درگیری مسئولین داوری کشور فقط به ضرر داوران تمام می شود

اخراج , کارت قرمز

به گزارش سایت داوران و به نقل از ایرنا، ۱۴دی ۸۹ مسعود عنایت رییس پرحاشیه کمیته داوران فدراسیون فوتبال از سمت خود استعفا داد تا ازآن روز کمیته داوران هر روز با مشکلات جدیدی روبرو شود.
پس ازعنایت با تصمیم مسئولان فدراسیون حسین عسگری ازداوران پیشکسوت ونزدیک به فدراسیون مسئولیت این کمیته حساس را برعهده گرفت اما صندلی ریاست برای عسگری چندان وفادار نبود وقرار شد از آن پس تنها اعضای هیات رییسه ریاست کمیته داوران را برعهده گیرند.
از آنجا که مسئولان فدراسیون علاقه مند به حفظ عسگری بودند قرار شد مهدی تاج نایب رییس اول آن زمان فدراسیون مسئولیت کمیته داوران را برعهده گیرد و حسین عسگری با اختیار تام مسئولیت دپارتمان تازه تاسیس داوران را بر عهده بگیرد.
عسگری در آن زمان هیچ وقت طعم نفر دوم بودن را نچشید و تمام تصمیم های کمیته داوران زیر نظر او گرفته شد.اما درانتخابات مجدد فدراسیون درتاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه این فریدون اصفهانیان بودکه به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه مسئولیت کمیته داوران را طبق ایین نامه ها عهده دار شد.
اصفهانیان که خود از داوران با سابقه کشورمان بود برخلاف تصور مسئولان فدراسیون حاضر نشد مانند گذشته عسگری اختیار تام داشته باشد.
اختلاف نظراصفهانیان وعسگری ازهمان ابتدا به خوبی آشکار بود و بار ها اصفهانیان در مصاحبه های خود خواهان تغییر رییس دپارتمان داوری شده بود اما هربار مسئولان فدراسیون فوتبال با میانجیگری این دو را مجبوربه همکاری با یکدیگر می کردند اما نه عسگری حاضر به حرف شنوی از اصفهانیان را داشت و نه اصفهانیان حاضر به تحمل این وضعیت بود.
با وجود تمام تلاش های مسئولان فدراسیون و به ویژه دبیرکل اختلافات این دو رسانه ای شد و هر روز مصاحبه هایی علیه هم دررسانه هامی کردند.اصفهانیان خواهان کنارگذاشتن عسگری شده و دبیرکل فدراسیون هم اعلام کرده است که برکناری عسگری جزو اختیارات اصفهانیان نیست و این مسئولیت برعهده دبیر کل است و مسئولان فدراسیون فوتبال خواهان ادامه همکاری عسگری هستند.
تمام این اختلاف نظرهاازآیین نامه کمیته داوران فدراسیون فوتبال شروع شد.اصفهانیان درآیین نامه جدید خواهان این شده بود که مسئولیت انتخاب و برکناری رییس دپارتمان برعهده او باشد اما این مساله مورد تایید قرار نگرفت.
علی خسروی یکی از منتقدان حسین عسگری در این باره گفت: من این درگیری ها را به زمان عنایت باز می گردانم که قرار شد از آن پس تنها فردی ریاست کمیته داوران را برعهده داشته باشد که عضو هیات رییسه باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه دوستان می گویند اگر طبق قوانین فیفا فردی که عضو هیات رییسه نیست رییس کمیته داوران شود، فدراسیون ما دچار مشکل می شود اما خوب است بدانید در حال حاضر بسیاری از فدراسیون ها این کار را نکرده اند.
پیشکسوت داوری فوتبال ایران، گفت:درحال حاضر که رییس کمیته داوران از میان اعضای هیات رییسه انتخاب شده است باید به او اختیار دهیم تا هرجور که می خواهد اساسنامه کمیته داوران را بنویسد و حتی رییس دپارتمان را انتخاب کند.
وی تصریح کرد: سئوال من این است که چرا باید فدراسیون نقش بدی از خود ایفا کرده وبین اهالی داوری اختلاف ایجاد کند. چرا به اصفهانیان و رای دهندگان احترام نمی گذارد و نمی خواهند این کمیته استقلال خواهد داشت.
وی اظهارداشت: در حال حاضر اصفهانیان خواهان تغییر عسگری است و باید به این تصمیم او احترام گذاشت و اگر می خواهیم فوتبال کشورمان قانون مند باشد باید از کمیته داوران شروع کنیم.
هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال وازکارشناسان داوری کشورمان، هم معتقداست که طبق ماده ۶۰اساسنامه رییس دپارتمان داوری را دبیر کل فدراسیون فوتبال انتخاب می کند وخود اصفهانیان نیزبه این قانون درمجمع فدراسیون فوتبال رای داده است اماحالامی خواهد ما این قدرت را از دبیر بگیریم و به او بدهیم.
رییس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال، گفت: این جنگی که امروز به وجود آمده تنها به خاطر بی تدبیری شخص اصفهانیان است و فکر می کنم او قدرت اداره تشکیلات خود را ندارد.
وی تاکید کرد: متاسفانه وی توانایی تحلیل آیین نامه ها را ندارد و همکاران او نیز این توانایی را ندارند. در جلسه قبلی بار دیگر به وی اعلام شد که مصاحبه منفی نکند اما بعد از جلسه بازهم شاهد مصاحبه های حاشیه ساز او بودیم تا عدد مصاحبه های منفی وی به ۹ برسد.
وی گفت: اصفهانیان با همین آیین نامه درصورت کنترل خود و انجام ندادن مصاحبه های بی مورد در اوایل خرداد می توانست رییس دپارتمان را تغییر دهد اما آنقدر مصاحبه بی دلیل انجام داد که فدراسیون را در مقابل خود قرارداد.
نصیرزاده در رابطه با اظهارات خسروی مبنی بر اینکه الزامی در انتخاب رییس کمیته داوران از میان اعضای هیات رییسه نیست، گفت: او اطلاع ندارد. در سال ۲۰۱۱ فیفاآیین نامه ای را فرستاد که باید رییس کمیته داوران از میان اعضای هیات رییسه باشد و فرصت اجرای آن نیز تا ۱۳ مارچ ۲۰۱۱ بود.
خداداد افشاریان هم در این باره گفت: حضور دو مسئول که هردومی خواهند نفر اول باشند در یک کمیته بسیار غلط است.
وی ادامه داد: جایگاه رییس کمیته داوران از رییس دپارتمان بالاتر است اما ضعف رییس کمیته این است که برخلاف رییس دپارتمان نمی تواند در فدراسیون مستقر باشد.
پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان درخصوص دلایل ادامه اختلاف اصفهانیان و عسگری، گفت: عسگری نمی تواند زیرنظراصفهانیان کار کند و برای او پذیرش این مساله سخت است.
وی تصریح کرد: اصفهانیان هم با توجه به اینکه رییس است نمی تواند قبول کند کارها بدون هماهنگی او انجام شود و همین مساله باعث بروز اختلاف شده است.
افشاریان خاطرنشان کرد: به طور حتم هر دو این دوستان دلسوز داوری هستند و خواهند داوری ایران پیشرفت کند اما زخمی که در اختلاف نظر میان آنها به وجود آمده بسیار سرباز کرده است.
وی افزود: اختلاف نظر این دو به تنها کسی که صدمه وارد می کند خانواده داوری کشورمان است و هر روز ما راضعیف تر خواهد کرد.
محمد فنایی پیشکسوت داوری فوتبال ایران هم گفت: زمانی که رییس کمیته داوران از سوی مجمع فدراسیون انتخاب می شود و در هیات رییسه نیز مورد تایید قرار می گیرد یعنی او تصمیم گیرنده اصلی برای داوری فوتبال کشورمان است.
وی ادامه داد: اصفهانیان از داوران بین المللی ایران بود و باید در خصوص دپارتمان نیزنظر آخر را بدهد. تنها در ایران می توانید شاهد این باشید که رییس دپارتمان رابه جای رییس کمیته داوران، دبیر کل انتخاب می کند.
پیشکسوت داوری فوتبال ایران، خاطرنشان کرد: این گونه کارها توهین به هیات رییسه است زیرا آنها فردی را انتخاب کرده اند و مسئولان فدراسیون به او اجازه کار نمی دهند ومی خواهند او دکور باشد و اگر من هم از کمیته داوران استعفا دادم به همین دلیل بود.
وی اظهار داشت: این گونه تصمیم گیری ها تنها به ضرر داوری کشور است و تعجب می کنم که چرا اعضای مجمع فدراسیون فوتبال به این مساله ورود نمی کنند. اگر می خواستند عسگری همه کاره باشد او را انتخاب می کردند اما همه می دانند زمانی که رای گیری شد اصفهانیان ۴۳ یا ۴۷ رای آورد و عسگری تنها ۶ یا ۷ رای کسب کرد.
فنایی تاکید کرد: بازهم می گویم این کار ها اصلا زیبا نیست و فکر می کنم دپارتمان داوری ملوک الطوایفی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *