مسعود مرادی: مسایل روحی و روانی، مهمترین فاکتور برای قضاوت خوب است

مسعود مرادی پیشکسوت داوری ایران
پیشکسوت داوری کشورمان در خصوص اتفاقات به وجود در آمده در هفته های اخیر فوتبال کشور، گفت: متاسفانه بین جامعه فوتبال و داوران نوعی بی اعتمادی به وجود آمده است.

مسعود مرادی در جریان یک برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد: این بی اعتمادی بدون تردید به سود فوتبال ایران نخواهد بود.

وی ادامه داد: داوران بین المللی سرمایه های فوتبال کشور هستند و نباید از سوی تماشاگران و بازیکنان با آنها برخورد نامناسب شود.

مرادی با اشاره به نقش مهم گزارشات داوران به کمیته انضباطی گفت: متاسفانه سالهاست گزارشاتی که داوران به کمیته انضباطی ارسال می کنند، مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی اظهار داشت: شرایط اعتراضات از سوی تماشاگران و برخی باشگاه ها به حدی نامناسب است که داوران بین المللی فوتبال ایران همچون ‘سعید مظفری زاده’ و ‘محسن ترکی’ در نامه هایی به کمیته انضباطی اعلام کرده اند با شرایط فعلی امکان ادامه فعالیت وجود ندارد.

پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان ادامه داد: شرایط اعتراضات به حدی ادامه یافت که در دیدار تیم های پرسپولیس تهران و داماش گیلان، ‘محمود رفیعی’ داور بازی خودش نقش کمیته انضباطی را ایفاء کرده و بازی را قطع کرد و اگر به گزارشات داوران اهمیت بیشتری داده می شد، این مشکلات ایجاد نمی شد.

مرادی در مورد جرایمی که برای باشگاه ها در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: جریمه چند میلیونی برای یک باشگاه چندان اهمیت ندارد و کمیته انضباطی باید در تمامی دیدارهایی که دارای مشکل است، با دقت بیشتری اعمال رای کند.

وی در خصوص اعلام رای کمیته انضباطی برای دیدار تیم های پرسپولیس و داماش که سریعتر از حد انتظار اعلام شد، عنوان کرد: اظهار نظر در این خصوص در حوزه اختیاراتم نیست اما از کمیته انضباطی می خواهم از این پس به گزارشات داوران توجه بیشتری داشته باشد.

مرادی در خصوص تفاوت قضاوت داوران کشورمان در مسابقات داخلی و خارجی گفت: داوران ایرانی در مسابقات معتبر آسیایی قضاوت بسیار خوبی دارند اما شرایط لیگ برتر به گونه ای است که همین افراد در داخل کشور نمی توانند توانایی های خود را به طور کامل نشان بدهند.

وی افزود: در فوتبال ایران باید حرمت داوران حفظ شود و فدراسیون فوتبال می بایست جایگاه این افراد زحمتکش را مشخص کند. متاسفانه هم اکنون شرایطی به وجود آمده که فوتبال ایران در فاصله چند روز، دو داور خود را به دلیل محرومیت و خداحافظی از دست می دهد.

مرادی با اشاره به مسایل روحی و روانی برای داوران گفت: مسایل روحی و روانی، مهمترین فاکتور برای قضاوت خوب است که انتقادها و شرایط موجود در فوتبال کشور باعث شده داوران ایرانی اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که اشتباهات داوری تا چه اندازه ای قابل پذیرش است، خاطرنشان کرد: اشتباه داوری جزیی از بازی فوتبال است اما اگر این اشتباهات تکرار شود به طور یقین داور دچار ضعف است. مسوول کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام کرد داوران لیگ برتر هفته خوبی را داشتند و این مساله نشان می دهد که باید مشکلات آنان را برطرف کرد.

یک پاسخ

  1. مسایل روحی روانی یکی یا مهم ترین عامل اداره کننده یک بازی توسط داور است.که می توان به مدیریت داور کمک بسیاری کرد.امیدوارم کلاس هایی در این خصوص برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *