ترکی: بسیاری از داوران برای قضاوت باید مرخصی بگیرند!

داور بین‌المللی فدراسیون فوتبال معتقد است حرفه داوری در فوتبال کشور ما هنوز به معنای واقعی حرفه‌ای نشده است و همین مساله موجب نبود امنیت شغلی برای بسیاری از داوران شده است.

به گزارش سایت داوران و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن ترکی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که همواره داوران با آن روبه‌رو هستند، مسائل روانی است که این مسائل امکان دارد از جانب تماشاگران، مدیران باشگاه‌ها و رسانه‌ها باشد، خواه و ناخواه اثرات سوئی بر عملکرد و قضاوت آن‌ها می‌گذارد.

 وی افزود: امنیت نسبت به شغل داوری در کشور سبب شده تا خیلی از داوران برای گرفتن مرخصی، از سازمان‌های مربوطه جهت همراهی تیم در مسابقه‌های مختلف دچار مشکلات زیادی شوند و فشارهای ناشی از این گونه مسائل در بیشتر موارد حتی قضاوت داوران را نیز تحت تاثیر می‌گذارد. لذا امیدوارم با برپایی چنین کارگاه‌های آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب، گام موثری را برای بهبود عملکرد آن‌ها در نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر برداریم.

 ترکی در پاسخ به این سوال که چقدر داوران به یادگیری مهارت‌های ذهنی علاقه نشان می‌دهند و روانشناسان را باور دارند، تاکید کرد: تصور می‌کنم این باور به وجود آمده،‌ اما چون خیلی از داوران تحصیلات آکادمی در رشته تربیت بدنی را ندارند، یادگیری تکنیک‌ها و مهارت‌های روانشناسی تا حدودی برای آن‌ها سخت و اجرای چنین تکنیک‌هایی زمان زیادی می‌طلبد تا بدون حضور روانشناس در قضاوت‌های خود به همایش بگذارند.

 وی اضافه کرد: البته برگزاری چنین کارگاه آموزشی برای آشنایی داوران با مسائل مهارت‌های روانی هرچند با زمان کوتاه مدت مناسب است و تاثیر زیادی بر عملکرد آن‌ها خواهد داشت، اما از سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود برای بهبود عملکرد کار داوران، حداقل در هر استانی قبل از شروع مسابقه‌های لیگ برتر چنین کارگاه‌های آموزشی برگزار شود تا داوران در امر قضاوت کمتر دچار مشکلات و مسائل روانی داخلی و بیرونی شوند.

 ترکی در پایان اظهار کرد: همان طور که ورزشکاران نیاز به حضور روانشناس ورزشی دارند، حضور روانشناس در کنار داوران برای غلبه بر استرس و فشارهای روانی بسیار حائز اهمیت است تا در امر قضاوت کمتر دچار اشتباه و زدن سوت غلط شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *