فنایی: فدراسیون فوتبال نمی‌خواهد سیستم داوری پیشرفت کند

نبی نباید منتظر استعفای ترکی باشد/کسی حتی نخواست دلایل استعفای من و مرادی را بشنود/دپارتمان داوری پاسخ‌گو باشد/عده‌ای فقط به دنبال حفظ صندلی‌هایشان هستند/رفتن ترکی فاجعه بزرگی برای فوتبال است.

عضو سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تاکید کرد که از شواهد و قرائن پیداست که مسئولان فدراسیون نمی خواهند سیستم داوری کشور پیشرفت کند.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری ایلنا محمد فنایی با اشاره به مشکلات این روزهای سیستم داوری کشور گفت: من فکر می‌کنم رسانه‌ها در چنین شرایطی بیشترین نقش را در بازگرداندن آرامش به سیستم داوری کشور دارند. آنها در چنین شرایطی باید سراغ رئیس فدراسیون و دیگر مسئولان فوتبال کشور بروند و از آنها بپرسند که چرا انقدر سیستم داوری کشور برای آنها بی‌اهمیت و در اولویت چندم است.

وی افزود: خیلی جالب است که آقای نبی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌گوید من استعفایی از محسن ترکی ندیده‌ام. به نظرم در چنین شرایطی این دبیرکل فدراسیون فوتبال است که به جای انتظار کشیدن برای دیدن استعفای ترکی باید این داور را صدا کرده و درد دلش را بشنود.

این عضو سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: عزیزان فدراسیون فوتبال که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند به اینکه چرا امثال فنایی، مرادی و ترکی باید استعفا کنند. خیلی جالب است که بعد از استعفای بنده و مرادی یک نفر هم از ما نپرسید که دلیل استعفای‌تان چه بود. ما انتظارمان از اصفهانیان به عنوان رئیس کمیته داوران چیز دیگری بود اما او نیز حتی نخواست بداند که دلیل استفعای ما چه بود.

وی ادامه داد: متاسفانه باید اعلام کنم فضا برای فعالیت داوران به هیچ وجه مهیا نیست و حتی فدراسیون فوتبال هم گویا اصلا نمی‌خواهد سیستم داوری کشور پیشرفت کند. محسن ترکی با همه هجمه‌هایی که علیه‌اش به راه افتاد و با همه ناملایماتی که دید عکس العملی نشان نداد ولی وقتی به این نتیجه رسید که حامی و پشتیبانی ندارد رفتن را به ماندن ترجیح داد.

فنایی با انتقاد شدید از مسئولان دپارتمان داوری گفت: دپارتمان داوری که مدعی است همه کارها را باید خودش انجام دهد چرا در چنین شرایطی پاسخگو نیست. متاسفانه امثال ما از داوری فقط کسوتش را داریم و کسی به ما توجهی ندارد.

وی تصریح کرد: من به شخصه نگران آینده داوری هستم. مطمئنا وقتی جوانان و نوجوانان در رسانه این برخوردها را با داوران می‌بینند طبیعی است که سمت داوری نمی آیند. من قول می‌دهم روزی خواهد رسید که مجبور شویم داور از خارج کشور وارد کنیم. ضمن آنکه تااکنون هم اگر داوری ما سرپا مانده بخاطر این بوده که رسانه‌ها همواره نقش خود را به خوبی انجام داده‌اند.

این کارشناس داوری در ادامه به انتقاد از رفتار منفعلانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پرداخت و گفت: متاسفانه مسئولین کمیته انضباطی این روزها فقط تشکیل جلسه می‌دهند و در رسانه حرف می زنند. من نمی‌دانم چرا کمیته انضباطی انقدر تعارف می‌کند. اینها باید بر مبنای آیین نامه انضباطی که دارند شدیدترین برخوردها را با همه آنهایی که علیه داوری موضع‌گیری منفی می کنند، داشته باشند. من نمی‌دانم چرا برخی اوقات خیلی از ما تا به این حد صندلی‌هایمان را دوست داریم. چه دلیلی دارد تیمی یا شخصی که توسط کمیته انضباطی با محرومیت مواجه شده بعد از چند روز باید دوباره بخشیده شود.

وی با تاکید براینکه التهاب در سیستم داوری کشور به اوج خود رسیده است گفت: متاسفانه با تزریق پول‌های کلان‌تر به فوتبال در سال‌های آتی این اوضاع بدتر هم خواهد شد و مسئولین فدراسیون فوتبال باید فکری به حال جامعه داوری کشور بکنند. متاسفانه امروز شرایط به نحوی است که یک داور برای انجام یک دیدار ساده با استرس های مختلفی مواجه است و نم‌ تواند قضاوت اصولی در زمین ارائه کند.

فنایی یک بار دیگر با اشاره به اهمیت برخورد قاطع با مربیان و بازیکنان منتقد داوری گفت: شما ببنید فردی در جایگاه کی‌روش با آن همه پیشینه حرفه‌ای در بازی با کره به خاطر یک حرکت علیه داوری چگونه با رفتار کمیته انضباطی فیفا مواجه شده و هم خود و هم تیم ملی ما را دچار یک مشکل بزرگ کرد.

وی با تاکید براینکه از بیان این صحبت‌ها به هیچ وجه دنبال پست و مقام نیست، گفت: ما خود را عضوی از جامعه فوتبال و داوری کشور می‌دانیم. رسانه‌ها باید در چنین شرایطی به طور ریشه ای برررسی کنند که چرا بنده و مسعود مرادی تصمیم به استعفا گرفتیم. متاسفانه ما در کمیته داوران بیشتر نقش دکورهای فدراسیون فوتبال را داشتیم. به هر حال ما هم عضوی از کمیته داوران بودیم و این حق ما بود که در جریان جزئیات اتفاقات باشیم.

این عضو سابق کمیته داوران تصریح کرد: دوستان در کمیته داوران به ما کم لطف بودند و انگار اصلا ما را قبول نداشتند. آنها کاملا خود مختار بودند و هرچه در طول این مدت سعی کردم بمانم و کمکی بکنم دیدم واقعا فضای مناسبی موجود نیست. جای تاسف است که امروز باید اعلام کنم دوستان با رفتن ما خوشحال شدند. البته ما هم اکنون خوشحالیم که دوستانمان خوشحالند!

فنایی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام محسن ترکی برای کناره‌گیری از سیستم داوری را به صلاح می‌دانید، گفت: ما محسن ترکی را با یک یا دو روز به دست نیاورده‌ایم که بخواهیم آن را به این راحتی از دست بدهیم. او برای فوتبال ما زحمت کشیده و جامعه برای او هزینه‌های بسیاری کرده. به نظر من رسانه‌ها به جای اینکه بخواهند دنبال کناره‌گیری ترکی باشند باید بررسی کنند که چرا و تحت چه فشاری ترکی حاضر شده به یک‌باره همه آنچه که در طول سال‌ها اندوخته را به فراموشی بسپارد.

وی در پایان کناره‌گیری محسن ترکی از سیستم داوری را یک فاجعه بزرگ برای فوتبال کشور خواند و گفت: ای کاش فدراسیون فوتبال اینقدر در خصوص معضلات و مشکلات داوران بی تفاوت نبود من مطمئنم محسن ترکی اگر امروز تصمیم به رفتن گرفته در گذشته حمایتی از فدراسیون فوتبال ندیده است. بی‌تردید ترکی وقتی دیده فدراسیون فوتبال برایش کاری نمی‌کند تنها چیزی که به فکرش رسیده این که زورش به خودش می رسد و بهتر است استعفا کند.

7 پاسخ

  1. سلام استا دبزرگوار از همینجا دستان پدرانه شمارو میبوسم . استاد عزیز شما ببینید با شاگرد ممتاز شما چه کردن ؟یادتان هست به من شیر داوران فوتبال بانوان میگفتید خانه نشینم کردن در 30 سالگی!!!!!

  2. آقای فنایی با با گفته های شما موافقم . به نظر شما ریشه تفکرات و عمق عملکرد آقایان در فدراسیون فوتبال چیست متاسفانه آنها به داوران به عنوان یک ابزار برای ماندن در قدرت استفاده می کنند و در زمان های مختلف صحبتها و عملکردی مطابق با این اهداف صورت می دهند که شما نمونه های بارز آن را میتوان در برخورد با هتاکان به شخصیت داوران و وضعیت مبلغ حق الزحمه و چگونگی پرداخت و همچنین موارد دیگری که شما از منظر درد دل بیان نمودید (“……….یک نفر هم از ما نپرسید که دلیل استعفای‌تان چه بود”).
    به امید روزی که در سیستم های مدیریتی افراد نقشی نداشته باشند و خود سیستم باشد که نقش افراد و عملکرد و ریشه تفکرات را مشخص و کنترل نماید .

  3. سلام شما هم متاسفانه گول لباس اتو خورده مدیریت آقای اصفهانیان را خوردید و الان متوجه شدید ولی ماهی را هر وقت از اب بگیرید تازه است.

  4. اصلا بکلی داوران در ایران ضعیف کار میکنند

  5. متاسفانه در فوتبال ما فضای را برای داوران حاکم کردهاند که داوران ما از بیم اینکه اشتباه نکند مرتکب اشتباه می شوند واین فقط به خاطر نداشتن امنیت روانی و قالب شدن فشار و استرس ذهنی بر داوران است یک داور برای رسیدن به بالاترین سطح داوری حرفه ای موانع متعددی را طی می کند تا به یک سطوح قابل قبولی برسد ولی این جایگاه به قدری متزلزل است که با یک سوت وپرچم از دست می رود وبرای حفظ موقعیت قبلی مراحل باز توانی ذهنی و روحی سختی را باید طی نماید ومتاسفانه کمیته ودپارتمان فرمایشی ما بیش از اینکه کنار داوران باشند برای حفظ کرسی ومنافع شخصی خود در روبه رو داوران ایستاده اند لذا این کمیته ودپارتمان فرمایشی و عناصر بی کفایتی چون کفاشیان گو سبقت را در بی کفایتی از سایرین می رباید قادر به مدیریت شرایط بحران نبوده ونخواهد بود.

  6. اقای فریدون اصفهانیان باید استعفا بدهد که لیاقت ندارد.متاسفم برایتان که گوش به فرمان ریس دپارتمان هستی

  7. استاد گرامی جناب آقای فنایی اینجانب هم با تمام صحبت های شما هم عقیده هستم اما با رفتن مدیریت از راس کمیته داوران این مشکلات منتفی نمیشود به همه سالهایی که مسئولین متفاوتی با نگرشهای مختلف وشخصیتهای گوناگون بوده اند اگر برگردیم باز شاهد این موضوع که فدراسیون حمایت همه جانبه ای در اتفاقات از داوران خود نکرده بوده ایم . ما در بیان لیگ حرفه ای داریم اما در عمل داور حرفه ای نداریم شما بهتر از من مشکلات که نه مصیبتهای داوری را میدانید . حرفه ای بودن منافعش برای دیگران است ومکافاتش برای داوران ! منصفانه اگر به این قضیه نگاه کنیم هیچ داوری برای این کار کیسه ندوخته و اگر امثال ترکی ها خیلی براحتی میگویند کنار میرویم برای اینست که با عشق به داوری به این کارزار آمده اند نه برای زر اندوزی . نمونه عینی این مدعا خود من هستم 22 سال قضاوت و 12 سال از این را در تمامی رده های فوتبال سطح کشور سوت زده ام از لحاظ مادی چه عایدم شده جز خاطره و دوستانی خوب . به نظر من تنها با تغییر در مدیریت کلان این مجموعه و تدوین اساسنامه های جدید که در آن به جایگاه وشان داوران اشاره شده باشد تا هر ننه قمری نتواند براحتی به این مظلومین مستطیل سبز توهین نمایند یا افترا بزنند . آقای جورج کورتنی داور طراز اول دو دهه پیش انگلستان در کلاسی که افتخار شاگردی ایشان را داشتم پس از یک هفته مناظره و مباحثه در حول وحوش 17 قانون فوتبال در سال 1999 میلادی در شهریار کرج گفت این را به عنوان قانون هجده ام فوتبال در دفترچه های خود یادداشت کنید – اگر داور در بازی اشتباه کرد باز هم حق با داور است . ومن متاسفم که این جمله نتوانسته در فرهنگ فوتبال ما نهادینه شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *