محمد فنایی: امنیت شغلی داوران تامین شود.

محمد فنایی کارشناس داوری
مسئولان باشگاه پرسپولیس، محسن قهرمانی را مسئول شکست تیمشان در اصفهان می‌دانند و بازیکنان، مربیان، مسئولان و پیشکسوتان این تیم مصاحبه‌های تندی را علیه این داور انجام داده‌اند. محمد فنایی، کارشناس مسائل داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با «کسب‌وکار» با اشاره به رواج اشتباهات داوری در سطوح بالای فوتبال جهان، خواستار حمایت فدراسیون فوتبال از امنیت شغلی داوران فوتبال ایران شد.

دیدار تیم‌های سپاهان و پرسپولیس، حاشیه‌های فراوانی داشت؛ آیا رای محسن قهرمانی، داور این دیدار در اخراج مدافع پرسپولیس و اعلام ضربه پنالتی علیه این تیم، تصمیم درستی بود؟
در این زمینه اظهارنظرهای متعددی شده و خود من هم در مصاحبه‌هایم به اشتباه قهرمانی در این صحنه اشاره‌هایی داشته‌ام.

مسئولان پرسپولیس، عامل اصلی شکست‌شان برابر سپاهان را تصمیم نادرست داور مسابقه می‌دانند. آیا این اظهارنظر را می‌توان منطقی دانست؟
اشتباهات داوری مختص فوتبال ایران نیست. در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و مسابقات جام‌جهانی فوتبال هم اشتباهات بزرگ داوری دیده می‌شود. سطح فوتبال ما که بالاتر از چنین رقابت‌هایی نیست. این را هم باید در نظر داشت که اشتباهات داوری همیشه به ضرر یک تیم نیست و گاهی اوقات تیم‌ها از این اشتباهات سود هم می‌برند اما متاسفانه مربیان و مسئولان تیم‌ها وقتی تصمیمات داوران به سودشان باشند، حرفی نمی‌زنند.

هجمه عجیبی را که پس از این دیدار علیه قهرمانی شد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه تیم‌های ما فوتبال و اخلاق را با هم می‌بازند. من به عنوان یک کارشناس معترفم که در بازی سپاهان و پرسپولیس اشتباهات داوری وجود داشت اما اظهارنظرهایی را که بعد از این بازی دیدم، هرگز نمی‌پسندم. هیچ‌کس حق ندارد جامعه داوری فوتبال ایران را محکوم به تبانی کند. مسئولان باشگاه پرسپولیس باید بدانند که رفتارشان برای هواداران این تیم الگو خواهد بود. فوتبال که تمام نشده است. نباید با اظهارنظرهای تند مقابل رشد داوری فوتبال کشورمان بایستیم.

به نظر شما آیا جای نهادی که به حمایت از داوران فوتبال بپردازد در تشکیلات فوتبال ایران خالی نیست؟
فدراسیون به عنوان متولی فوتبال ایران باید امنیت شغلی داوران را تامین کند اما متاسفانه انگار فدراسیون فوتبال داوران را فراموش کرده است. این نخستین باری نیست که علیه داوران فوتبال اظهارنظرهای تند می‌شود و آخرین بار هم نخواهد بود پس باید مسئولان فوتبال کشور برای چنین اتفاقاتی، چاره‌اندیشی کنند.

آیا این اظهارنظرها بر روند قضاوت داوران فوتبال تاثیرگذار خواهد بود؟
بله. متاسفانه موضع‌گیری علیه داوران و متهم کردن آنها بدون شک روی عملکردشان تاثیرات منفی زیادی خواهد گذاشت. در این شرایط اگر داوران دچار استرس شوند و عملکرد مطلوبی نداشته باشند، نباید تعجب کنیم.

با این شرایط آینده داوری فوتبال ایران را چگونه می‌بینید؟
معتقدم باید مقابل حرف‌های نسنجیده ایستاد. در صورتی که با دیده اغماض به این مسائل نگاه کنیم، شرایط حادی برای فوتبال ایران به وجود خواهد آمد. با این احوال به نظر من مراجع قضایی هم می‌توانند مصونیت داوران فوتبال را تامین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *