اظهارات کارشناسان داوری یک روز پیش از آغاز لیگ یازدهم

لیگ یازدهم ایران، فردا ساعت 22 به وقت تهران آغاز خواهد شد. حاشیه‌ها و گمانه زنی‌های زیادی درباره وضعیت داوری ایران در لیگ یازدهم وجود دارد. برخی نگران تکرار مشکلات لیگ دهم هستند و برخی با خوشبینی به لیگ جدید کشورمان می‌نگرند.

رضا غیاثی، رئیس سابق کمیته داوران تاکید کرده که به داوری ایران در لیگ جدید امیدوار است.

او با ارج نهادن تلاش‌های انجام شده توسط کمیته داوران و کلاس‌هایی که برای داوران برگزار شد، ابراز امیدواری کرد این تلاش‌ها منجر به موفقیت داوران در لیگ یازدهم شود. غیاثی اضافه کرد با عزم جزم داوران، می‌توان لیگی موفق پشت سر گذاشت تا آبروی جامعه داوری کشورمان حفظ شود. با امکاناتی که کمیته داوران برای داوران کشورمان به وجود آورده اگر داوران تلاششان را انجام دهند می‌توان به نحو احسنت لیگ یازدهم را قضاوت کرد.

محمد فنایی، کارشناس و داور اسبق کشورمان  هم در این زمینه ابراز امیدواری کرد لیگی به دور از حاشیه‌ داشته باشیم.

فنایی ادامه داد:حالا 10 سال از آغاز لیگ حرفه ای در  ایران می‌گذرد و باید به سمت حرفه‌ای شدن پیش برویم. فوتبال ما فوتبال بزرگی است و باید به این بزرگی حرمت بگذاریم. مسئولین باید آماده هدایت لیگ ایران به سمت لیگ‌های بزرگ آسیا باشند. اینکه ما روی نقاط ضعف گذشته خود حرکت کنیم و آن‌ها را بر طرف نسازیم فایده‌ای نخواهد داشت. همین باعث می‌شود از لیگ‌های آسیایی عقب بیفتیم و شرایط کنونی به وجود آید. باید بتوانیم حق مردم را ادا کنیم. در حال حاضر همه درگیر حاشیه هستند. مسائل اقتصادی هم فقط به سمت حاشیه رفته است. همه نگران منفعت خود هستند و به سود و زیاد خودشان فکر می‌کنند. این مسئله غیرقابل قبول و غیر منطقی است. ما باید به فکر هوادارانی باشیم که با شور و شعف بدون هیچ چشم‌داشت و سود مالی به این فوتبال می‌نگرند. این شور و شوق باید در مسیر  درست قرار گیرد. وقتی فوتبال ما به طور کامل تنش و حاشیه باشد، این تنش و حاشیه‌ها گریبان داوران و وضعیت داوری کشورمان را نیز خواهد گرفت.

فنایی درباره وضعیت کمیته داوران  گفت : امیدوارم این کمیته داوران که از هیئت رئیسه نشات گرفته عملکرد خوبی داشته باشد. کلاس‌های خوبی برگزار شده، تست‌های جدیدی از داوران می‌گیرند و کمیته داوران جدید تصمیم دارد بدون تعارف و با جرات عمل کند. عملکردی که به حق باشد و علاوه بر فوتبال و بازیکنان لیگ، داوران ما نیز در صحنه بدرخشند.

وی درباره  تفاوت‌های لیگ دهم و یازدهم توضیح داد: در لیگ دهم اتفاقاتی افتاد که مناسب  و در شان داوری کشورمان نبود. اتفاقاتی که برخی از آن‌ها مربوط به نداشتن  اطلاع داوران از قوانین می‌شد. به طور مثال در یک بازی خاص اتفاقاتی افتاد و داور تصمیمی گرفت که موجب شد جامعه داوری مورد تمسخر قرار گیرد. رسانه‌ها نیز باید در این تغییرات مثبت کمک کنند. رسانه نقش زیادی در آگاهی و ذهنیت عمومی دارد. همه ما از من کارشناس تا شما رسانه باید تلاش کنیم تا جامعه داوری کشورمان در مسیر درستی گام بردارد. فوتبال نباید تنها در پول خلاصه شود. عاشقان فوتبال نگران اجرای نادرست قوانین هستند. باید قوانین به درستی اجرا شوند و جریمه‌هایی که اعمال می‌شوند به اجرا درآیند، نه اینکه با یک تماس تلفنی و پادرمیانی بزرگان قضیه حل و فصل شود. بخشش نابجا درست نیست. داورها قشر معصوم و بی‌گناه این فوتبال هستند. مورد توهین قرار می‌گیرند، از بازیکنان کتک می‌خورند و عوامل این کار به راحتی بخشیده می‌شوند. این به ضرر فوتبال ما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *