بلاتکلیفی داوران و اختلاف نظر رئیس دپارتمان و کمیته داوران

کارت قرمزدر فاصله ۱۰ روز مانده به آغاز کلاس‌های داوران برای فصل آینده، اختلاف نظر دپارتمان و کمیته داوری باعث سردرگمی و بلاتکلیفی داوران شده است.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری فارس ، اواخر فصل گذشته، اختلاف بین کمیته و دپارتمان داوری فوتبال علنی شد تا مشخص شود حسین عسگری و فریدون اصفهانیان دو داور قدیمی فوتبال که اکنون سکاندار داوری ایران شده‌اند، اختلاف نظرهای عمیق و ریشه‌ای دارند.

این اختلاف نظرها در چند ماه گذشته بر سر ابلاغ و اجرا نشدن آئین‌نامه جدید کمیته داوران تشدید شد. تا اینکه هفته گذشته فریدون اصفهانیان در گفت و گو با فارس به طور رسمی اعلام کرد به دلیل اینکه رئیس دپارتمان داوری هیچ گونه تعاملی با کمیته داوران ندارد نمی‌تواند با او کار کند.

از نظر چارت سازمانی و طبق آئین‌نامه کمیته داوران، دپارتمان زیر مجموعه کمیته است و اعضای کمیته داوران باید سیاست‌گذاری کلان داوری فوتبال را انجام بدهند و دپارتمان هم باید این سیاست‌ها را اجرایی کند؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

اصفهانیان با توجه به روحیاتی که دارد تلاش کرد که در طول فصل گذشته روابط دپارتمان و کمیته را بهبود ببخشد و تعامل مثبتی با دپارتمان برقرار کند که ظاهرا در این کار موفق نبود و بالاخره اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند با حسین عسگری کار کند و خواستار تغییر رئیس دپارتمان شد.

اختلاف جدید عسگری و اصفهانیان ظاهرا بی‌توجهی عسگری به خواست اصفهانیان در اعلام اسامی داوران برای قضاوت در لیگ برتر آینده است.

اصهفانیان از عسگری خواسته بود که همانند کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه بدهد که کمیته داوران استان‌ها اسامی داوران لیگ برتر را به کمیته داوران اعلام کند و آنها نفرات اعلام شده را برای قضاوت در لیگ برتر به دپارتمان معرفی کنند اما عسگری اسامی داوران شرکت کننده در داوری برای فصل آینده را اعلام کرده و قرار است از 10 تیرماه کلاس داوران برگزار شود.

فریدون اصفهانیان هم این کلاس را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید سلسله مراتب برای انتخاب داوران برای لیگ برتر آینده رعایت نشده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که داوران در دعوای دپارتمان و کمیته داوران سردرگم شده‌اند. این مسئله باعث نگرانی جامعه داوری شده است. قطعا اختلاف نظر عسگری و اصفهانیان دودش به چشم داوری فوتبال ایران خواهد رفت.

مسئولان ارشد فدراسیون باید هرچه سریعتر وضعیت آشفته و مبهمی که بین دپارتمان و کمیته داوران است را حل و فصل کنند.

کمیته داوران اکنون 4 عضو دارد، فریدون اصفهانیان، مسعود مرادی، صدرالدین موسوی و هدایت الله ممبینی که تمامی این نفرات از اعضای پیشکسوت و با تجربه داوری ایران هستند و باید به نظرات آنها توجه شود. گفته می‌شود اصفهانیان به دنبال تعیین یک سرپرست موقت برای دپارتمان داوری است و در تلاش است که عسگری را از دپارتمان کنار بگذارد. مسعود عنایت، مسعود مرادی و محمد فنایی از جمله مهم‌ترین گزینه‌های جانشینی عسگری هستند البته به شرطی که اصفهانیان که عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست قدرت و توانایی برکناری حسین عسگری را داشته باشد.

شرایط داوری در فوتبال ایران روزهای ناخوشی را سپری می‌کند. آن هم در حالی که 21 روز دیگر لیگ برتر آغاز می‌شود و 10 روز دیگر داوران باید در کلاسی شرکت کنند که کمیته آن را قانونی نمی‌داند!

به نظر می رسد مسئولان فدراسیون باید هرچه سریعتر تکلیف این وضعیت نابسامان را مشخص کند تا داوری ایران از بلاتکلیفی خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *