علت خودکشی بابک رفعتی چه بود؟

خودکشی بابک رفعتی

ساعاتی پس از اینکه بابک رفعتی داور 41 ساله بوندس لیگا غرق در خون در اتاق هتل هیات در کلن توسط همکارانش از مرگ نجات یافت، گمانه زنی ها درمورد انگیزه اقدام او برای خودکشی در رسانه ها آغاز شد.

در بین دلایل عنوان شده یک موضوع از بقیه پررنگ تر است. این داور ایرانی – آلمانی تحت قشار شدید قرار داشت و چندین بار به عنوان بدترین داور شناخته شده بود. در چت رومهای اینترنتی علاقمندان بوندس لیگا، هواداران با صریح ترین کلمات به کار او انتقاد می کردند. کار حتی به جایی رسیده بود که در این چت روم ها فدراسیون فوتبال آلمان را متهم می کردند رفعتی تنها به خاطر ایرانی بودنش و نه برای عملکردش داخل زمین، در لیست داوران بین المللی فیفا قرار گرفته است. با بالاگرفتن انتقادها عرصه به فدراسیون فوتبال آلمان تنگ شد و چند هفته قبل رفعتی از لیست فیفا حذف شد و دلیل این امر محدودیت سنی عنوان شد.
اما این داور که با این موج انتقاد روبرو شده بود کیست؟ بابک رفعتی دوست داشت مثل خیلی از نوجوانان فوتبالیست موفقی شود. اما استعداد او برای بازی در بوندس لیگا کافی نبود و بابک آن طور که به دویچه وله در گفتگویی عنوان کرده بود با داوری به رویایش برای حضور درمستطیل سبز تحقق بخشید. رشته تحصیلی او اقتصاد بود و در بانک کار می کرد و آخرین پست او در بانک اشپارکاسه در شهر هانوفر بود. او از سال 2005 در بوندس لیگا سوت می زد و از سال 2008 در لیست داوران فیفا قرار داشت. او تا به امروز در 84 بازی بوندس لیگا و 17 بازی جام حذفی سوت زده است. دراین فصل بوندس لیگا او در چهار بازی سوت زد که اخرین آنها هافن هایم با اشتوتگارت بود و به برد 2-0 اشتوگارت منتهی شد. کیکر برای داوری آن بازی که با اشتباه محرز رفعتی همراه شد، نمره ای در نظر نگرفت چون به نظر کارشناس این مجله داوری ارزش ارزیابی نداشت!
رفعتی که در دوران کودکی مدتی را همراه با والدینش در تهران زندگی کرده بود، همیشه خودش را فردی ایرانی – آلمانی می دانست. او به دویچه وله گفته بود انضباط و وقت شناسی را در فرهنگ آلمانی به خوبی آموخته و همین موجب شده در کار داوری دقت زیادی داشته باشد.
ولی دیگران چنین نظری نداشتند. او در سال قبل با رای گیری مجله کیکر در لیست بدترین داوران فصل نفر دوم شد و این اولین بار نبود که نام رفعتی در لیست جای می گرفت. در چهار سال اخیر سه بار نام او در بین سه نفر اول این لیست بود و البته انتقاد مربیان و تماشاگران تمامی نداشت. روزنامه بیلد پس از انتشار لیست کیکر در سال قبل نوشت: اصلا چرا باید داوری مثل رفعتی به کارش ادامه دهد؟ کریستین هیدل مربی ماینتس هم درباره کار او در زمین گفت :گاهی اوقات او با حرکات و حرفهایش به دیگران توهین می کند.
با این وجود شاید هیچکس بجز خود رفعتی نتواند انگیزه اصلی خودکشی اش را بیان کند و باید به انتظار گفتگوی او با رسانه ها در هفته های آینده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *