توصیه‌های کولینا به داوران جوان

کولینا داور فوتبال
بیست و یکمین دوره آموزش داوران بین‌المللی اروپا با حضور 43 داور جوان از 28 کشور مختلف اروپایی در آنتالیای ترکیه برگزار شد. پیر لوئیجی کولینا داور بازنشسته ایتالیایی که یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های تاریخ داوری اروپا و جهان است با حضور در این نشست تجربیات ارزشمند خود را در اختیار داوران جوان قرار داد و توصیه‌هایی به آن‌ها داشت.

کولینا در این نشست گفت: حضور شما در اینجا امتیاز بزرگی برایتان است. شما جزو بهترین داوران جهان هستید که این موضوع مسئولیت سنگینی بر شانه‌تان می‌گذارد. به همین دلیل باید به خود افتخار کنید و از طرف دیگر باید به کارتان متعهد باشید. شما جزئی از آدم‌های سطح بالای جهان فوتبال خواهید شد. سطح بالای فوتبال مستلزم سطح بالای داوری است.

وی گفت: شما باید در زمین بازی تصمیم‌های مهمی بگیرید و باید این کار را خیلی سریع در کسری از ثانیه و تحت فشار انجام دهید. به همین دلیل باید خود را کاملا آماده قبول چنین مسئولیتی کنید. باید آماده مواجهه با شرایط بحرانی باشید. حتما باید به طور کامل آماده باشید چون تصمیم‌های حساس ممکن است منجر به ایجاد شرایط خاصی شود. تصمیم‌هایی که در زمین بازی می‌گیرید مورد بحث و موشکافی قرار خواهد گرفت. باید خود را آماده تحمل چنین فشارهایی کنید.

کولینا با اشاره به اینکه داوران مدام باید پیشرفت کنند و از نقاط قوت وضعف خود مطلع باشند گفت: همیشه باید چیزهای جدیدی یاد بگیرید. همیشه سعی کنید در کارتان پیشرفت داشته باشید و از تغییر نترسید. باید همیشه خود را آماده نگه دارید. اگر آماده نباشید با مشکل مواجه خواهید شد.

این داور سرشناس ایتالیایی، کسب آمادگی برای قضاوت یک مسابقه را شامل مواردی همچون کسب اطلاع از دو تیم، تاکتیک آن‌ها، شخصیت بازیکنان و نحوه بازی تیم‌ها در شرایط مختلف عنوان کرد و گفت: آگاهی از این موارد به شما کمک خواهد کرد. یک داور خوب باید بتواند بازی‌خوانی کند و روند بازی را پیش‌بینی کند. خیلی مهم است که به وسیله مطالعه و آشنایی با نحوه بازی تیم‌ها بتوانید حدس بزنید که روند بازی چگونه پیش خواهد رفت.

کولینا از داوران جوان خواست که از بازیکنان در مقابل خطاهای شدید مراقبت کرده و از خودشان هم در مقابل ازدحام بازیکنان حفاظت کنند. این همان پیامی بود که یوفا نیز در ابتدای این گردهمایی به داوران جوان متذکر شده بود.

وی از حفظ سلامتی و تمرکز به عنوان دو سلاح کلیدی داوران نام برد و به عنوان نمونه به قضاوت خود در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 بین منچستریونایتد و بایرن مونیخ اشاره کرد. در آن بازی منچستریونایتد در حالی که تا آخرین دقایق با یک گل عقب بود، موفق شد بازی را با نتیجه 2 ـ 1 به سود خود پایان برده و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. کولینا اعلام کرد که در اواخر آن بازی کاملا خسته شده بود. ولی لازم بود که تمرکز خود را حفظ کرده و بازی را دنبال کنم.

وی گفت: گاهی اوقات تا اواخر بازی همه چیز به خوبی پیش می‌رود ولی ناگهان مرتکب یک اشتباه می‌شوید. به همین دلیل لازم است که تمرکز و توجه خود را جمع کنید تا بتوانید در شرایطی که خسته شده‌اید تصمیم‌های درستی بگیرید.

این داور سرشناس از داوران جوان خواست که کاری کنند تا الگوی دیگران شوند. وی گفت: شما باید الهام‌بخش دیگران باشید. بهترین چیز این است که شخص دیگری به دلیل وجود شما تصمیم بگیرد که به جرگه داوران بپیوندد. شما باید تبدیل به الگوی داوران جوان‌تر در کشورتان و افرادی که شما را می‌بینند باشید. شما ورزشکار هستید و باید شبیه ورزشکاران هم باشید. بنابراین مراقب شرایط جسمانی‌تان باشید.

کولینا گفت: هدف نهایی یک داور این است که مورد پذیرش قرار گیرد و حتی وقتی که اشتباه می‌کند، بازیکنان و داوران تصمیمش را بپذیرند و به او اعتماد داشته باشند. این موضوع به شخصیت، نحوه آمادگی و قابل اعتماد بودن داور بازمی‌گردد. از اشتباه‌های خود درس بگیرید و منتقد خودتان باشید. همیشه امکان پیشرفت هست. وقتی دچار اشتباه شدید، نگاهی به آینده داشته باشید، اشکالتان را برطرف کنید و با قدرت بیشتری برگردید.

پیش از سخنرانی کولینا، سنس ارزیک نایب رییس یوفا به داوران جوان حاضر در نشست خوش‌آمد گفت. وی اظهار کرد‌: شما شایستگی حضور در اینجا را دارید. کار شما سخت‌ترین کار فوتبال است. یوفا مصمم و متعهد است که بهترین آموزش‌های لازم را در اختیارتان بگذارد. شما به اینجا آمده‌اید تا در تجربیات یکدیگر سهیم شوید و چیزهای جدید یاد بگیرید. یادگیری هیچ محدودیتی ندارد و دارایی اصلی ماست. برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم.

2 پاسخ

  1. عالی بود .عرض خسته نباشید و تشکر را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *