شرح کامل نشست خبری کمیته داوران فدراسیون فوتبال

رضا غیائی , حسین عسگری
اولین نشست خبری کمیته داوران فدراسیون فوتبال امروز در این فدراسیون برگزار شد.

به گزارش سایت داوران ایران، در این جلسه حسین عسگری، نایب رییس دپارتمان داوری و رضا غیاثی عضو کمیته داوران به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

حسین عسگری در ابتدای نشست صحبتهای خود را این گونه آغاز کرد:

* 30 درصد رشد فوتبال مربوط به بحث داوری است

یکی از ارکان مهم هر مسابقه فوتبال داور است و هر چقدر که بیشتر به آن توجه شود فوتبال بیشتر سود می‌برد. بحثی که فیفا مطرح می‌کند این است که حدود 30 درصد رشد فوتبال مربوط به داوری است. ما نیز از ابتدای حضورمان در کمیته داوران کارهای زیادی انجام دادیم و اکنون نیز که کمیته داوران و دپارتمان داوری هر دو برای اجرای برنامه‌های مربوط به داوری در فوتبال وجود دارند، تمام تلاش خود را می‌کنیم. البته بین شرح وظایف این دو نهاد تفاوت وجود دارد چرا که کمیته داوران وظیفه تعیین خط مشی و سیاست‌گذاری در امر داوری را دارد.

* دستمزد داوران ما در رده پنجم آسیا است

مکانیزم رشد داوری را در فدراسیون تعیین کرده‌ایم و نیز نحوه گزینش داوران را مشخص نموده‌ایم. هر داوری که بهتر کار کند، بیشتر از او استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه دستمزدی که به داوران‌مان می‌دهیم، حق آن‌ها را ادا نمی‌کند. البته منظور من این نیست که پولی که به داوران داده می‌شود، قابل توجه نیست چرا که در آسیا پس از کشورهایی مثل امارات، قطر، ژاپن و کره جنوبی، ما بیشترین دستمزد را به داوران‌مان می‌دهیم، به گونه‌ای که اگر داور خوب کار کند و بتواند در یک ماه چهار قضاوت داشته باشد، نزدیک به دو میلیون تومان دریافت می‌کند که مبلغ قابل توجهی است.

* بین داورانی که خوب کار می‌کنند و دیگران تفاوت وجود دارد

اگر به آمار توجه کنیم داورانی داشته‌ایم که 12 هفته پیاپی قضاوت کرده‌اند چون کارشان استاندارد بوده است و در مقابل کسانی هم بوده‌اند که به خاطر اشتباهاتی که داشته‌اند با آن‌ها برخورد شده است. البته این برخورد به گونه‌ای نبوده است که آن‌ها را از دنیای داوری محو کند، ضمن اینکه کمیته داوران در برخوردهایش به نام و جایگاه داوران توجه نمی‌کند و تنها عملکرد آن‌ها را بررسی می‌کند. این کار باعث می‌شود که داوران ما بدانند بین کسانی که وظیفه خود را خوب انجام می‌دهند و کسانی که در کارشان ضعیف هستند، تفاوت وجود دارد. ضمن اینکه استاندارد داوری در فوتبال ما بسیار بالاست و ما می‌توانیم این مسئله را ثابت کنیم. نمی‌توانید هیچ کشوری را سراغ بگیرید که داوران فوتبال در آنجا اشتباه نکنند. حتی در رقابت‌هایی مثل جام جهانی که از تشکیلات فوق حرفه‌ای، متخصص‌ها، ناظرین، کلاس‌های آموزشی و امکانات بسیار خوب فیفا سود می‌برند و داوران نخبه تمام کشورها را در اختیار دارند نیز اشتباهات تاثیرگذاری رخ می‌دهد.

* داور انسان است و انسان اشتباه می‌کند

تمام امر قضاوت در فوتبال بر عهده داوران است و آن‌ها هم طبیعی است که اشتباه داشته باشند. فیفا به تازگی با نصب تجهیزات تعیین گل مخالفت کرده است چرا که در صورت تصویب این قانون، کشورهای زیادی نمی‌توانند هزینه لازم را برای اجرایش تامین کنند و به ناچار از دایره فوتبال خارج می‌شوند به همین دلیل قانونی را تصویب کرده است که دو داور پشت دروازه‌ها قرار بگیرند و عبور توپ از خط دروازه‌ها را کنترل کنند و البته از آنجایی که این دو داور هم انسان هستند باز هم امکان اشتباه وجود دارد. آنچه در این میان مهم است جوی است که پیش از مسابقه برای داوران شکل می‌گیرد. رسانه‌ها باید کمک کنند که داوران پیش از شروع مسابقه آرامش کافی داشته باشند. ما به هیچ وجه از شنیدن نقدهای منصفانه رسانه‌ها ناراحت نمی‌شویم اما گاهی اوقات برخی نقدها منصفانه نیستند و روی تمرکز داوران تاثیر منفی می‌گذارند.

*‌ اوایل به ما می‌گفتند دیکتاتور ولی حالا نتایج کارمان را می‌بینند

وقتی در کلاس‌های آموزشی AFC گفتم که فدراسیون ما در سال حدود 4 هزار بازی برگزار می‌کند، همه تعجب کردند چرا که برگزاری این تعداد مسابقه توسط یک فدراسیون، بی‌سابقه است. با این حال ما در مسابقه‌های دسته یک فوتبال اشتباهات بسیار کمی داشتیم که در میان آن‌ها سهم اشتباهات تاثیرگذار بسیار کم بوده است. این‌ها نشان می‌دهد که کمیته داوران تلاش خود را به خوبی انجام داده است. با این حال مشکلاتی در گذشته وجود داشت که ما سعی کردیم آن‌ها را برطرف کنیم. یکی از همین مشکلات، مصاحبه کردن داوران بود که در زمانی حالت زننده پیدا کرده بود. ما همان ابتدای حضور در کمیته داوران ضوابط و مقرراتی تعیین کردیم که مصاحبه داوران را ممنوع می‌کرد. در همان زمان بسیاری از اهالی رسانه ما را دیکتاتور خطاب کردند ولی حالا نتیجه کار ما را می‌بینند. داور باید تمرکزش را بیشتر روی پیشرفت فنی کارش بگذارد و پاسخگویی درباره عملکردش را بر عهده کمیته داوران قرار دهد.

* در داوری باید به پشتوانه‌سازی بیشتر توجه کنیم

در گزینش داوران دو نکته مهم را باید در نظر بگیریم. اول اینکه کیفیت قضاوت‌ها و استانداردها را مورد تنظیم قرار دهیم و دوم اینکه برای پشتوانه‌سازی اقدام کنیم. داوران خوب ما روزی بازنشسته می‌شوند و باید جایگزین‌های خوبی داشته باشند. ما فصل گذشته به چند داور جوان فرصت حضور در لیگ برتر را دادیم که در نیم فصل اول امسال نیز فرصت بیشتری را در اختیارشان گذاشتیم. این داوران جوان حدودا 5 قضاوت در لیگ برتر انجام دادند که آمار بسیار خوبی است. ضمن اینکه ما روی شش داور کار کرده‌ایم و تا کمتر از دو سال آینده آن‌ها را به جامعه داوری تقدیم می‌کنیم و مطمئن هستیم که قضاوت‌های بسیار خوبی در لیگ برتر انجام خواهند داد.

در ادامه رضا غیاثی نیز درباره تفاوت وظایف کمیته داوران و دپارتمان داوری و مسائلی از این دست صحبت کرد که مهم‌ترین بخش‌هایش را می‌خوانید.

*‌ وظیفه اصلی دپارتمان کمک به کمیته است

وظیفه کمیته داوران سیاست‌گذاری، صدور مجوز اجرایی کردن دستورالعمل‌ها، نظارت بر رعایت اصول و ارزش‌ها، دفاع از حقوق داوران، تعیین تقویم‌های آموزشی، فهرست اسامی داوران بین‌المللی و ناظران، ‌تعیین اساسنامه کمیته، دسته‌بندی داوران و از این دست است و وظیفه اصلی دپارتمان داوری کمک به کمیته داوران و اجرای برنامه‌ها و انتخاب داوران و این گونه موارد است. کمیته داوران و دپارتمان داوری ساختار استاندارد خود را به دست آورده‌اند و اکنون نیز آقای عسگری پیشنهادات کلان خود را برای تصویب، به کمیته داوران ارائه می‌کند و کمیته نیز در بیشتر مواقع با پیشنهادات او موافقت می‌کند. کمیته داوران هر 15 روز یک بار جلسه دارد و به جز آن اگر آقای عسگری نیاز بدانند، جلسه‌ی فوق‌العاده برگزار می‌کند. هنوز در خیلی از کشورهای دنیا کمیته داوران حالتی فرمالیته دارد ولی در ایران ساختار کمیته کاملا استاندارد است.

* عضویت عسگری در کمیته داوران AFC امتیاز بزرگی است

اتفاقی که امروز در داوری فوتبال ما رخ داده است و پیش از این نیز سابقه نداشته است، عضویت آقای عسگری در کمیته داوران AFC است. این مسئله کمک می‌کند که ما از تصمیمات AFC و آینده داوری آسیا مطلع شویم و از اتفاقات پشت پرده داوری در آسیا غافل نمانیم. ضمن اینکه نمراتی که AFC به داوران آسیا می‌دهد و تمام گزارشات داوری در اختیار آقای عسگری قرار می‌گیرد. این کمک بسیار بزرگی به جامعه داوری ماست. همچنین سایت worldreferee.com کارنامه کامل تمام داوران دنیا را در اختیار همگان قرار می‌دهد و به آن‌ها نمره می‌دهد. در این سایت بالاترین نمره در سال 2011 متعلق به محسن ترکی است که در یک بازی نمره 9 گرفته است. در این سایت علیرضا فغانی نفر سیزدهم جهان است و نفر شانزدهم جهان محسن ترکی است. سعید مظفری زاده نیز در رتبه بیستم قرار دارد.

* در جام جهانی 2014 داور نداریم اما ممکن است کمک‌داور داشته باشیم

متاسفانه در جام جهانی بعدی نیز مانند دوره‌های قبل داوری از ایران حضور نخواهد داشت. اما ممکن است شرایطی به وجود بیاید که یک کمک داور از ایران به جام جهانی راه پیدا کند. آقای اوگاوا به دپارتمان داوری آسیا بازگشته است که این خبر خوبی برای ماست چون او به داوری ایران و بویژه علیرضا فغانی نظر خوبی دارد و ما تلاش می‌کنیم فغانی را به جام جهانی برسانیم. در این میان برخی می‌پرسند که داور طلایی ایران چه شد ولی توجه نمی‌کنند که سن این داور بالا رفته بود و نمی‌توانست در جام جهانی حضور پیدا کند. وقتی مسعود مرادی دو دوره پیاپی کاندیدای حضور در جام جهانی شد ولی موفق به حضور در این رقابت نشد، ما دیگر شانسی برای این کار نداشتیم.

* 90 باعث شده است همه مسائل داوری را یاد بگیرند

چیزی که در فوتبال ایران جا افتاده بود، این بود که وقتی داوری چند بازی در لیگ برتر سوت می‌زد، تصور می‌کرد که دیگر شان او بالا رفته است و دیگر نباید در لیگ‌های پایین‌تر قضاوت کند. این در حالی است که کمیته داوران با همه داورانش به یک شکل رفتار می‌کند و از توانایی‌های همه آن‌ها در همه قسمت‌ها سود می‌برد. ضمن اینکه اکنون با وجود برنامه‌ای مثل 90 و جدا از حاشیه‌هایی که این برنامه دارد، همه مردم با قوانین داوری آشنا شده‌اند.

* 3 میلیارد بدهی به داوران را پرداخت کردیم

کمیته داوران قدم‌های مثبتی برداشته است و اعضای فعلی از زمان در اختیار گرفتن مسئولیت کمیته داوران، حدود 3 میلیارد تومان بدهی فدراسیون به داوران را پرداخت کرده است و اکنون هیچ داوری تا هفته سیزدهم لیگ برتر از فدراسیون طلب ندارد.

در ادامه نشست و پیش از آنکه خبرنگاران سوالات خود را از عسگری و غیاثی بپرسند، رییس دپارتمان داوری فوتبال گفت: پیش از این خیلی از رسانه‌ها و کارشناسان می‌گفتند که ما باید در AFC کرسی داشته باشیم ولی حالا که این کرسی را در کمیته داوران آسیا به دست آورده‌ایم و من مجبور هستم برای شرکت در جلسات آن به مقر AFC بروم ایراد می‌گیرند که من هم مانند رییس قبلی کمیته داوران، دائم در سفر هستم. این صحبت‌ها صحیح نیست و آن‌هایی که از سفرهایمان انتقاد می‌کنند باید ببینند آیا در کار کمیته داوران خللی وارد شده است یا خیر و درباره آن صحبت کنند.

اولین سوال خبرنگاران خطاب به حسین عسگری بود؛ جایی که از او پرسیده شد تکلیف پرونده دیدار برق شیراز و تربیت یزد که به گفته داور این بازی مسئولان باشگاه شیرازی قصد رشوه دادن به داور را داشته‌اند به کجا انجامید؟ عسگری در پاسخ گفت: این اتفاق در آن بازی رخ داد و داور ما نیز صداقت و سلامت خود را نشان داد و دو ساعت پیش از بازی ماجرا را برای ما بازگو کرد. ما نیز وظیفه داشتیم که او را راهنمایی کنیم و از ناظر بازی بخواهیم گزارش این ماجرا را به ما بدهد و سپس گزارش کامل را به همراه مدارک به کمیته انضباطی و ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای ارائه دادیم. از اینجا به بعد ماجرا دیگر در اختیار این دو نهاد قضایی است.

سوال بعدی از غیاثی بود که خبرنگاری پرسید چرا حسن کامرانی فر طبق قانون در مجمع فدراسیون فوتبال رای نداد و فرد دیگری بر خلاف قانون این کار را انجام داد؟ وی در پاسخ گفت: از آنجا که کامرانی فر موفق نشده بود در تست AFC شرکت کند و با محرومیت موقت کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه شده بود، آقای سلیمانی به اشتباه تصور کرده بود که این محرومیت شامل حضور در مجمع نیز می‌شود و به این دلیل فرد دیگری را به مجمع معرفی کرد. این اشتباه از سوی دپارتمان داوری بوده است و ما این اشتباه را می‌پذیریم.

در ادامه از عسگری سوال شد چرا با وجود برخوردهای شدید کمیته داوران با مربیان و بازیکنانی که علیه داوران صحبت می‌کنند، هنوز شاهد اعتراض‌های شدید برخی نسبت به عملکرد داوران هستیم که رییس دپارتمان داوری پاسخ داد: ما هنوز بر همان روال پیشین خود هستیم و با کسانی که به کمیته داوران و یا داوران اهانت می‌کنند برخورد شدید می‌کنیم. البته به دلیل همین برخوردهای ما، این اعتراضات نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است. ضمن اینکه بین اعتراض و اهانت باید تفاوت قائل شویم.

همچنین رضا غیاثی در ادامه صحبت‌های عسگری و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در نیم فصل اول لیگ برتر تخلفی از داوران مشاهده شده است یا خیر گفت: اتفاق خوبی که در دپارتمان داوری رخ می‌دهد این است که پیش از اینکه اعتراضی از سوی تیم‌ها نسبت به عملکرد داوران مطرح شود، فیلم تمام بازی‌ها را به دقت بازبینی می‌کنند. بیشترین اشتباهات داوری در نیم فصل اول به ضرر تیم سایپا بوده است اما این باشگاه هیچ گاه جنجال رسانه‌ای ایجاد نکرده است که به همین دلیل از آن‌ها تشکر می‌کنم اما درباره وجود تخلف از سوی داوران باید بگویم که خوشبختانه هیچ گونه تخلفی از سوی داوران ما صورت نگرفته است. داوران ما سالم و پاک هستند و کمیته داوران نیز آن‌ها را کاملا زیر نظر دارد. البته منکر این قضیه نمی‌شوم که برخی دلال‌ها خود را به جای داوران جا می‌زنند و با باشگاه‌ها صحبت می‌کنند و متاسفانه مسئولان آن باشگاه‌ها نیز فریب آن‌ها را می‌خورند. ضمن اینکه کمیته داوران بدون حمایت کمیته انضباطی نمی‌تواند جلوی این اتفاقات را بگیرد.

در ادامه حسین عسگری با بیان اینکه علاوه بر باشگاه سایپا از باشگاه صبای قم تشکر ویژه می‌کند، گفت: این تشکر به این دلیل است که بر خلاف تیم‌هایی مثل مس کرمان که با قضاوت یک داور جوان برای این تیم جنجال رسانه‌ای ایجاد کردند، باشگاه صبا با وجود قضاوت 9 بازی این تیم توسط داوران جوان، هیچ گاه چنین صحبت‌هایی را در رسانه‌ها مطرح نکرده است. ضمن اینکه باید بگویم وقتی داوری سخت‌ترین بازی‌های دسته یک را به خوبی سوت زده است، بنابراین قابلیت قضاوت در لیگ برتر را دارد و به همین دلیل ما به کسانی مثل کمانی، سعید فتاحی و رضا کرمانشاهی این فرصت را دادیم که در لیگ برتر سوت بزنند.

عسگری در ادامه صحبتش مقایسه‌ای بین دستمزد داوران ایرانی و داوران کشورهای مختلف آسیایی داشت که بر این اساس اعلام کرد هر داور در لیگ امارات برای هر بازی 3 هزار و 500 درهم، در قطر حدود 500 دلار، در عربستان حدود 80 دلار،‌ در سوریه حدود 50 دلار دریافت می‌کند و کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی از داوران حرفه‌ای سود می‌برند که با آن‌ها قراردادهای یک یا چند ساله می‌بندند و برای هر بازی نیز حدود 300 تا 400 دلار به آن‌ها پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال نیشیمورای ژاپنی برای یک سال قضاوت در لیگ ژاپن، 150 هزار دلار به اضافه حدود 400 دلار در هر بازی دریافت می‌کند.

عسگری و غیاثی در پایان نشست خبری کمیته داوران به طور مشترک از تمام کسانی که به نوعی در فوتبال سهیم هستند مانند بازیکنان، مدیران و کادرهای اجرایی و فنی که بر اساس قانون به وظیفه خود عمل کرده‌اند و از جوسازی علیه کمیته داوران و داوری فوتبال در ایران پرهیز کرده‌اند، تشکر و قدردانی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *