داوران، چشم انتظار تصمیم کمیته ‌انضباطی

تصمیمات کمیته انضباطی در گذشته نشان داده که این بخش مهم از فدراسیون فوتبال خیلی هم در حمایت از داوران قاطع نیست.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری برنا، بازی دیروز استقلال و تراکتورسازی همه چیز داشت. از حضور پرشور تماشاگران و گل سه امتیازی نکونام گرفته تا اخراج برهانی و درگیری چند دقیقه بازیکنان دو تیم. اما اتفاقی که در بین دو نیمه رخ داد، عجیب‌تر از همه اینها بود. تماشاگران استقلال که از تصمیم سعید مظفری زاده مبنی بر اخراج برهانی عصبانی بودند، در پایان نیمه اول هرچه در چنته داشتند، نثار این داور بین المللی کشورمان کردند.

مظفری زاده که از شعارهای هواداران میزبان به ستوه آمده بود، تصمیم گرفت برای قضاوت نیمه دوم به زمین نرود. همین مساله موجب شد تا حسن زاده رییس کمیته انضباطی و مهدی تاج سرپرست سازمان لیگ از این دارو بخواهند تا از تصمیم خود منصرف شود. این اتفاق در نهایت نیز رخ داد و مظفری زاده با چند دقیقه تاخیر به زمین رفت و اتفاقاً قضاوت خوبی نیز در نیمه دوم داشت.

نکته مهم در این میان رفتار تماشاگران بود؛ کسانی که بارها علیه علیه داوران در مسابقات مختلف شعار سر می‌دهند و در آخر نیز کمتر آب از آب تکان می‌خورد. تصمیمات کمیته انضباطی در گذشته نشان داده که این بخش مهم از فدراسیون فوتبال خیلی هم در حمایت از داوران قاطع نیست؛ که اگر اینگونه بود، در گذشته با تصمیمات بهتر مانع تکرار این فحاشی‌ها می‌شد.

اگر فرض بگیریم که مظفری زاده برای قضاوت نیمه دوم به زمین نمی‌رود، می‌توان تصور کرد که چه اتفاقی ممکن بود رخ بدهد؟ نزدیک به 75 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی حضور داشتند و اگر نمی توانستند نیمه دوم را ببینند، شاید به هنگام خروج از استادیوم هر بلایی می توانستند، بر سر تاسیسات و امکانات شهری می‌آوردند و حتی ممکن بود با یکدیگر نیز درگیر شوند.

لیگ برتر فوتبال کشور به هفته های پایانی خود نزدیک می‌شود. مطمئناً تصمیمات و بعضاً اشتباهات داوری نیز بیش از پیش زیر ذره بین منتقدان قرار می‌گیرد. کاری به درستی و غلطی این تصمیمات نداریم، اما رفتار کمیته انضباطی با کسانی که قصد دارند به ساحت مقدس داوری خدشه وارد کنند، تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. اگر این کمیته بتواند تصمیمات موثر و خوبی بگیرد، قطعاً در هفته‌های پایانی شاهد اعتراضات کمتری از قبیل آنچه در بازی استقلال و تراکتورسازی رخ داد، خواهیم بود. محرومیت تماشاگران و همچنین جریمه سنگین باشگاه‌ها شاید از ابزارهای مقابله با این توهین‌ها باشد. مساله مهم مراقبت از داوران به عنوان یکی از زحمتکش ترین نفرات حاضر در میدان مسابقه است؛ کسانی که با عشقی که دارند، سوت می‌زنند و جان و ناموس‌شان بارها در میادین ورزشی به خطر می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *