عسگری: داوران پراشتباه از لیگ برتر اخراج می شوند


داورانی که در این سالها کارنامه موفقی نداشتند از لیگ حذف و به رده های پایین تر تنزل پیدا می کنند، ما تحت تاثیر اسم ها قرار نمی گیریم و این طور نیست که داوری سالها در لیگ برتر حضور دشته باشد امسال هم حتما از او استفاده کنیم، داوری که اشتباهات مکر و تاثیر گذار داشته است در لیگ برتر قضاوت نخواهد کرد، با کسی تعارف نداریم و با کسی هم دشمن نیستیم. »

گفت و گویی با حسین عسگری، نایب رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال و مدرس دوره داوری در حاشیه دوره آموزشی در همدان انجام شده است که در آن به نکات مهمی در خصوص داوری اشاره شده که با هم می خوانیم.

**در خصوص چگونگی برگزاری کلاس بگویید؟

کلاس تربیت مدرسان داوری با توجه به نیاز کشور و استان هایی که در طرح چشم انداز فوتبال آسیا قرار دارند برگزار شداستان هایی که جزء طرح آسیا ویژن هستند در جهت رشد و توسعه فوتبال در همه مراحل فعالیت میکنند، ما 12 استان را داریم که در طرح آسیا ویزن هستند که 3 استان همدان، فارس و اصفهان در اجرای این طرح پیشرو بوده و با پیشرفت های قابل توجه در این دوره مدرسی داوری شرکت دارند.

**در خصوص رویکرد کمیته داوران در حمایت از داوران جوانی که مورد تایید هستند و استفاده از آنها در مسابقات لیگ برتر چه برنامه ای دارید؟

حتما از داوران جوان استقبال می کنیم.ما در اولین قدم شروع کار داوران جوانی که سابقه حضور در لیگ های کشور دسته یک و دو را دارند شناسایی کرده برای بازی های آنها ناظر ویژه گذاشتیم و اگر اینها به خودباوری و تجربه لازم رسیده باشند حتما از آنها در لیگ برتر استفاده خواهیم کرد.البته حساسیت و شرایطی که لیگ ما دارد ممکن است کشور های دیگر آسیایی این حساسیت ها را نداشته باشند اما داور جوان 25 سالی که توانایی داشته باشد ما در هر رده ای از آنها استفاده می کنیم.

**برای داوران لیگ 11 برنامه ویژه ای دارید؟

ما برای اولین بار کلاس 6 روزه را برای داوران نخبه کشور که 75 نفر هستند در کرج در نظر گرفتیم که همه امکانات برای برگزاری کلاس روحی، روانی و جسمی وجود دارد و در این شش روز برنامه های خوبی را برای داوران داریم تا به آمادگی لازم برسند و در لیگ یازدهم، بتوانند کمترین اشتباهات را داشته و هم تیم ها و هم سازمان لیگ و کمیته داوران با موفقیت لیگ را به پایان برسانیم.

**چهره جدید داوری در لیگ یازهم خواهیم داشت؟

یقینا داورانی جوان را در لیگ یازدهم معرفی خواهیم کرد.من از همان موقع که آمدم این روند را انجام دادم و چند داور را شناسایی کرده و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار داده و روی آنها برنامه ریزی کردیم، 4 داور هم در اوایل حضورم تست کردیم.خوشبختانه در فرصت هایی که به این داوران دادیم موفق بودند و سعی داریم این 4 داور را بیشتر به داخل زمین بفرستیم که در صورت موفق بودن به آنها بیشتر میدان می دهیم.

البته ما در فصل دهم نیز 4 یا 5 داور که تا کنون سابقه لیگ برتری نداشتند به جمع داوران لیگ افزودیم اما در لیگ سال جاری داورانی که در این سالها کارنامه موفقی نداشتند از لیگ حذف و به رده های پایین تر تنزل پیدا می کنند.ما تحت تاثیر اسم ها قرار نمی گیریم و این طور نیست که داوری سالها در لیگ برتر حضور دارد حتما امسال هم از او استفاده میکنیم، داوری که اشتباهات مکرر و تاثیر گذار داشته است در لیگ برتر قضاوت نخواهد کرد، با کسی تعارف نداریم و با کسی هم دشمن نیستیم.

قانون فیفا می گوید هر کسی خوب کار کند تشویق می شود و هر کسی اشتباه داشته باشد ارشاد می کنیم اگر شد که هیچ و اگر نشد می گوییم آقا شما جایگاهی در اینجا نداری و جای شما یک طبقه پایین تر و لیگ یک و دو است.

**نظرتان در خصوص حضور نایب ریس فدرسیون در راس کمیته داوران چیست، آیا بهتر نیست یک نفر از جامعه داوری در این جایگاه باشد؟

این جزء مقررات فیفا است و تاکید دارد و می گوید که تمام فدراسیون های عضو ملزم هستند رییس کمیته داوران را یکی از اعضای عضو هیات رییسه انتخاب کنند و آن علتی دارد که فنی نیست.رییس کمیته داوران مقام توسعه داوری نیست، کسی است که باید از جایگاه رفیع خود استفاده کند و امکانات را در اختیار جامعه داوری قرار دهد.

اگر کمیته درخواستی از فدراسیون داشته باشد طبیعتا کسی که عضو هیات ریسه هست می تواند زودتر و بهتر خواسته ها را برآورده کند ولی اگر نباشد با توجه به مشکلاتی که فدراسیون های مختلف مخصوصا فدراسیون ما از نظر منایع مالی دارد خیلی از پیشنهاد ها و درخواست ها را به بعد موکول می کند و بسیاری از درخواست ها اگر در زمان خود انجام و تامین نشود آن اثر گذاری و بازده را نخواهد داشت.

ما الان نیاز داریم این کلاس برگزار شود اگر نشود این لطمه ای است به سیستم داوری ما.خوشحالیم که تاج آمده و ما می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم البته این مهم و حضور افراد متخصص از جامعه داوری می تواند شرایط بهتری را رقم بزند.بله انتخاب یک داور با تجربه و از جامعه داوری می تواند بهتر باشد اما مقررات این است و برای حضور یک پیشکسوت داوری باید مجمع تشکیل شود و آن شخص از طریق مجمع در هیات رییسه انتخاب شود.

**بهترین داور لیگ دهم از نظر شما چه کسی است؟

نفر خاصی را نمی گویم 3 یا 4 داور هستند که اکثر بازی های بزرگ را قضاوت کردند، آقایان ترکی،، فغانی، مظفری زاده، حق وردی، قهرمانی بودند که به ترتیب بازی های زیادی را قضاوت کردند و شایسته نیست اسم یکی را بیاوریم.

اشتباهات داوری تا چه حد تاثیر گذار بود؟

بله5 یا 6 مورد اشتباهاتی داشتیم که با تصمیمات غلط نتیجه بازی رقم خورده اما این اشتباهات خارج از استاندارد نبوده است.بهترین داوران ما هم گاها اشتباهاتی را داشتند اما این طبیعی است و در سطح دنیا هم وجود دارد، وظیفه خود را در حد استاندارد انجام داده اند، صحبت های من در خصوص دور برگشت مسابقات است که داوران ما اشتباهات خارج از استاندارد نداشتند.در 130 مسابقه تا 10 اشتباه خارج از استاندارد نیست البته ما تلاش میکنیم در لیگ یازدهم این اشتباهات را به حد اقل ممکن کاهش دهیم تا سرمایه گذاران باشگاه ها متضرر نشوند.

**رویکرد فدراسیون در جبهه گیری ها و اعتراض مکرر به داوری در فصل جدید چطور خواهد بود؟

در مورد چیزی که اتفاق نیفتاده اظهار نظر نمی کنم.ما هیچگاه از داورانمان حمایت غلط نمی کنیم هر گاه داورانمان اشتباه تاثیر گذار داشته باشند خودمان با آنها برخورد می کنیم ولی اینطور نیست که بگذاریم تیم ها و بازیکن و مربی هر طور بخواهند اعتراض داشته باشند آنها باید برابر قانون عمل کنند و قانون اجازه نمی دهد داوران را مورد تمسخر و اهانت قرار دهند یا اعتراض داشته باشند و برابر اساسنامه کمیته انضباطی با آنها برخورد می شود.

2 پاسخ

  1. با سلام،آقای عسگری شما فقط شعار میدی،اگه واقعا از داوران پر اشتباه استفاده نمیکنید پس چرا در لیست داوران امسال داوران پراشتباه را دعوت کردید؟واقعا باید تاسف بخوریم که کمیته داوران شخصیت بزرگی به نام آقای عنایت را از دست داد-

  2. با عرض سلام لطفا اخبار مربوط به تعداد و اسامی داوران دعوت شده به کلاس لیگ دسته یک ، دو و سه را انعکاس دهید و آیا از سهمیه استان ها کم شده است یا نه و نحوه دعوت رامشخص فرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *