رئیس اسبق کمیته داوران عنوان کرد: برخورد با داوران و ناظران متخلف در لیگ یازدهم

رضا غیاثی در آستانه آغاز لیگ یازدهم گفت: قطعا داوری بدون اشکال در هیچ کجای دنیا فوتبال وجود ندارد بنابراین در لیگ یازدهم نیز شاهد اشکال در داوری خواهیم بود اما با تلاش‌هایی که شده امیدوارم اشتباهات کمتری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کمیته داوران اردویی شبانه‌روزی و 6 روزه برای داوران و کمک داوران برگزار کرد. در روز اول اردو از داوران تست آمادگی جسمانی گرفته شد و به داوران و کمک داورانی که در این تست رد شدند اجازه ورود به اردو داده نشد. تست‌های این اردو برخلاف گذشته کاملا جدی و منطبق بر قوانین AFC و فیفا بود و به قول داوران مو، لای درز این تست‌ها نمی‌رفت. همچنین آخرین مسائل داوری روز دنیا برای داوران بیان شد و کامرانی‌فر و سخندان نیز که در مسابقات جهانی حضور داشتند، تجربیات خود را برای داوران و کمک داوران بازگو کردند. مهم‌ترین اتفاقی که در اردوی داوری افتاد این بود که داوران عزم خود را جزم کردند که با کمترین اشتباه و بر اساس عدل و انصاف قضاوت کنند.

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: در این اردو و در مراسمی که برای تقدیر از رؤسای کمیته داوران پس از انقلاب صورت می‌گرفت، تاکید شد که داوری به سمت سلامت پیش برود و داوران به گونه‌ای قضاوت کنند که از آبروی خود و فدراسیون دفاع کنند و قضاوتی بی‌طرفانه و عادلانه داشته باشند.

غیاثی با اشاره به اظهارات اهالی فوتبال علیه داوری گفت: بازیکنان، مربیان و مدیران عامل حق ندارند علیه داوری اظهارنظر کنند و قرار است اگر باشگاهی به مسئله داوری اعتراض دارد آن ا به فدراسیون اطلاع دهد. در دپارتمان داوری کمیته‌ای کارشناسی تشکیل شده تا به این موارد رسیدگی کند و در صورتی که داوری اشتباهات فاحش و تأثیرگذار داشت، به لیگ دسته پائین‌تر برود و یا حتی از داوری کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: اهالی داوری از مهدی تاج خواستند که قوانین اهانت بازیکنان به داور در جریان مسابقه تبدیل به قوانین بازدارنده شود و به گونه‌ای باشد که دیگر بازیکنی به خود اجازه ندهد که به داور بی‌حرمتی کند. من معتقدم کمیته انضباطی اکنون ممر درآمدی برای فدراسیون فوتبال شده است و با احکام انضباطی فدراسیون درآمدزایی می‌کند درحالی که این قوانین باید شدید و سخت باشد. در فوتبال انگلیس اگر بازیکنی 2 یا 3 بار به داور اهانت کند، جریمه‌‌ها آنقدر سنگین است که بازیکن در پایان فصل دیگر درآمدی نخواهد داشت. در فوتبال ایران نیز وضع باید اینگونه باشد.

غیاثی تاکید کرد: کمیته انضباطی نباید بازیکنی که به داور اهانت کرده به خاطر سفارش استاندار و یا نماینده یک شهر ببخشد، تنبیه برای آن نیست که بازیکنی بخشیده شود. داوران نیز وقتی می‌بینند بازیکن متخلف که به آنها اهانت کرده بخشیده می‌شود، ترجیح می‌دهند خود را بده نکنند و اهانت بازیکن را گزارش نمی‌کنند. کمیته انضباطی نباید بازیکن متخلف را مورد عفو قرار دهد. تنبیه بازیکن باید اعمال شود.

وی همچنین با اشاره به سختگیری در مورد ناظران داوری گفت:‌ در این کلاس تصمیم گرفته شد، با ناظرانی که سختگیری نمی‌‌کنند، برخورد شود. ناظران نباید نمره قلابی به داوران بدهند که نتیجه آن، قضاوت پر اشتباه بین‌المللی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *