علیرضا فغانی: در سال گذشته برخورد مسوولان با افراد خاطی چندان محکم نبود

علیرضا فغانیداور بین‌المللی فوتبال معتقد است که پیشکسوتان داور ایران در سال 91 آرامش کافی را برای داوران فراهم نکردند، ولی با این حال عملکرد داوران ایرانی قابل قبول بوده است.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبر گزاری ایسنا علیرضا فغانی درباره‌ی عملکرد جامعه داور فوتبال ایران در سال گذشته اظهار کرد: در مقایسه با سال‌های قبل اگر عملکرد داوران را در سال 91 ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم که داوران ما نوسان زیادی نداشتند. به هرحال اشتباه‌های تاثیر‌گذاری و داوری‌های پر سروصدا‌ همیشه بوده و امری کاملا طبیعی است. بنا براین فکر نمی‌کنم داوری ما در سال 91 مشکلی نداشته است.

وی در ادامه به نقش مسوولان و پیشکسوتان داوری ایران در بهبود عملکرد جامعه داوری اشاره کرد و گفت: آرامشی که اعضای جامعه داوری و پیشکسوتان می‌توانستند به داوران بدهند در سال گذشته خیلی فراهم نبود و حرف و حدیث‌های پیش آمد آرامش را از داوران گرفت. این اتفاق‌ها فقط باعث شد که داوران تمرکز خود را از دست دادند. البته در مجموع داوری، در سال 91 فرق چندانی با سال‌های قبل نداشت و عملکرد داوران قابل قبول بود.

داور بین‌المللی فوتبال ایران درباره‌ی نحوه رفتار اعضای جامعه فوتبال با داوران در سال گذشته گفت: همه چیز در فوتبال به هم ربط دارد. سوال این است که در چند سال اخیر برای بهبود رفتار تماشاگران چه کرده‌ایم؟ چه کار کرده‌ایم که آنها در ورزشگاه‌ها کمتر فحاشی یا پرخاشگری کنند؟ چند روز پیش بازی استقلال و سپاهان را قضاوت کردم که تماشاگران در طول بازی بارها به بازیکنان فحاشی کردند. شرایط به گونه‌ای بود که من در همان حالی که قضاوت می‌کردم از فوتبال زده شده بودم.

وی ادامه داد: کارکردن در این شرایط حالت بدی به آدم می‌دهد ولی چاره‌ای نداریم. به نظرم محسن ترکی تصمیم عقلانی گرفت که گفت در این شرایط قضاوت نمی‌کند اما شرایط ما جوری است که نمی‌توانیم چنین تصمیمی بگیریم.

فغانی هم‌چنین افزود: در تصاویر بازی استقلال و سپاهان پدری را دیدم که در ورزشگاه آزادی گوش‌های پسرش را گرفته بود که فحاشی‌های تماشاگران را نشنود. مساله این است که در چنین فضایی اصولا آوردن آن بچه به ورزشگاه کار درستی نبود. در این میان گاهی مصاحبه‌های بازیکنان و مربیان در پیش و پس از بازی‌ها در رفتار تماشاگران خیلی تاثیر‌گذار است.

فغانی که شانس زیادی برای حضور در جام جهانی برزیل دارد درباره‌ی نگاه مجامع بین‌المللی به داوری ایران گفت: در همه جای دنیا به فوتبال ایران هم از نظر فنی و هم داوری به عنوان یکی از قدرت‌ها و قطب‌های آسیا نگاه می‌شود، اما خودمان کاری می‌کنیم که نتایج بدی حاصل می‌شود و در دنیا این‌طور مطرح می‌شود که ایرانی‌ها کار ریشه‌ای نکرده‌اند.

وی در ادامه حرفش را این‌گونه تبیین کرد: در سال گذشته برخورد مسوولان با افراد خاطی چندان محکم نبود و پیشگیری‌های لازم انجام نشده تماشاگرانی که خطا می‌کنند اگر بدانند تنبیهی وجود دارد در رفتارشان تجدید‌نظر می‌کنند. این‌که هر کس هر کاری می‌خواهد می‌کند و تنبیه نمی‌شود در شأن فوتبال ایران نیست. تیم داوری ایرانی

فغانی در ادامه درباره‌ی روند آماده‌سازی‌اش برای حضور در جام جهانی برزیل اظهار کرد: از دوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه امسال یک دوره کلاس آموزشی مخصوص داوران و کمک داوران آسیایی در امارات برگزار می‌شود. در این کلاس که از سوی فیفا برگزار می‌شود، داوران و کمک داورانی که کاندیدای حضور در جام جهانی هستند در تست‌های آمادگی جسمانی، قوانین داوری و زبان انگلیسی شرکت می‌کنند. پس از آن هم در خرداد‌ماه یک کلاس در برزیل برگزار می‌شود که در آن فقط داوران حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: پس از شرکت در کلاس سه روزه دوبی، منتظر می‌مانیم که فیفا چه ابلاغی به ما می‌دهد و از بین رقابت‌های جام جهانی جوانان، جام جهانی نوجوانان و تورنمنت‌های بین‌المللی دیگر باید در چه مسابقاتی حاضر شویم. عملکرد‌مان در این تورنمنت‌ها ملاک‌ تصمیم‌گیری فیفا خواهد بود.

داور بین‌المللی فوتبال ایران در پایان درباره‌ی عملکرد رقیبانش در راه رسیدن به جام جهانی گفت: اصلا دنبال این نیستیم که بدانیم عملکرد رقیبان ما چگونه است. من و کمک‌هایم فقط روی عملکرد خودمان تمرکز می‌کنیم و سعی می‌کنیم که عملکرد خوبی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *