اصفهانیان: شکایت از داوران حق هر تیمی است

فریدون اصفهانیانرییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با انتقاد از وضعیت شغلی داوران گفت: فوتبال ما حرفه‌ای است اما داوران ما حرفه‌ای نیستند. امیدوارم روزی برسد که داوران هم حرفه‌ای باشند

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فریدون اصفهانیان درباره وضعیت داوری‌های فوتبال ایران اظهار کرد: متاسفانه با وجود حرفه‌ای بودن فوتبال در ایران، داوران ما تصور حرفه‌ای ندارند. امیدوارم روزی برسد که داوران هم حرفه‌ای باشند تا شاهد عملکرد بهتری از ایشان باشیم.

وی در توضیح این حرف خود گفت: داوران برای حرفه‌ای شدن به وجود اسپانسر نیاز دارند. همانطور که تیم‌ها اسپانسر دارند، داوران برای حرفه‌ای شدن به وجود اسپانسر نیاز دارند. همانطور که تیم‌ها اسپانسر دارند، داوران هم باید بتوانند از این امکان استفاده کنند. اکنون داوران ما در مشاغل مختلف مشغول هستند و در کنار کار خود داوری می‌کنند. اگر آنها حرفه‌ای باشند و حقوق ماهانه داشته باشند، دیگر همه تمرکز خود را روی قضاوت می‌گذارند و عملکرد بهتری خواهند داشت.

اصفهانیان همچنین گفت: مدت‌هاست که در نامه‌ای از فدارسیون خواسته‌ایم، حقوق داوران را افزایش دهد اما فدراسیون توان این کار را ندارد، چون اسپانسری که باید باشد، در کار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بخشی از مبلغ ورودی باشگاه‌ها به لیگ برتر به داوران اختصاص پیدا نمی‌کند، گفت: این طرح از خیلی وقت پیش مطرح شده بود. یادم هست زمانی که خودم هنوز قضاوت می‌کردم، این مساله مطرح شده بود. در یکی از بازی‌ها، یک بازیکن بزرگ فوتبال گفت با این داوری‌ها می‌خواهند پولشان را هم ما بدهیم!

داوران به حاشیه‌ها نپردازند

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: بهتر است داوران روی کار خود تمرکز کنند و به حاشیه‌ها نپردازند. همچنین بازیکنان، مربیان و مدیران باشگاه‌ها هم به تیم خود بپردازند. نباید در صحبت‌های پیش از بازی درباره داوری‌ها بیش از حد صحبت شود.

وی افزود: داوران، پلیس میدان مسابقه هستند. هر تصمیمی که گرفته می‌شود، از سوی داوران گرفته می‌شود. گاهی تصمیمی گرفته می‌شود و داور آن را در گزارش خود می‌نویسد و پیگیری می‌کند که بداند به چه نتیجه‌ای می‌رسد. داوران باید بدانند که باید وظیفه خود را انجام دهند. پلیس اگر بتواند کسی را تنبیه کند، این کار را می‌کند. در غیراین صورت پرونده را به مقام‌های قضایی ارجاع می‌دهد و دیگر کاری ندارد که چه پیش می‌آید. وقتی داور در گزارش خود مطلبی را می‌آورد و به کمیته انضباطی ارجاع می‌دهد، دیگر به او مربوط نیست که چه می‌شود.

داوران باید خود را آنالیز کنند

وی ادامه داد: داوران نباید به مسائلی کار داشته باشند که متولی‌اش فرد یا ارگان دیگری است. مثلا حفظ امنیت بازی بر عهده ارگان دیگری جز داوران است. مثلا داور اگر می‌خواهد بازی را تعطیل کند، باید به دلیلی این کار را انجام دهد که همه جا مرسوم است. حتی این که داور باید در آن هنگام خود را نیز آنالیز کند که چه کرده است. تمام هزینه‌ها و صحبت‌های پیش از هر بازی در طول 90 یا 120 دقیقه آن بازی نتیجه می‌دهد. اگر داور درست و باصلابت کار کند، هم تیم‌ها و هم خودش به نتیجه می‌رسند و در غیر این صورت همه تلاش‌ها و هزینه‌ها به هدر می‌رود.

رسانه‌ها کمک کنند

اصفهانیان در ادامه با اشاره به دو هفته پایانی لیگ برتر فوتبال گفت: رسانه‌ها باید برای بهتر برگزار شدن بازی‌ها و کم شدن حساسیت و استرس و حاشیه آنها کمک کنند. بازیکنان و مربیان باید داوران را در کنار و همکار خود بدانند و زمینه‌ساز مسائل متهم نشوند. رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند خیلی نقش داشته باشند.

فریدون اصفهانیانخداحافظی احتمالی ترکی از داوری حرفه‌ای نیست

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در ادامه به غیبت محسن ترکی در دیدارهای لیگ برتر اشاره کرد و گفت: کسی را نه می‌توانیم به قضاوت مجبور کنیم و نه کسی را می‌توانیم کنار بگذاریم، مگر این‌که خدای نکرده مشکلی داشته باشد. هر کس به وظیفه خود عمل می‌کند. درست است که داوران برای رسیدن به سطح خیلی زحمت کشیده و هزینه‌ کرده‌اند اما کشور هم برایشان هزینه‌های زیادی کرده و آنها نمی‌توانند ناگهان بگویند که دیگر نمی‌خواهند قضاوت کنند.

وی افزود: اگر آن‌طور که حسین عسگری به من گفت، ترکی مصدوم باشد، امیدوارم مشکلش هرچه زودتر حل شود تا به قضاوت آسیایی‌اش برسد. نکته مهم این است که داوران نباید وارد حاشیه شوند، چون با این کار برای خود و کمیته مشکل ایجاد می‌کنند. این را نیز باید بدانند که در طول سال‌های گذشته داوران زیادی رفته‌اند و افراد دیگری جایشان را پر کرده‌اند.

داوران آبروی فوتبال هستند

اصفهانیان در ادامه گفت: امیدوارم آنهایی که می‌توانند به جامعه فوتبال کمک کنند، از بازیکن و مربی گرفته تا مدیرعامل و داوران دست به دست هم دهند تا دو هفته پایانی لیگ برتر به خوبی تمام شود. همیشه به داوران گفته‌ام که آبروی فوتبال هستند. اگر داوران باصلابت و انرژی کار کنند و در بازی از همه داشته‌هایشان بهره ببرند، آبروی فوتبال حفظ می‌شود.

سپاهان حق دارد از مظفری‌زاده شکایت کند

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال همچنین به شکایت باشگاه سپاهان از سعید مظفری‌زاده به دلیل قضات دیدار استقلال – سپاهان در هفته سی‌ودوم لیگ برتر اشاره کرد و افزود: حق مسلم هر باشگاهی است که از عملکرد یک داور ناراضی باشد و از او به فدراسیون شکایت کند اما این امر به معنای آن نیست که عملکرد آن داور شائبه‌دار بوده است. مطمئنا داور می‌خواهد بازی را خوب قضاوت کند و در کارش بهترین باشد اگر هم اشتباهی رخ می‌دهد، در همه دنیا وجود دارد و داوران ما از اشتباه مصون نیستند.

وی افزود: ما به همه تیم‌هایی که در فوتبال زحمت می‌کشند، اهمیت می‌دهیم و اعتراض‌شان را بررسی می‌کنیم. عملکرد تیم داوری بازی استقلال و سپاهان را هم نه به خاطر اعتراض سپاهانی‌ها که به دلیل روند طبیعی کار آنالیز می‌کنیم. قضاوت آن بازی کار سختی بود و به همین دلیل از داوران باتجربه استفاده کردیم. عملکرد تیم داوری نقاط مثبت و نقاط منفی داشت ولی این‌طور نبود که بگوییم مشکل حادی وجود داشته است. البته داوران هم باید حواس‌شان را بیشتر جمع کنند چون بازی‌های پایانی لیگ خیلی ارزش دارند. وقتی به یک تیم داوری اعتماد می‌شود، انتظار می‌رود که این اعتماد را به خوبی پاسخ دهد.

حساسیت بازی‌ها نباید روی کار داوران اثر بگذارد

اصفهانیان در ادامه خاطرنشان کرد: داوران ما به خوبی می‌دانند که حساسیت بازی‌های آخر فصل چقدر زیاد است. از همه بازیکنان، مربیان و دست‌اندرکاران تیم‌ها می‌خواهم که با صحبت‌های خود پیش از بازی‌ها مساله داوری را برجسته نکنند. ما هم تلاش می‌کنیم که در این مدت داوران را از نظر روحی و روانی آماده کنیم. به هرحال حساسیت بالای بازی‌ها نباید روی عملکرد داوران اثرگذار باشد.

دپارتمان بدون تایید کمیته هیچ کاری نمی‌کند

وی در پایان گفت: همه جا از این صحبت می‌شود که کمیته داوران چه می‌کند و وظیفه دپارتمان چیست؟ کار کمیته سیاستگذاری است و دپارتمان این سیاست‌ها را اجرایی می‌کند. اعضای دپارتمان موظف هستند که در روز هشت ساعت سرکار حاضر باشند. با این حال همه مسائل زیرنظر کمیته است و دپارتمان حتی بدون نظر ما نمی‌تواند ابلاغ یک بازی را برای داور بفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *