محسن قهرمانی: با ادامه این شرایط، داوری خراسان رضوی نابود خواهد شد

محسن قهرمانی داور دربی 76

داور بین المللی فوتبال خراسان رضوی گفت: متأسفانه هر روز شاهد نزول جایگاه داوران خراسان رضوی در کشور هستیم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، محسن قهرمانی اظهار داشت: از زمان شروع به کار رییس جدید هیأت فوتبال استان چهار جلسه با چمنیان داشته ایم و صحبت های جامعه داوری را به اطلاع وی و اعضای هیأت اجرایی هیأت فوتبال رسانده ایم ولی متأسفانه شاهد هیچگونه تغییری در عملکرد بخش کمیته داوران و مجموعه هیأت نبوده ایم.
وی افزود: از افرادی که در ابتدای شروع بکار مدیریت جدید هیأت در کمیته داوران یا دپارتمان داوری هیأت فوتبال استان مشغول به کار شدند اکنون تنها یک نفر باقی مانده در حالی که سه ماهه ابتدایی سال، فصل سیاست گذاری برای برنامه های سال پیش رو می باشد و عملاّ این زمان را از دست داده ایم.
قهرمانی با انتقاد از برخی رفتارهای صورت گرفته با جامعه داوری خراسان گفت: ما هیچ انتظار مالی از هیأت فوتبال نداریم ولی توقع هم نداریم که داور بین المللی که افتخار حضور در جام جهانی را دارد برای ملاقات با رییس هیأت فوتبال پشت در اتاقش معطل بماند تا بتواند حرفهای خود را به گوش وی برساند.
داور بین المللی فوتبال ایران ادامه داد: شخصاّ با توجه به عدم حمایت هیأت فوتبال از داوران، حتی دیگر تمرینات اصلی خود را نیز در محل دیگری به جز ورزشگاه تختی که متعلق به هیأت فوتبال است، برگزار می کنم.
وی افزود: در حال حاضر داوران خراسانی حاضر در لیگ برتر تنها افتخار خراسان رضوی در فوتبال هستند چرا که تیم های فوتبال ما در چند سال اخیر نتایج خوبی کسب نکرده اند ولی مطمئن باشید تا زمانی که تفکر حاکم بر داوری استان به همین شکل باشد و با ادامه این شرایط، داوری خراسان نابود خواهد شد.
قهرمانی تصریح کرد: پنج سال پیش استان خراسان رضوی در لیگ برتر 10 سهمیه داوری داشت که هر سال از این تعداد کم شده و اکنون به 5 داور رسیده، ما باید در سال های اخیر به فکر جایگرین برای این نسل داوران خود می بودیم که عملاّ این اتفاق نیافتاد و به جرأت می گویم تا 8 یا 10 سال دیگر هیچ داور خراسانی در سطح کلان فوتبال ایران نخواهیم داشت.
داور بین المللی فوتبال ایران یکی از راه های برون رفت از این شرایط را تغییر سیستم مدیریتی و اجرایی دپارتمان داوری در استان دانست وگفت: تا زمانی که بحث مدیریت داوری در استان به دست همین داورانی که در سطح اول ایران، آسیا و حتی دنیا قضاوت کرده اند نیافتد مطمئناّ شاهد رشد نخواهیم بود.
وی همچنین از بی توجهی به داورانی که با مصدومیت دست و پنجه نرم می کنند نیز گلایه داشت و گفت: به طور مثال فرح نیا از داوران خوب استان در شهرستان نیشابور است که به دلیل ناراحتی از ناحیه مهره کمر داوری را کنار گذاشت ولی حتی کسی از او خبری هم نگرفت یا برای دلخوشی اش به دیدارش نرفت که نشان می دهد بی توجهی به جامعه داوری همچنان ادامه دارد.

3 پاسخ

  1. با تشکر از آقای قهرمانی که حرف دل همه داوران خراسان رضوی را می زند . قابل ذکر است تا زمانی که کمیته داوران استان برنامه خاصی برای داورانش در جهت فرستاندن به لیگ های کشوری نداشته باشد نه تنها هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد بلکه باعث سرخوری داوران استان خواهد شد و هر روز به عقب تر خواهیم رفت. در خود استان نیز ما شاهد چینش داوری به صورت شایسته سالاری نیستیم بلکه همه چیز بر اساس رابطه فرد با فرد صورت می گیرد و گاها دیده می شود افرادی با اضافه وزن بالا و حتی شرکت نکردن در تست در بالاترین سطح فوتبال استان مشغول به داوری می باشند و برعکس داوران شهرستانی با وجود توانایی های فنی و آمادگی جسمانی بالا صرفا به دلیل دور بودن از مرکز استان به راحتی کنار گذاشته می شوند و در بیشتر موارد حتی حق الزحمه سالهای قبل را نیز دریافت نمی کنند.
    برای خود کمیته داوران قبلی صرفا اتمام مسابقه توسط داور مهم بود و اجرای قوانین و مقررات توسط داور مهم نبود.
    جالب است بدانید که داوران مرکز استان خود انتخاب کننده محل داوریشان هستند و باز هم این داوران شهرستان هستند که باید با طی مسافت بیشتر بازیهای سخت تر و حاشیه ساز را قضاوت کنند.
    در جلسه هماهنگی قبل از فصل 91-92 که در محل سالن تربت بدنی استان برگزار شد ریاست محترم هیئت فوتبال استان آقای چمنیان قول تامین لباس برای کلیه استان و پرداخت حق الزحمه به صورت سه هفته ای را دادند که هیچ از قول های ایشان عملی نشد.

  2. آقای قهرمانی با تشکر از حضرتعالی که غمخوار جامعه داوری استان می باشید.
    لازم به ذکر است نکته ای پیرامون صحبت های جنابعالی ذکر شود:
    تا زمانی که فاکتورهای خاصی برای ورود داوران به لیگ های کشوری (مدرک تحصیلی – داوری بالا – زبان انگلیسی – آمادگی جسمانی و …) در خود استان وجود نداشته باشد انتظار نداشته باشید در فدراسیون به جامعه داوری استان خراسان نگاه ویژه صورت گیرد.
    قضاوت با شما که می دانید…

  3. در کمیته داوران استان خراسان رضوی استانداردهای خاصی برای قضاوت در لیگ های استان توسط کمیته داوران صورت نگرفته است که این امر می تواند خود ضربه مهلکی بر پیکره داوری استان باشد . یک نکته دیگر اینکه در کمیته داوران استان استعداد یابی به منظور کشف استعداد های داوری در استان صورت نمی گیرد. و از کمیته داوران استان عاجزانه خواهشمندیم کلاسهای داوری که برگزار می گردد صرفا جهت پر کردن کلاس نباشد حرف حقیر در مورد استانداردها در این جاست که باید برای برگزاری یکدوره کلاس داروی درجه 3 فیلتر های خاصی در جهت شرکت در کلاس صورت گیرد که متاسفانه در استان ما و کشور چنین نیست.
    شخص در کلاس حضور دارد اما مسئول کلاس نمی داند که این شخص آیا واقعا داوری را دوست دارد یا حتی نحوه درست داوری را در سطح ابتدایی بلد است یا این که صرفا جهت صدور مدرک در کلاس حضور دارد.
    خواهشمند است نگاه موشکافانه نسبت به این موضوع داشته باشید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *