عسگری: ترکیب «تکل از پشت» یک غلط مصطلح است

حسین عسگری در گفتگو  با سایت رسمی فدراسیون، درباره قضاوت تیم داوری استرالیایی در بازی ایران و بحرین به نکات مهمی اشاره کرد.
به گزارش سایت داوران ایران، وی درباره اخراج بازیکن بحرین در ثانیه 40 گفت: صحبت هایی که من انجام می دهم به این معنا نیست که به خاطر پیروزی تیم ملی و ایرانی بودنم از قضاوت تیم داوری تعریف کنم. اخراج بازیکن کاملا درست بود. قبل از اینکه درباره دلایل درست بودن تصمیم پیتر گرین در اخراج بازیکن بحرینی صحبت کنم می خواهم به نکته مهمی اشاره کنم. متاسفانه چندین سال است که در فوتبال ما غلط مصطلحی هم از سوی رسانه ها و هم از سوی کارشناسان و اهالی فوتبال به کار گرفته می شود. این غلط مصطلح «تکل از پشت» است که گفته می شود که اخراج دارد. ما در قوانین داوری اصلا قانون تکل از پشت اخراج دارد را نداریم. در کل تکل از جلو، کنار و عقب تکل است و قانون می گوید اگر بازیکنی روی حریف با بی احتیاطی تکل کند مشمول جریمه می شود.
نایب رئیس کمیته داوران در تشریح قانون تکل گفت: بسیاری از اوقات دیدم که بازیکنان تکل از پشت رفتند و هیچ مشکلی هم نداشتند اما در کل همانطور که گفتم تکل براساس نوع اتفاقی که می خواهد بیافتد قانون برایش تعیین تکلیف کرده است. تکل با بی احتیاطی مشمول یک ضربه آزاد مستقیم است. تکل با بی پروایی یعنی اینکه بازیکن به عاقبت کاری که می کند فکر نکند مشمول یک کارت زرد و یک ضربه آزاد مستقیم است. اما در نوع سوم تکل با نیروی بیش از حد به صورتی که برای بازیکن تکل شونده ایجاد خطر کند و سلامتی او را به خطر بندازد به صورت مستقیم کارت قرمز دارد و یک ضربه آزاد مستقیم هم باید گرفته شود. تصمیم پیتر گرین یک تصمیم طلایی در بازی ایران و بحرین بود که مطمئنا در کلاس های داوری به داوران دیگر آموزش داده می شود.
وی درباره اینکه گفته می شود پیتر گرین مدیریت درستی نداشته و نبایستی در ثانیه 40 بازیکن بحرین را اخراج می کرده است گفت: مدیریت پیتر گرین در صحنه دیشب که یک صحنه دوسویه بود، نشان داد که او درک صحیحی از مدیریت داوری دارد. مدیریت در داوری باید سه نکته را رعایت کند. اول اینکه عدالت از بین نرود. دوم اینکه خشونت نباید در بازی رواج پیدا کند و سلامتی بازیکنان به خطر بیافتد و سوم اینکه از لذت و هیجان بازی نکاهد و بازی را کسل کننده نکند. من از کسانی که به تصمیم گرین انتقاد می کنند می پرسم اگر تیمی در ثانیه اول به گل رسید نباید گل او را قبول کرد و یا اگر تیمی در ثانیه دوم بازیکنش با مشت به بازیکن حریف ضربه بزند نباید اخراج شود؟ در فوتبال ثانیه اول و آخر برای داور یکسان است و برای داور فرقی نمی کند که تصمیمش اول بازی گرفته شود یا آخر بازی.
عسگری در پایان گفت: باید درباره تصمیم گرین بگویم که او تصمیم درستی را در فوتبال معنا کرد. چرا که داور بازی با یک تصمیم درست می تواند عدالت را رعایت کند. البته درباره مدیریت دوسویه گرین باید بگویم اگر با آن حرکت خشن که روی پای تیموریان اتفاق افتاد و گرین بی تفاوت عمل می کرد و یا فقط خطا می گرفت و اخطار نمی داد سکوها مسلما متشنج می شد. از این سو او به بازیکنان دیگر هشدار داد که هر حرکت خشنی منجر به کارت قرمز خواهد شد. در دیگر دقایق بازی تیم داوری و دو کمک دیگر خوب عمل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *