علی خسروی: اختیارات چینش نهایی داوران به کمیته داوران ارجاع شده است

علی خسرویکارشناس داوری کشورمان با تاکید بر اینکه متاسفانه گروهی در بیرون فدراسیون هستند که قصد تخریب کمیته داوران را دارند، گفت: برخی از داوران با من تماس گرفتند و گفتند یکی جلوی این پیشکسوتان را بگیرد.

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرگزاری مهر علی خسروی  در خصوص صحبت‌های اخیر حسین عسگری و نوذر رود نیل ضمن بیان مطلب فوق گفت: این صحبت‌ها بسیار سوال بر انگیز است. خصوصا حرف‌های آقای عسگری. چرا ایشان در این مقطع مهم علیه زیر مجموعه خود صحبت می‌کند؟

وی در ادامه افزود: اگر احیانا محسن قهرمانی و یا عیوض محمدی کمک داور مشکلات داشتند، بهتر بود یا رسانه‌ای نمی‌شد و یا اگر قرار بود این اتفاق رسانه‌ای شود از طریق سایت فدراسیون این انتقاد‌ها بیان می‌شد.

داور پیشکسوت کشورمان صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: به نظرم گرفتن قدرت چینش داوری از دپارتمان و واگذاری آن به کمیته داوران به مذاق حسین عسگری خوش نیامده که اینگونه صحبت می‌کند. در این شرایط باید بگویم مارادونا را ول کنید و آقای عسگری را بچسبید.

وی همچنین اضافه کرد: روز شنبه نشستی با علی کفاشیان داشتم و قرار شد فضای داوری کشور در هفته‌های نخست ملتهب نباشد و شرایط به سمتی پیش رود که داوران با آرامش در مسابقات به قضاوت بپردازند اما به نظر می‌رسد آقای عسگری که خیلی علاقه‌مند به حفظ صندلی خود است، به خاطر آن از همین هفته نخست خودش داوران را تحقیر می‌کند.

خسروی با تاکید بر اینکه نوذر رودنیل اصلا داور بین‌المللی نبوده، ادامه داد: ضمن احترام زیادی که برای آقای رودنیل قائلم، باید بگویم ایشان بالای بیست سال است نه نظارت و نه تدریس داوری داشته‌اند و تنها به عنوان نماینده سازمان لیگ در کنار زمین حضور می‌یافتند. ایشان در هیچ کلاس توجیه داوری هم شرکت نکرده‌اند و به عقیده من باید برای هجمه‌ای که به اعضای کمیته داوران وارد کرده، باید در کمیته انضباطی پاسخگو باشد.

وی در مورد اینکه رودنیل معتقد است اصفهانیان داوری کشور را مختل کرده، ادامه داد: به هیچ عنوان این مسئله صحت ندارد زیرا طبق اساسنامه تصویب شده در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال اختیارات چینش نهایی داوران به کمیته داوران ارجاع شده است و خود اعضای دپارتمان و حسین عسگری این مسئله را در صورت جلسه تائید کرده‌اند.

این داور پیشکسوت با تاکید بر اینکه فریدون اصفهانیان می‌توانست به عنوان رئیس کمیته داوران به داوران سراسر کشور زنگ بزند و مانع حضورشان در کلاس داوری پیش از آغاز فصل شود اظهار داشت: اصفهانیان به خاطر هزینه و وقتی که برای برگزاری این کلاس صورت گرفته این کار را نکرد و تنها با حضور داوران زنجانی در آن کلاس مخالفت کرد.

وی در مورد بحث مطرح شده پیرامون کنار گذاشته شدن اسماعیل صفیری از کمیته داوران یادآور شد: اسماعیل صفیری کماکان ناظر مسابقات داخلی و بین‌المللی است و به هیچ عنوان کنار گذاشته نشده است اما خودش به خاطر مشغله کاری بسیار تشخیص داد در کمیته داوران حضور نداشته باشد. نهایتا اصفهانیان فرد دیگری را به جای ایشان معرفی کرد.

استفاده از کمک داور زنجانی در دیدار داماش و سایپا در حالی که در تست پیش از آغاز فصل شرکت نکرده بودند، موضوع دیگری بود که خسروی اینگونه به آن پاسخ داد: حضور یک کمک داور ارزشمند به نام تورج عیوض محمدی در آن مسابقه موضوعی نیست که تا این اندازه بزرگ شود. هر چند او در کلاس تهران شرکت نکرد اما در استان خود تست داده بود. ضمن اینکه عیوض محمدی همیشه جزء داورانی است که در تست بدنی مشکل نداشته است.

وی در مورد تعویض داوران دیدار استقلال صنعتی و ذوب‌آهن اصفهان تاکید کرد: سوال من این است این خبر سکرت و درون سازمانی از کجا به فردی که هیچ سمتی در کمیته و دپارتمان داوری ندارد، رسیده است؟. این یک نقطه منفی برای دپارتمان داوری است و آقای رودنیل باید اعلام کند چه کسی این خبر را به ایشان داده است.

داور پیشکسوت کشور با تاکید بر اینکه جوانگرایی در داوری از سوی کمیته داوران از هفته نخست با استفاده از داوران همچون بنیادی‌فر اثبات شد، افزود: در گذشته داوران استان‌ها از سوی کمیته داوران انتخاب می‌شدند و آن داور دیگر هیات فوتبال استان خود توجهی نداشته باشد اما کار صحیح امروز انجام می‌شود و داوران برای شرکت در کلاس‌ها از سوی هیات فوتبال خود به کمیته داوران اعلام می‌شود تا دیگر مشکلات گذشته پیش نیاید.

آیا کمیته داوران می‌خواهد نظارت‌ها را به افراد خاص می‌دهد؟ وی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: طبق اساسنامه تصویب شده در هیات رئیسه داوران یا کمک داوران بین‌المللی که بازنشسته شده‌اند، می‌توانند در لیگ بر‌تر نظارت کنند و داوران ملی در لیگ یک به پایین. همچنین اینکه آقای رودنیل گفتند خیلی از ناظر‌ها قوانین، بخصوص قانون آفساید را نمی‌دانند، توهین به ۵۰ نفر ناظر ملی و بین‌المللی است. من شخصا از ایشان انتظار نداشتم چنین صحبت‌هایی را بگویند. در گذشته ایشان را فردی روشن خیرخواه برای داوری می‌دانستم اما ایشان با این صحبت‌هایش به خیلی‌ها توهین کرد.

خسروی با بیان اینکه ممبینی و اصفهانیان طرحی ندادند که نظارت بین خودشان تقسیم شود تصریح کرد: ما ۳۰ داور و کمک داور بین‌المللی داریم که سه هفته یک بار هم به آن‌ها نظارت نمی‌رسد. اینکه بگویند تنها می‌خواهند نظارت‌ها بین ۷، ۸ نفر تقسیم شود، صحبتی غیر منطقی است.

وی در خصوص اینکه مدرک تحصیلی اصفهانیان لیسانس نیست، اذعان داشت: این‌ها ترور شخصیت رئیس کمیته داوران است. آقای اصفهانیان عضو شورای شهر زنجان و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است و انتظار نمی‌رفت یک نماینده فدراسیون ایشان را مورد آماج انتقادات قرار داده و تخریب کند.

داور پیشکسوت کشورمان صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: متاسفانه یک گروه در بیرون فدراسیون هستند که قصد تخریب کمیته داوران را دارند، کسانی که در زمان چینش داوران توسط دپارتمان اصلا انتقاد نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مهدی تاج سرپرست سازمان لیگ باید رودنیل را دعوت کند تا او اظهاراتش را با ارائه سند ثابت کند افزود: بنده نه نظارت و فعالیتی در داوری دارم و به خاطر مصاحبه‌هایم بار‌ها به کمیته انضباطی دعوت شده‌ام، معتقدم که این‌ها، صحبت‌های خود رودنیل نیست و حرف دیگران است. به عقیده من آقایان تاج و حسن‌زاده باید صحبت‌های تحریک آمیز رودنیل را در این هفته بررسی و با آن برخورد کنند.

خسروی در پایان گفت: در هفته دوم که داوران قضاوت‌های بسیار سختی در بازی‌های ملوان – داماش، ذوب‌آهن – پرسپولیس، استقلال – سپاهان و تراکتورسازی – گسترش فولاد دارند، نیاید اجازه داد این انتقاد‌های شخصی باعث شود آن‌ها در کارشان دچار مشکل شوند. باور کنید امروز برخی از داوران با من تماس گرفتند و گفتند یکی جلوی این پیشکسوتان را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *