دختر مسلمان کانادایی به علت داشتن حجاب از داوری فوتبال محروم شد


به گزارش منابع اینترنتی، اتحادیه فوتبال منطقه ای سنت لوییس در کبک چند روز پیش’سارا بنکران’ داور فوتبال را به علت داشتن حجاب از انجام داوری مسابقه فوتبال محروم کرد.
این داور 15 ساله در دو سال گذشته در بخشهایی از مونترال داوری می کرده، اما چند روز پیش مسئولان اتحادیه با استناد به قوانین فیفا که لباس مذهبی را در میدان فوتبال ممنوع کرده، به او اطلاع دادند نمی تواند در مسابقه داوری کند.
سارا که از 12 سالگی حجاب را رعایت می کرده به شبکه تلویزیونی سی بی سی کانادا گفت: من همیشه احساس می کردم از حقوق برابر در کانادا برخوردارم؛ نمی دانم چرا این حق را از من می گیرند.
وی افزود: حجاب نشانه عفت و انتخاب من از نحوه ظاهر شدن در انظار است. گمان می کردم آزادی مذهب در این کشور وجود دارد، مشروط برآنکه به کسی آسیب نرسانیم و من به هیچ کسی آسیب نرسانده ام.
مسابقه انتخابی تیم فوتبال زنان ایران نیز چندی پیش به علت داشتن حجاب بجای کلاه،در برابر اردن لغو شد و این تیم شانس حضور در المپیک 2012 لندن را از دست داد.
همچنین سه بازیکن زن اردنی نیز بخاطر حجاب محروم شدند.
این داور فوتبال شکایتی در این زمینه در اتحادیه کبک طرح کرده است. او تاکید دارد قوانین باید با تغییرات جامعه انطباق یابد. فدراسیون کبک به وی توصیه کرده مستقیما به فیفا شکایت کند.
اتحادیه فوتبال منطقه ای سنت لوییس تاکید کرد، براساس قوانین فدارسیون فوتبال کبک عمل می کند. فدارسیون فوتبال کبک در بیانیه ای قانون فیفا را در مورد لباس بازیکنان تایید کرد.
این بیانیه می افزاید، داشتن حجاب در زمین فوتبال نظیر گردنبند، گوشواره و حلقه ممنوع است و ما از قوانین فیفا تبعیت می کنیم مگر آنکه این قوانین عوض شد.
حجاب از مدتها قبل در کانادا یک مسئله جنجالی بوده بطوری که برخی بخشهای فوتبال کانادا از حجاب زنان حمایت می کند.
در فوریه 2007 پنج تیم کانادایی در اعتراض به اخراج یک دختر مسلمان با حجاب، در یک تورنمنت فوتبال در کبک شرکت نکردند.
زنان مسلمان در سایر بخشهای کانادا شامل اونتاریو و بریتیش کلمبیا مجاز به داشتن حجاب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *