکن و … ظرفیت این را نداشتند. یک زمانی من گفتم دمپایی می شود اپل کرسی آن زمان اپل کرسی خودرو لوکسی بود خیلی ها از من ایراد گرفتند. ببینید یک شخصی که البته محترم هست ولی از لحاظ مالی چیز خاصی  ندارد ناگهان از تهران یا شهرستان می آید به او یک میلیارد می دهند. فکر می کنید این پول با او چه کاری می کند؟فوتبال ما ظرفیت این همه پول را ندارد.

پیشکسوت جامعه داوری کشورمان ادامه داد: ببینید فوتبال ما یک فوتبال آماتور است ولی پولی که به او داده می شود یک پول حرفه ای است. اگر مسی و بیل میلیون دلاری پول می گیرند ولی بار فنی بسیار بالایی دارند. متاسفانه برای  بازیکنان ما آرایش موها بیشتر اهمیت دارد. آیا شما یک بار دیدی علی دایی، کریم باقری، علی کریمی و … اینگونه بیایند در زمین.  به نظرم پول بیش از حد باعث فساد در فوتبال شده است.

او در ادامه اظهار داشت: یک مثالی برای شما می زنم من مدیر عامل یک تیمی می شوم فرض کنید مبلغ 700 میلیون تومان با یک بازیکنی قرار داد می بندم ولی خب حقوق من ماهی چقدر است؟ 2 میلیون تومان؟ این مسئله باعث فشار روانی می شود.بعضی از مدیران ما دلالان را می شناسند و برای گرفتن بازیکن از دلال ها استفاده می کنند.آن زمانی که دلالی در فوتبال مد شد تلویزیون در برنامه 90 نشان داد که از یک خانواده 20 میلیون گرفتن تا نگذارند آن بچه بازی کند. چرا نرفتن با آن دلال برخورد کنند.

علی خسروی با تاکید بر اینکه دستگاه های امنیتی و قضایی باید به مسئله تبانی ورود کنند، بیان داشت: به خاطر مشکلی که برای من در سال 84 به وجود آوردند هنوز خانواده ام قرص اعصاب مصرف می کنند این خیلی نامردی است که افراد به همکارش تهمت بزند. چرا احترام ها در جامعه ورزش از بین رفته است. انچه که نمی رسد فریاد است هرچه ما بگوییم فایده ای ندارد.

وی اظهار داشت: ما در داوری کشورمان و کمیته داوران و دپارتمان باید افرادی را انتخاب کنیم که منتقد هم باشند.الان آمدیم با هفتاد و هشتاد نفر مجمع فوتبال تشکیل دادیم حدود 50 تا هیت فوتبال است اینها کجای فوتبال بودند؟ البته یک عده هستند ولی خیلی ها هم اصلا در فوتبال نیستند. الان در این هیت آقای عابدینی، دادکان، پروین کجا هستند؟

علی خسروی در ادامه با بیان اینکه دولتی بودن ورزش بد نیست ولی باید حسابرسی وجود داشته باشد، اظهار داشت: ما نمی توانیم ورزش را خصوصی کنیم. بستر خصوصی سازی ورزش محیا نیست.شما نگاه کنید هر باشگاه خصوصی که وارد فوتبال و لیگ شد به نوعی به کنار رفت. مثلا استیل آذین، استقلال اهواز، ابومسلم و … ما باید از کارشناسان اقتصادی در فوتبال استفاده کنیم. هر تیم به نظرم یک مشاور بازرگانی و اقتصادی باید داشته باشد که تیم را ببرد در بازار بورس تا باشگاه درآمد زا باشد.

پیشکسوت داوری کشورمان با بیان اینکه فدراسیون فوتبال بیاید در بخش داوری این اختیار را از هیت رئیسه و مجمع بگیرد و به خود داورها بدهد چون داورها رکن فوتبال هستند، گفت: به نظرم اعضای کمیته داوران را باید داورها انتخاب کنند. ما حدود 100 داور لیگ برتر داریم که اینها برند داوری کشور هستند اینها را جمع کنیم و چند نفری با برنامه کاندیدا شوند. این افراد باید درد کشیده باشند.پس برای اولین بار اختیار کمیته داوران را به داوران بدهیم. بعد کمیته داوران خودش دپارتمان را انتخاب کنند.

علی خسروی با اشاره به اینکه در کانون داوران از افراد علمی استفاده شده است، گفت : من فکر می کنم فدراسیون فوتبال یک جلسه با کانون داوران بگذارد.چون کانون داوران زیر نظر وزارت کشور است. الان افرادی مثل آقای عنایت،یزدانی، دکتر شیرازی و خود من در کانون داوران هستیم ولی  حمایتی از ما نمی شود. تنها نهادی که خواستار ورود قوه قضاییه است کانون داوران بوده و من هم سخنگوی این کانون هستم. ما خیلی می توانیم به آنها کمک کنیم. با تهدید ارعاب نمی شود کاری کرد.

وی با اشاره به وضعیت داوران در کشور اظهار داشت:هم اکنون حدود هفتاد درصد داورها لیسانس هستند یعنی با سوادترین افراد در فوتبال ما داورها هستند.فدراسیون می تواندبا 90 نفر از داوران در  لیگ قرار داد ببندد. مثلا من بدانم اگر در یک جای دیگری باشم آخر سال مثلا 20 میلیون تومان درآمد خواهم داشت یا  در فدراسیون بیشتر درآمد خواهم داشت.اگرداور حرفه ای می خواهیم نباید داوران ما غیر از شغل داوری کار دیگری داشته باشند.باید به داوری توجه صنفی وجود داشته باشد.

به گزارش شفقنا ورزشی، علی خسروی در پایان به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: من با آقای درودیان و فروغی سال 75 رفته بودیم ترکمنستان، آقای هاشمی نسب آن زمان در تیم کوپت داغ بود این طفلک همیشه شب ها می امد دنبال دوستان تا آنها را به گردش ببرد. سال بعد آمد تهران رفت پرسپولیس  و سال بعد استقلال من این آقا را در دقیقه یک اخراج کردم. مهمان او بودم ولی چه ربطی داشت؟ خیلی از مربیان بودند با ما سلام و علیک داشتند ولی وقتی ما می رفتیم در زمین بایدوظیفه خودمان را انجام می دادیم.البته  در بیرون به هم احترام می گذاشتیم. مثالی دیگر می زنم، یک مراسم عروسی با آقای فنایی رفتیم. در آنجا تمام بازیکنان استقلال بودند مگه مشکلی بود ولی در زمین بازی رفاقت ها را باید فراموش کنیم. خودم بارها در زمان قضاوت مصدوم شده بودم و زانو خود را عمل کردم پزشک معالج من دکتر نوروزی فیزیوتراپ استقلال بود. هفته ای چهار بار دکتر نورزوزی من را فیزیوتراپی می کرد. یادم می آید در اولین قضاوتم استقلال در تهران به فولاد باخت. پس می توان در فوتبال دوستی ها را حفظ کرد.من با تمام رفقا دوست هستم ولی کسی اگر بخواهد خارج از موضوع بحثی کند با آنها برخورد می کنم.

یک پاسخ

  1. بعضی افراد فقط میخوان داوران رو زیر سوال ببرن اما رفتار خودشون رو نمی بینند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *