حسین عسگری: داوران با اشتباه‌های تاثیرگذار هفته بدی را رقم زدند

نایب رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با بیان این که داوران در هفته اخیر خوب عمل نکرده اند، از رفتار تماشاگران دیدار پرسپولیس و داماش به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سایت داوران ایران، حسین عسگری، با بیان این که هفته‌ بیست و نهم لیگ برتر فوتبال، هفته‌ خوبی برای داوری نبود، اظهار کرد: پس از بررسی فیلم بازی‌های این هفته‌ متوجه شدیم که چندین اشتباه تاثیرگذار در این بازی‌ها اتفاق افتاده است که هفته‌ بدی را برای داوری کشور رقم زده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات پیش آمده در دیدار یکشنبه شب پرسپولیس و داماش که منجر به نیمه تمام ماندن این بازی شد، گفت: در این بازی تخلفاتی انجام شد که مقداری از آن به عملکرد اشتباه داور بر می گشت، اما بیشتر آن‌ها به دلایل دیگری بوده است. مشکل از آنجایی شروع شد که محمود رفیعی یک پنالتی صحیح را برای پرسپولیس اعلام کرد، اما برخی به عنوان کارشناس عنوان کردند که علی کریمی در آن صحنه تمارض کرده است. در این صحنه روی کریمی خطا انجام شد، اما ممکن است که او خواسته باشد که در افتادن بزرگنمایی کند که اینجا این عمل تخلف محسوب نمی‌شود.

عسگری ادامه داد: در نیمه دوم و با توجه به رفتار تماشاگران متاسفانه کمک داور بازی گل اول داماش را که در موقعیت کاملا آفساید به ثمر رسید، مورد قبول قرار داد و باعث شد تا با تساوی کشیده شدن بازی حساسیت دیدار بیشتر شود. همچنین در صحنه‌ای که محمد نصرتی را به دلیل خطا بر روی مهاجم داماش اخراج کرد، اشتباهی مرتکب شد و آن این بود که مهاجم داماش پیش از این صحنه توپ را با خطا از مدافع پرسپولیس گرفته بود و داور این صحنه را ندیده بود. در ادامه هم الفاظ رکیک تماشاگران که بسیار زشت و زننده بود، باعث شد داور بر اساس قانون، بازی را تعطیل کند.

رییس دپارتمان داوری فوتبال در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نباید محمود رفیعی پیش از تعطیل کردن بازی از طریق بلندگوهای ورزشگاه به تماشاگران هشدار می‌داد؟ گفت: خیر. چرا که داور بازی پیش از این که تصمیم به تعطیلی کامل بازی بگیرد، از طریق کاپیتان پرسپولیس دو بار تذکر داد و کریمی هم کاملا حرفه‌ای عمل کرد و تلاش کرد که تماشاگران را آرام کنند، اما آن‌ها توجهی به حرف‌های او نکردند.

نایب رییس کمیته‌ داوران در ادامه به ایسنا گفت: من از علی کریمی تشکر می‌کنم که ضمن رفتار مسئولانه ای که در بازی داشت، از دیدگاه حرفه‌ای برخوردار بود و در جریان بازی با داور همراهی کرد. وی همچنین پس از بازی نیز عملکرد داور را زیر سوال نبرد. اگر این بازیکنان به این گونه با داور همکاری کنند و وظیفه خود را انجام دهند،‌ مطمئن باشید که داوران نیز در شرایط بهتری کار می‌کنند و بهتر به وظایف خود عمل می‌کنند.

عسگری در ادامه بار دیگر به برخی از منتقدین داوری اشاره کرد و گفت: وقتی کسی قوانین را به خوبی نمی داند، چگونه می‌تواند درباره صحنه های داوری صحبت کند؟ مثلا در صحنه ای که برخی از کارشناسان معتقد بودند که مدافع داماش در محوطه جریمه تیم خود توپ را با دست گرفته است، هیچ اتفاقی نیفتاده بود، چون مدافع داماش در آن صحنه در حال تکل زدن بود و طبیعی بود که دستانش باز باشد. این حرف‌ها است که برای داوری فشار ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تیمی که تصور کرده که متضرر شده است، علیه کمیته‌ داوران جبهه گیری کند.

وی همچنین گفت: این افراد که خود را کارشناس داوری می‌دانند، از کجا تاییدیه کار خود را گرفته‌اند. وقتی کسی 12 سال است که در هیچ کلاس بازآموزی داوری شرکت نکرده است، چطور خود را کارشناس می داند. متاسفانه برخی از رسانه‌ها هم اجازه داده‌اند که این افراد از تریبون آن‌ها استفاده کنند و برای داوری مشکل ایجاد کنند. هدف این افراد این است که محیطی را برای خودشان ایجاد کنند که هر کاری می‌‌خواهند انجام دهند.

عضو کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال در ادامه به دو دیدار دیگر انجام شده در روز یکشنبه اشاره کرد و به ایسنا گفت: متاسفانه کمک داور دیدار استقلال و مس سرچشمه با اشتباهی که انجام داد، گل اول استقلال را که آفساید بود، مورد پذیرش قرار داد و داور دیدار شاهین و نفت نیز در صحنه ای به اشتباه دستور به ادامه بازی داد و باعث شد یک موقعیت گل از دست برود.

عسگری در پایان گفت: پنج هفته‌ پایانی فصل همیشه از حساسیت بالایی برخوردار بوده است، ولی اگر همه کمک کنند تا فضای امن برای داوران ایجاد شود، یقینا داوران با تسلط بیشتری به وظایف خود عمل خواهند کرد.

2 پاسخ

  1. کجای قانون گفته به خاطر فحاشی بازی را تعطیل کنند؟

  2. با سلام کجایند منتقدین سالهای گذشته داوری این هم حمایتهای چشم بسته آقایان از بعضی نور چشمیها ثمره آن اینست. کمیته داوران نابود کردید داوری را .امروز بیایید با خدا خود خلوت کنید وببینید که چوب خدا صدا نداره.ما ناراحتیم از اتفاقها ولی میبینیم که خدا جای حق نشته . از مسولین سایت خواهشمندم که بیطرف باشند و امانتدار مطالب باشند و در معرض عموم باشد . با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *