عسگری: داوران باتجربه هم در لیست محرومین قضاوت در لیگ برتر هستند


طبق عادت هر سال کمیته داوران فدراسیون فوتبال که قبل از برگزاری لیگ برتر از داوران لیگ برتری تست آمادگی جسمانی گرفته می‌شود امسال هم این تست در کردان کرج برگزار شد که امروز به پایان رسید. در این اردو که برای داوران و کمک‌داوران لیگ برتری برگزار شد داوران طی مدت 6 روز آخرین تست‌های آمادگی جسمانی را برای به دست آوردن صلاحیت داوری در لیگ برتر انجام دادند که گویا تعدادی از آن‌ها نتوانستند شرایط لازم برای قضاوت در لیگ برتر را به دست بیاورند و باید تا زمانی که این صلاحیت را به دست می‌آورند در لیگ دسته اول قضاوت کنند. بر این اساس 7 داور و 4 کمک‌داور لیگ برتری نمی‌توانند در لیگ برتر یازدهم قضاوت کنند مگر این که در تست‌های بعدی کمیته داوران شرایط لازم را پیدا کنند.
حسین عسگری نایب‌رئیس کمیته داوران در این خصوص می‌گوید: «از 40 روز قبل به داوران و کمک‌داورانی که باید در اردوی پیش از آغاز لیگ برتر شرکت می‌کردند، اعلام کرده بودیم که قبل از شروع این اردو از آن‌ها آزمون و تست بدنی به‌عمل خواهد آمد.

پیش از این آزمون داوران پس از کلاس‌های توجیهی انجام می‌شد اما این بار تغییر رویه دادیم و قبل از شروع اردو از داوران تست گرفتیم. با این کار می‌خواستیم تفاوت افرادی که در زمان تعطیلات می‌روند و استراحت می‌کنند با داورانی که زحمت می‌کشند و با برنامه کار می‌کنند، مشخص شود. به داورانی که در این آزمون نتوانستند حدنصاب مورد نظر کمیته داوران را کسب کنند، اعلام کردیم می‌توانند به خانه بروند و هر زمان که آماده بودند، در آزمون‌های آتی کمیته داوران شرکت کنند. آن‌ها تا زمانی که حدنصاب لازم برای قضاوت در لیگ برتر را کسب نکنند باید در دسته‌های پایین‌تر داوری کنند.» عسگری درخصوص داوران و کمک‌هایی که در این تست آماده نبودند هم ادامه می‌دهد: «با توجه به اعلام قبلی این داوران و کمک‌داوران باید آماده در اردوی پیش فصل لیگ برتر حاضر می‌شدند. آن‌ها باید در این مدت تلاش کنند و به شرایط ایده‌آل بدنی بازگردند در غیر این صورت نه تنها تا نیم‌فصل بلکه تا پایان لیگ برتر نیز به آن‌ها اجازه قضاوت نخواهیم داد. ما برای گزینش داوران لیگ‌های دسته اول و دوم نیز در ماه مبارک رمضان یک دوره کلاس توجیهی خواهیم داشت. این داوران می‌توانند در این دو کلاس حضور یافته و در تست‌های آمادگی جسمانی شرکت کنند. در صورتی که بتوانند در این دو آزمون آمادگی خود را نشان دهند می‌توانند تا نیم‌فصل در لیگ یک قضاوت کنند و اگر قضاوت‌شان در این رده خیلی خوب و عالی بود، مجددا به لیگ برتر بازمی‌گردند.» این که کدام داوران و کمک‌داوران در این تست قبول نشده‌اند مسئله‌ای است که از سوی کمیته داوران اعلام نشده. عسگری در این خصوص هم ادامه می‌دهد: «در جمع این داوران و کمک‌داوران تعدادی از داوران با تجربه قضاوت در لیگ برتر نیز حضور دارند. این که آن‌ها سابقه قضاوت در لیگ برتر را دارند برای ما دلیل نمی‌شود تا از نتیجه تست و آزمون بدنی آن‌ها صرف‌نظر کنیم، چراکه برای کمیته داوران آمادگی یک داور مهم‌تر از سابقه قضاوت او در لیگ برتر است.»
یکی از داوران با تجربه لیگ برتر در گفت‌وگویی که با خراسان دارد می‌خواهد که نامی از او برده نشود چراکه داوران حق مصاحبه ندارند. او در این باره می‌گوید: «همه داوران باید تست بدهند و دلیل نمی‌شود که کسی نخواهد تست بدهد. آقای عسگری از قبل اعلام کرده بود که هر داوری که نتواند آمادگی‌اش را نشان دهد نمی‌تواند در لیگ برتر قضاوت کند و الان هم روی حرفش ایستاده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *