پیشنهاد اعتصاب داوران در لیگ برتر

پیشکسوت داوری فوتبال معتقد است که تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی که «برخوردها با داوران بسیار بد شده» این است که همه داوران به محسن ترکی بپیوندند و با او هم صدا شوند.

 به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،  پرویز سیار در واکنش به تصمیم محسن ترکی مبنی بر خداحافظی از دنیای داوری، اظهار کرد: اگر بتوانم با ترکی تماس بگیرم اول از او می‌پرسم که چرا می‌خواهد چنین کاری کند، چون فوتبال کشور به حضور او نیاز دارد. ترکی داور شجاع و برجسته‌ای است. البته من از ترکی نخواهم خواست که از تصمیمش برگردد، چون برخوردها با داوران خیلی بد شده است. اتفاقا از سایر داوران می‌خواهم که به ترکی بپیوندند و هم صدا با او بگویند که اگر ترکی باز نگردد آنها هم قضاوت نمی‌کنند. این تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی است.

 وی در ادامه با انتقاد شدید از کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: نمی‌دانم اعضای این کمیته‌ مشغول چه کاری هستند؟ اگر آنها نمی‌توانند جلوی برخوردهای اهالی فوتبال با داوران را بگیرند، بهتر است جای خود را به دیگری بدهند! یعنی چه که تماشاگران در ورزشگاه به داور پول نشان می‌دهند؟ وقتی چنین رفتارهایی می‌شود، داور با هر قدرت فکری و توانایی علمی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار اشتباه می‌شود.

 سیار همچنین گفت: تا حالا چه کسی دیده که یک داور پس از پایان بازی از عملکرد فنی تیم‌ها ایراد بگیرد و مثلا بگوید اگر مهاجم یک تیم توپش را به سمت راست می‌زد، گل می‌شد یا اگر هافبک تیم دیگر به جای پاس عرضی در یک صحنه، پاس عمقی می‌داد می توانست تیمش را به گل برساند؟ این حرف‌ها از توان داور و حیطه وظایفش خارج است پس مربیان هم باید بدانند که داوری کار بسیار سختی است و نباید در آن دخالت کنند.

 این داور کهنه کار در ادامه خاطره‌ای از دوران قضاوتش تعریف کرد که شنیدنش خالی از لطف نیست: اوایل انقلاب بود که در یک بازی از سوی تماشاگران به سمت محمد صالحی سنگ پرتاب شد. سنگ‌ها آنقدر زیاد بودند که صالحی ناچار شد کفش‌هایش را روی سرش بگیرد تا اگر سنگی به بدنش می‌خورد، دست کم به سر یا چشمش نخورد! صالحی در آن زمان ارشد داوران بود. به همین دلیل من به همراه 40 داور دیگر دست به اعتصاب زدیم و به هیچ وجه رضایت ندادیم که داوری کنیم. آن 40 داور من را به عنوان سخنگو انتخاب کردند و قرار شد نظر آنها را من بیان کنم.

 وی افزود: رییس وقت سازمان تربیت بدنی آن زمان مرا به جلسه‌ای دعوت کرد که استاندار وقت تهران و معاونینش در آن حضور داشتند. در آن جلسه مسئولان از من خواهش کردند که داوران را به شکستن اعتصاب دعوت کنم؛ من هم نپذیرفتم. در نهایت فکر می‌کنید چه کسی آن بازی مهم را که فکر می‌کنم فینال هم بود، قضاوت کرد؟ داریوش مصطفوی با کمک دو کمک داور قدیمی که 10 سال بود داوری نمی‌کردند بازی را قضاوت کرد و بگذریم که چه آبروریزی بزرگی رقم خورد!

9 پاسخ

  1. با سلام بالاخره همه داوران دارن با من همصدا میشم متحد باشیم تا صدای ما شنیده شود بی عدالتی در کمیته داوران بیداد میکند.

  2. دوستان غیرتمون کجا رفته کافیه همه با هم نریم قضاوت کنیم اون وقت شاید مسولین یه فکری بکنند اشتباهات داوری همه جا هست این همه توهین تا کی؟

  3. با سلام به نظر من بهترین موقعیت است که با ترکی هم صدا بشیم و دست به اعتصاب بزنیم تا تمام حقوق از دست رفته داوران را تو این چند سال بگیریم از کانون داوران خواهشمد ایم که به این موضوع رسیدگی کنند باتشکر به امید آن روز

  4. امیدوارم آقای عسگری فکری به حال این داوری بکند تا حال روز ما از این بدتر نشود با تشکر

  5. امیدوارم آقای عسگری به داد داوری برسد تا از این رور حال بیرون بیایم

  6. اولین چیزی که یک داور داره شجاعتش هست.یه بزرگتر مثل اقای ترکی به حمایت ما نیاز داره شاید خیلیهامون مشکلاتی با هم داشته باشیم ولی این موضوع شخصی نیست بلکه توهینی به همه خانواده است.اعتصاب بهترین کاره تا همه بفهمن رکن اصلی بازی فوتبال داوره تا ما نباشیم فوتبال هم نیست شاید یه حرکت هماهنگ از طرف ما باعث بشه بقیه بفهمند که جایگاه داور در فوتبال کجاست.بزرگترها دستور بدن ما اجرا میکنیم.

  7. دورد
    من داور نیستم ولی فکر کنم اعتصاب راهی مناسب برای اتمام این مسائل باشد به شرطی که همه ی داوران اعتصاب کنند ویا اکثرشان و داوران بزرگ کشور مانند محسن قهرمانی و … در این مهم شرکت داشته باشند.

  8. با این روند هیچ چیز درست نمی شود شما چند سال دیگه این اتفاقات رو خواهید دید و باز هم دوباره دنبال مسکنهای مقطعی خواهید بود و دوباره تکرار و تکرار و تکرار ………….. , , و فرق ما همین هاست که …

    خانه از پای بست ویران است .

  9. باسلام من خودم داورم واقعا آقای ترکی کار بسیار خوبی کردند امیدوارم سایر داوران نیز حمایت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *