تشریح عملکرد داوران در لیگ یازدهم و برنامه‌های آتی از زبان حسین عسگری

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال ضمن تشریح برنامه‌های این بخش برای لیگ دوازدهم از عملکرد داوران در فصل یازدهم دفاع کرد.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از ایسنا، حسین عسگری درباره عملکرد داوری‌های در دوره یازدهم مسابقه‌های فوتبال لیگ برتر اظهار کرد: معتقدم عملکرد داوران با توجه به حساسیت‌های مسابقه‌های این فصل رضایت‌بخش بود. به هر حال اشتباه‌های داوری همیشه هست و تمام شدنی هم نخواهد بود و این قضیه در روال فوتبال دنیا هم وجود دارد و طبیعی است اما مشکل آنجاست که در دنیا اشتباه‌های داوری بیش از حد بزرگ نمی‌شود.

وی افزود: اشتباه‌ها در تمامی بخش‌های فوتبال چه در عملکرد مربیان و بازیکنان و چه باشگاه‌ها و مسئولان وجود دارد اما در ایران اشتباه‌ در داوری بیش از هر بخش دیگر بزرگ جلوه داده می‌شود. در حالی که نباید فراموش کنیم تمام بخش‌های فوتبال مانند یک زنجیره به هم متصل هستند. برخی‌ها تصور می‌کنند داوران تحت هیچ شرایطی نباید اشتباه کنند اما این تصور درست نیست و بهتر است همه کمک کنیم اشتباه‌ها این قدر بزرگ جلوه داده نشده و از طرفی برای کاهش آن سعی و کوشش داشته باشیم. در بالاترین سطح از فوتبال دنیا که مسابقه‌های جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا جزو آن است، ما در حساس‌ترین بازی‌ها شاهد اشتباه‌های بزرگی از سوی داوران هستیم. نمونه آن لیگ قهرمانان اروپای فعلی است که دیدیم در مرحله نیمه نهایی اشتباه‌ها وجود داشت.

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که میزان اشتباه‌های داوری در لیگ یازدهم نسبت به لیگ دهم کمتر یا بیشتر بوده، تصریح کرد: وضعیت اشتباه‌های داوری در لیگ یازدهم تقریبا در حد داوری بازی‌های لیگ دهم بوده است و نشان می‌دهد فوتبال روال خودش را در داوری هم طی می‌کند اما متاسفانه انتقادها نسبت به داوری در لیگ یازدهم نسبت به لیگ دهم بیشتر بود.

وی در واکنش به اینکه چه کار باید کرد تا انتقادها کمتر شود گفت: یکی از دلایل انتقادها به عدم مسئولیت‌شناسی برخی عناصر در فوتبال ارتباط دارد که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد علیه داوری‌ها مصاحبه کند. ما حتی می‌بینیم یک بازیکن که به تیم ملی دعوت نمی‌شود علیه سرمربی مصاحبه کرده و خودش را محق می‌داند در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین رویه‌ای وجود ندارد. در بحث داوری هم همین وضعیت وجود داشته و فکر می‌کنم باید اصلاح شود. همچنین بروز بیش از حد این مشکل به قوانین بازدارنده و وضعیت قوانین تنبیهی هم مرتبط است. فکر می‌کنم باید در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌تری تعیین شود تا بتواند از میزان انتقادها نسبت به داوری کم کند.

عسگری تاکید کرد: آنچه مسلم است امکان ندارد تشکیلاتی در کمیته داوران روی کار بیاید که بتواند اشتباه‌ها داوری را به صفر برساند. فیفا با آن همه امکانات و تشکیلاتی که دارد و از برجسته‌ترین مدرسین دنیا هم استفاده می‌کند، نتوانسته اشتباه‌ها داوری را در جام جهانی به حداقل برساند. بنابراین حتی نباید تصور داشت اشتباه‌های داوری حتما فصل به فصل کاهش یابد. کمیته داوران با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، هدفش کاهش میزان اشتباه‌ها در داوری است اما هیچ تضمینی برای کمتر شدن این اشتباه‌ها در هیچ جای دنیا وجود ندارد. مگر بازیکنان طراز اول دنیا اشتباه نمی‌کنند. نمونه‌اش کریستیانو رونالدو است که با آن همه گل زده در لالیگا حیاتی‌ترین پنالتی تیمش در لیگ قهرمانان را به هدر می‌دهد.

رییس دپارتمان داوری در بیان برنامه‌های جدید کمیته داوران برای فصل آینده گفت: ما در تعطیلات لیگ برنامه‌های فشرده‌ای را پیش‌رو داریم. عده‌ای فکر می‌کنند مسابقه‌ها که تمام شد داوران هم به تعطیلات می‌روند در حالی که در این مدت کلاس‌های آموزشی و آزمون‌های آمادگی جسمانی متعددی را در تمامی رده‌های فوتبال برگزار خواهیم کرد. فکر می‌کنم آزمون نهایی آمادگی جسمانی داوران که تعیین کننده حضورشان در لیگ دوازدهم خواهد بود در اواسط تیرماه برگزار شود. ضمن اینکه تا آن زمان کلاس‌های متعددی را برگزار خواهیم کرد. داوران و کمک‌داوران زیادی که شرایط اولیه را دارند تست خواهند داد که در نهایت از این بین 27 تا 30 داور و 40 تا 45 کمک‌داور برای لیگ دوازدهم انتخاب خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که میزان حضور داوران جدید در لیگ دوازدهم به چه شکل خواهد بود نیز خاطرنشان کرد: ما در هفته پایانی لیگ یازدهم از چهار داور و هشت کمک‌داور جدید که برای اولین بار مسابقه‌های لیگ برتر را قضاوت می‌کردند، استفاده کردیم که این‌ها می‌توانند در لیگ دوازدهم اگر از عهده آزمون‌های آمادگی جسمانی برآیند، به صورت ثابت در لیگ دوازدهم قضاوت کنند و در برنامه‌ریزی‌های ما حضور خواهند داشت. از میان داوران فعلی هم هیچ داوری غیر از رفیعی در سن بازنشستگی قرار ندارد که رفیعی هم خودش مدتی از انجام قضاوت کناره‌گیری کرده است.

عسگری در واکنش به انتقادهای امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم تراکتورسازی به داوری‌ها که گفته است اگر اشتباه‌های هدایت ممبینی و محسن ترکی نبود الان تراکتورسازی قهرمان لیگ می‌شد، گفت: باشگاه‌های مختلفی از اشتباه‌های داوری متضرر شده‌اند. اما قطعا در برخی بازی‌ها از اشتباه‌های داوری سود برده‌اند. این موضوع را به صراحت می‌گویم و تاکید می‌کنم هیچ تیمی در لیگ برتر نمی‌تواند ادعا کند اشتباه‌های داوری صرفا به ضرر آن‌ها تمام شده است. امکان ندارد چنین موضوعی صحت داشته باشد. ممکن است ضرر بعضی تیم‌ها از اشتباه‌های داوری نسبت به منفعت‌شان کمی بیشتر باشد اما فقط کمی بیشتر. بنابراین تاکید می‌کنم میزان ضرر و سود تیم‌ها از اشتباه‌های داوری بسیار نزدیک به هم است.

وی ادامه داد: این قضیه برای همین تیم تراکتورسازی هم مصداق دارد و اگر آن‌ها در بعضی بازی‌ها ضرر کردند، قطعا اشتباه‌های داوران در سه، چهار مسابقه به سودشان بوده است اما متاسفانه آن جا که از اشتباه‌ها سود برده‌اند، سکوت می‌کنند اما وقتی به ضررشان می‌شود، در رسانه‌ها انتقاد می‌کنند. اگر تراکتورسازی سه، چهار امتیاز به خاطر اشتباه‌های داوری از دست داده، تیم‌های سپاهان و استقلال هم تقریبا همین وضعیت را داشته‌اند و در مقابل به یک نسبت تقریبا برابری از اشتباه‌ها سود برده‌اند. ما طبق روال برنامه‌ی کمیته داوران نسبت به این انتقاد واکنش نشان داده و پیگیری‌های حقوقی را انجام خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *