نقش فناوری در داوری فوتبال

لیگ برتر فوتبال کشورمان این روزها شاهد مشکلاتی است که به نوعی به داوران مربوط است.  این در حالی است که مسئولان طراز اول فوتبال دنیا در تلاش هستند تا با استفاده از مظاهر نوین فناوریهای برتر اشتباهات داوری را به حداقل رسانده و تنشهای حاکم بر زمین و تماشاگران را کاهش دهند. طی دو دهه گذشته که فوتبال وارد دوران نوینی از حیات خود شده است حوادث جنجال برانگیز متعدد و بعضا سرنوشت سازی در میادین فوتبال به وقوع پیوسته و تعدد آنها همزمان با توسعه دانشهای نوین موجب شده است تا مقامات عالی رتبه فیفا، یوفا و سایر نهادهای مرتبط با فوتبال روز دنیا به فکر کاهش خطاهای داوری در تعیین سرنوشت بازیها بیفتند.
نقطه آغازین چنین جنجالهایی به جام جهانی 1986 و گل بحث برانگیزی باز می گردد که مارادونا آن را “دست خدا” نامیده و حتی خود به ناعادلانه بودن آن اعتراف کرده است. در آن سالها فناوریهای تصویربرداری به مرحله ای قابل توجه از رشد و توسعه رسیده بود با این حال حتی اگر آن اتفاق در زمان حال نیز روی می داد باز هم می شد امکان بروز خطا در تصمیم گیری داور را متصور شد.
با این حال نکته مهم این است که در مقایسه با دو دهه گذشته فناوریهای کاربردی در میادین فوتبال و کمک رسان به داوران تغییرات قابل توجهی داشته است که نتیجه آن همکاری و نزدیکی تیم داوری و کاهش نسبی خطاهای داوری بوده است.
تجهیز داوران به گوشی و میکروفون
یکی از بارزترین تکنیکهای نوین ارائه شده در این زمینه ابداع سیستمی نوین برای برقراری ارتباط مستقیم میان داور و کمکهایش است. در این تکنیک نوین که هم اکنون در بسیاری از کشورهای صاحب فوتبال جهان به کار گرفته شده است داوران به میکروفون و گوشی ویژه ای مجهز شده اند که با استفاده از آن می توانند در طول 90 دقیقه بازی به تبادل مشاهدات لحظه ای خود از نقاط مختلف زمین و حوادث روی داده در آن بپردازند.
بررسیهای آماری دقیقی که طی ماههای اخیر در اروپا به عمل آمده حاکی از تأثیرگذاری قابل توجه این تکنیک نوین بر تصمیمات داوری و کاهش قابل توجهی خطاها در تصمیم گیریها بوده است.
هم اکنون سیستم ارتباطی مستقیم رادیویی در کشورهای صاحب فوتبال جزء جدایی ناپذیری از این ورزش شده است
این سیستم به گونه ای ارائه شده است که تنها میان چهار داور تشکیل دهنده تیم داوری قابل استفاده بوده و با توجه به کارایی آن در قالب یک مدار بسته هرگز از سوی سیستمهای تلویزیونی قابل ردیابی نخواهد بود.
با این حال و به رغم استفاده از چنین سیستم ارتباط مستقیمی، خطا در داوری فوتبال همچنان در قالب مسأله ای بحث برانگیز خودنمایی می کند که گاها تا چندین هفته و حتی یک ماه در قالب سوژه داغ خبری باقی می ماند. در این میان بحث رد شدن یا نشدن توپ از خط دروازه یکی از چالش برانگیزترین مسائلی بوده است که به نظر می رسد با استفاده از نوعی تکنیک نوین در آستانه سپرده شدن به تاریخ باشد.
بکارگیری فناوری در تولید توپهای هوشمند
در این فناوری نوین که Goal Line Technology نام دارد ریز کابلهایی به قطر تنها 2 میلیمتر در عمق 15 تا 20 سانتیمتری زیر خط دروازه کاشه می شوند و میدان مغناطیسی تعبیه شده در این سیستم اطلاعاتی را به تراشه های نصب شده در توپ فوتبال ارسال می کند.
توپ فوتبال هوشمند در آستانه ورود به دنیای فوتبال مدرن قرار دارد
زمانی که توپ مخصوص این سیستم که از آن به “توپ هوشمند” تعبیر می شود کاملا از خط دروازه عبور کند، پیامی تحت عنوان “Goal” در صفحه ساعت داور پخش می شود و در این صورت داور می تواند با قاطعیت رد شدن توپ از خط دروازه در میان تراکم بازیکنان را تأیید کند.
البته این فناوری هنوز رسما در میادین فوتبال به کارگرفته نشده است اما بروز حوادث و اشتباهات داوری نظیر مردود اعلام شدن گل صحیح تیم فولام در جریان بازی چند روزگذشته با میدلزبرو مقامات عالی رتبه لیگ برتر انگلیس را بر آن داشته تا به فکر استفاده از این فناوری نوین بیفتند.
با این حال هیجان، سرعت و وسعت ذاتی فوتبال همواره جای خطا در داوری را برای این ورزش پرطرفدار توجیه می کند اما تلاش محققان بر این است تا سطح این اشتباهات به پایین ترین میزان ممکن برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *