عسگری: برخورد توپ با دست ممدوتال پنالتی نبود

نایب رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با بیان اینکه صحنه هند بازی پرسپولیس و راه‌آهن به هیچ وجه پنالتی نبود، گفت: به صورت مکتوب از کمیته انضباطی می‌خواهیم تا با مربیانی که علیه داوری مصاحبه‌های نادرست می‌کنند برخورد کند.

به گزارش سایت داوران ایران، حسین عسگری با بیان این که صنحه برخورد توپ با دست ممدوتال مدافع پرسپولیس در جریان بازی با راه‌آهن به هیچ وجه پنالتی نبود، در این باره اظهار کرد: من بازی تیم‌های پرسپولیس و راه‌آهن را ندیدم، اما صحنه‌هایی که بعضا از این مسابقه در بخش‌های خبری پخش می‌شد هیچ مشکلی از نظر داوری نداشت. همین طور صحنه‌ای که توپ با دست مدافع خارجی پرسپولیس برخورد کرد، به هیچ وجه خطای هند و به تبع آن پنالتی نبود.

وی توضیح داد: در بحث خطای هند فیفا صراحتا تاکید کرد بر عمد بودن آن دارد. هندی که خطا اعلام می‌شود باید چندین شرایط را داشته باشد و هر هندی خطا نیست. قانون در این باره واضح است و در توضیح مهمترین شرط می‌گوید که دست باید به سمت توپ حرکت کند که در آن صحنه دیدیم دست مدافع پرسپولیس چنین حالتی را نداشت. شرط دیگر به حالت بازیکنان مربوط است که دیدیم ایستادن بازیکنان و دستان او طبیعی بود. شرط سوم به فاصله توپ با بازیکن برمی‌گردد که فاصله این دو زیاد نبود؛ یک وقتی است که توپ ‌از فاصله‌ مثلا 20 متری شوت می‌شود و بازیکن فرصت حرکت دادن به دستش را دارد اما در صحنه فوق فاصله خیلی کم بود.

عسگری ادامه داد: حال وقتی هیچ کدام از شرایط احراز نشده پس آن برخورد توپ اصلا خطا نیست. البته ما فردا (شنبه) فیلم داوری مسابقات از جمله دیدار پرسپولیس و راه‌آهن را به طور کامل دیده و بررسی می‌کنیم اما صحنه برخورد توپ بازیکن راه‌آهن با مدافع پرسپولیس در واقع نه هند عمد بود، نه پنالتی داشت و نه باید آن بازیکن اخراج می‌شد پس چرا سرمربی راه‌آهن ادعاهای نادرستی را علیه داور مطرح کرد؟ واقعا این طوری نمی‌شود که هر تیمی نتیجه نمی‌گیرد، سرمربی‌اش راحت‌ترین روش را انتخاب کرده و نتیجه نگرفتنش را گردن داور می‌اندازد!

نایب‌رییس کمیته داوران در بیان انتقاداتش از مصاحبه مربیان نسبت به داوری، گفت: ما براساس وظیفه‌ای که داریم روی کار داوران نظارت دقیقی داشته و همواره از آنها حمایت می‌کنیم اما این‌گونه رفتار بعضی از مربیان دور از انصاف است. چرا درباره قضاوت کار داور عجله می‌کنید؟! شما که اینقدر برای باشگاه‌هایتان هزینه می‌کنید، یک کارشناس خبره داوری را هم استخدام کرده تا اطلاعات دقیقی از داوری در اختیار شما و بازیکنانتان قرار دهد.

وی با بیان اینکه اشتباهات داوری هیچ‌گاه از دید کمیته داوران پنهان نمی‌ماند، گفت: ما همانطور که از داوران حمایت می‌کنیم، بارها هم اشتباه‌هایشان را گفتیم اما این طور نیست هر کسی به خودش اجازه دهد درباره داوری صحبت کند. مگر ما درباره مسایل تیم‌ها حرفی می‌زنیم؟ مگر می‌گوییم مثلا راه‌آهن چندین موقعیت گلزنی را از دست داد که نتوانست برنده مسابقه باشد؟ این‌ها از وظایف ما به دور است و طبیعتا در آن دخالتی نمی‌کنیم. هرچند مردم و علاقمندان فوتبال در کشور ما خودشان دیگر کارشناس هستند و با دیدن صحنه‌های داوری می‌توانند قضاوت‌های درستی داشته باشند اما مصاحبه مربیان آن هم در برنامه‌های زنده تلویزیونی، می‌تواند در فضای قضاوت در فوتبال، تاثیرگذار باشد.

عسگری با تاکید بر اینکه طبق اعلام شفاهی ناظران داوری، در سایر بازی‌های دیروز (پنج‌شنبه) هم مشکل داوری خاصی وجود نداشته است، گفت: عنایت ناظر داوری بازی پرسپولیس و راه‌آهن بود که هنوز موفق نشدم با وی صحبت کنم اما با ایرج نظری ناظر داوری دیدار داماش و شاهین صحبت کردم و او گفت داوری آن مسابقه مشکلی نداشته است و این در حالی است که ابراهیم قاسمپور سرمربی تیم داماش از قضاوت داور ایراد گرفته است! صحنه‌های بازی ذوب‌آهن و مس را هم که دیدم مشکلی خاصی نداشت. خودم هم که برای بازی صبا و فجرسپاسی در قم بودم و داوری خوب بود. البته همانطور که گفتم ما به طور صددرصد به گزارش ناظران اکتفا نمی‌کنیم و بررسی‌های بعدی را در کمیته انجام خواهیم داد.

نایب رییس کمیته داوران با بیان اینکه از طریق کمیته انضباطی پی‌گیر مصاحبه‌های مربیان علیه داوری خواهند بود، گفت: کمیته داوران بر اساس حقی که برای خود قائل است و رویه قانونی که برایش ترسیم شده، نسبت به مصاحبه نادرست بعضی از مربیان علیه داوری اعتراض‌های مکتوبش را به کمیته انضباطی فدراسیون می‌دهد که مسوولان آن کمیته برخوردهای لازم را انجام دهد تا شاهد ایجاد چنین فضای رسانه‌ای علیه داوری نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *