عسگری: بعضی انتظار اشتباهات داوری را می‌کشند


به گزارش سایت داوران، نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با انتقاد از برخی افراد که به زعم او انتظار می کشند تا داوران اشتباه کنند، گفت: جذاب شدن اخبار و برنامه‌های تلویزیونی باید به چه قیمتی باشد.
حسین عسگری  ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به گزارش‌های ناظران داوری دیدارهای هفته نخست لیگ برتر مشکل خاصی در داوری این مسابقات وجود نداشته و هیچکدام از داوران عملکرد ضعیفی نداشته‌اند.
وی با تاکید براینکه قضاوت داوران پایین‌تر از سطح استاندارد نبوده است، گفت: داوران اگر هم اشتباهی داشته‌اند در نتیجه بازی تاثیرگذار نبوده است و پایین‌تر از سطح استاندارد قضاوت نکرده‌اند.

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ملاک ارزیابی این کمیته از عملکرد داوران را بررسی گزارش ناظران، تماشای فیلم مسابقات و بررسی فیلم داوری دیدارها در برخی از برنامه‌های ورزشی سیما عنوان کرد و گفت: در تمام این موارد هیچ موردی که بر جریان بازی تاثیرگذار بوده باشد، مشاهده نکرده‌ایم.

عسگری همچنین درباره صحنه اخراج اسماعیل شریفات، مهاجم تیم استقلال در واپسین دقایق بازی این تیم برابر سپاهان، گفت: شما بازی را دیده‌اید؟! اگر فیلم بازی را بصورت عادی نه بصورت حرکت آهسته دیده باشید با داور هم عقیده خواهید شد که بازیکن استقلال دستش را بلند کرده تا توپ را لمس کند.

وی در ادامه افزود: در جریان بازی اینطور به نظر می آمد که بازیکن استقلال دستش را بلند کرده تا توپ را کنترل کند اما زمانی که صحنه آهسته به تصویر درآمد، مشخص شد که توپ به دست مهاجم استقلال برخورد نداشته است. داور که در جریان بازی دسترسی به تصاویر آهسته ندارد که بررسی کند توپ به دست بازیکن خورده، نخورده و یا … !

نایب رئیس کمیته داوران با تاکید براینکه برخورد توپ به دست بازیکن استقلال در شرایط عادی انجام نشده است، گفت: اگر یک بازیکن به هر صورت اقدام به کنترل توپ با دست کند، جریمه‌اش اعلام یک ضربه آزاد به سود تیم مقابل و یک کارت زرد برای بازیکن متخلف است که داور چنین جریمه‌ای را برای بازیکن استقلال درنظر گرفت.

عسگری خاطرنشان کرد: در تصاویر تلویزیونی اینطور به نظر آمد که توپ به دست بازیکن استقلال خورده است اما وقتی تصاویر آهسته پخش شد، دقیقا مشخص بود که توپ قبل از برخورد به دست بازیکن استقلال با قسمتی دیگر از بدن او برخورد داشته است.

وی تاکید کرد: اگر 10 نفر دیگر از کارشناسان داوری این صحنه را بدون غرض بررسی کنند، اطمینان دارم که همه آنها به اتفاق خواهند گفت که بازیکن استقلال مرتکب خطای هند شده است.

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در ادامه لب به انتقاد از افرادی گشود که به زعم او انتظار می کشند که داوران اشتباه کنند و افزود: این یک چیز کلی است. متاسفانه برخی از افراد که وظیفه دارند، اخبار و حواشی مسابقات لیگ را منعکس کنند، برای اینکه اخبارشان پربار شود، انتظار می کشند که داوران اشتباه کنند.

وی افزود: گزارشگر تلویزیونی در جریان بازی رای صادر می کند و تصمیم داور را نمی پذیرد، جالب اینجاست که وقتی صحنه آهسته بازی پخش می شود، آن گزارشگر متوجه اشتباه خود می شود و می فهمد که اشتباه کرده است.

عسگری با طرح این پرسش که “جذاب شدن اخبار و برنامه‌های تلویزیونی باید به چه قمیتی باشد؟”، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این طرز فکر و رویه اصلاح شود.

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با ابراز خرسندی از قضاوت چند داور جدید در لیگ برتر افزود: در هفته اول دو داور جوان قضاوت کردند. البته آنها پیش از آنکه در لیگ برتر قضاوت کنند توسط کمیته داوران چک شده بودند. بطور مثال داورانی چون فرشید افشار و اشکان خورشیدی که نام‌شان در فهرست داوران هفته اول دیده می شد یا حسین زرگر که این هفته قضاوت دیدار نفت تهران – مس کرمان را برعهده خواهد داشت، سال قبل چند هفته در لیگ برتر قضاوت کرده و عملکردشان مورد ارزیابی قرار گرفته بود.

وی افزود: در هفته‌های پایانی لیگ که برخی دیدارها تاثیری در سرنوشت تیم‌ها نداشت، به برخی از داوران قضاوت دادیم و عملکرد آنها را بررسی کردیم یا مشخص شود آیا در قواره داوری لیگ برتر هستند یا نه. امسال هم در شروع مسابقات لیگ برتر که دیدارها حساسیت ندارد، همین کار را خواهیم کرد تا داوران واجد شرایط را برای قضاوت انتخاب کنیم.

عسگری خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و داوران جوان را پرورش ندهیم. داوران جوان تنها با قضاوت کردن در زمین مسابقه است که اعتمادبنفس پیدا کرده و جا پای داوران با تجربه می گذارند. چند صباح دیگر که ترکی، ممبینی و مظفری‌زاده که از فوتبال رفتند، نمی توانیم در کمیته داوران را ببندیم و بگویم داور نداریم. ما باید در زمینه پرورش داوران بصورت جدی اقدام کرده و به داوران جوان فرصت بدهیم.

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه 11 داور و کمک داوران در آزمون داوران لیگ برتری توفیقی نداشتند، افزود: این داوران می توانند در دوره‌های داوران لیگ‌های پایین‌تر شرکت کنند و در صورت کسب حدنصاب لازم می توانند کم کم با قضاوت در لیگ دسته اول برای داوری لیگ برتر آماده شوند.

وی در ادامه از برگزاری دور داوری برای داوران حاضر در دسته‌های پایین‌تر گفت: با توجه به اینکه نزدیک به 200 داور حائز شرایط قضاوت در لیگ‌های دسته پایین هستند دو کلاس برای آنها برگزار می کنیم که در شهرهای رشت و شهرکرد خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *