اعتماد به نفس و شجاعت؛ داوری با تعهد


اعتماد به نفس و شجاعت ؛ داوری با تعهد وعقیده
(لن بلانچارد داورملی ارشد انگلستان)
در مسابقه فوتبال نیمه نهایی (حذفی) بین دو تیم که نتیجه آن 1-1 است ناگهان در وقت اضافه (تلف شده) در پایان بازی یک توپ بلند سانتر شده توسط تیم مهاجم  از خط دفاع عبور کرده و به بازیکن مهاجم می رسد و به سمت دروازه حرکت می کند و هنگامی که می خواهد شوت بزند با دروازه بان در محدوده بسیار نزدیک یا … محوطه جریمه (16.5) برخورد (درگیر) می شود و به زمین می خورد. آیا خطا به نفع مهاجم است؟ آیا در محوطه 16.5 متر (محوطه جریمه) خطا صورت گرفته یا نه؟ جریمه شخصی آن کارت زرد است یا قرمز؟

تصمیم گیری در این چنین صحنه ای باید درست و با اطمینان باشد و احتیاج به شجاعت و درآید دارد. این مقاله در مورد چگونگی استفاده صحیح از اعتماد به نفس و شجاعت بررسی میشود و چگونه  بایستی در چنین موارد قضاوت کرد.
اعتماد به نفس
یک داور خوب اعتماد به نفس دارد و به بازیکنان القاء می کند که می داند واقعا چه اتفاق افتاده و چه تصمیمی انجام می دهد. یک داور با اعتماد به نفس به خوبی از اشاره دست (ژست بدن) و سوت مناسب استفاده می کند و به بازیکنان یک مهارت مدیریتی اثر گذار نمایش می دهد. یک داور با اعتماد به نفس از انجام تصمیم شجاعانه با هر پیشامد و اتفاقی نمی ترسد. البته اعتماد به نفس بیش از حد (غرور) می تواند باعث شروع  اشتباه شود علاوه بر آن این اعتماد بیش از حد می تواند ناشی از تکبر یا ناخواسته و یا بدلیل اینکه به او القاء می شود که می خواهد مرکز توجه باشد  و این امر ناخواسته اثر معکوسی در کیفیت داوری او در مسابقه میگذارد.
شایان ذکر است یک نکته وجود دارد که اعتماد به نفس آن چیزی که داشته ای یا نداشته ای نیست و آن چیزی است که انجام می دهی یا نمی دهی و یا نمایش می دهی. بازیکنان یک تصمیم داور را (حتی اگر نادرست باشد) هنگامی می پذیرند که داور استوار باشد به آن تصمیمی که گرفته است و مطمئن است و همچنین بازیکنان و مدیران (کادرفنی) به داوری که هنگام تصمیمات بزرگ شجاعت را نمایش می دهد احترام می گذارند. بیشتر ارزیابان (ناظران) می گویند که می توان از ژست (حرکات بدن) داور فهمید که آیا با اعتماد به نفس دارد یا نه مثلا شانه هایش بالاست یا پائین (ترکیب بالاتنه)؟ به اطراف نگاه می کند یا نگاهش به پایین و زمین است؟ آیا او هدف (علاقه، نشاط) دارد یا به خاطر ترس در زمین تحرک دارد (راه میرود، پیاده روی) می کند؟
قضاوت در یک بازی فوتبال یک مبارزه است صحنه هایی وجود دارد که نیاز به بروز مهارت و اعتماد به نفس داور و همچنین نیاز به کنترل 22 بازیکن فعال در زمین مسابقه دارد. بعضی صحنه ها نیاز به شجاعت داور دارد. تصمیمات سریع درمقابل یک اعتراض در بازی می تواند اعتماد به نفس داور را به خوبی در مسابقه اثبات کند و یک داور خوب یک شانس سریع را در بازی بدست (جستجو) می آورد تا خودش را نشان دهد. درموقعیت (جایگیری) خوب بودن مهم است اما تصمیم و استفاده از سوت یا حرکت دست در کمک و تقویت تصمیم نیز مهم است. اگر در یک بازی بزرگ شما در یک تصمیم سریع اشتباه کنی و با اعتماد به نفس عمل نکنی و تصمیمت را به خاطر شجاع نبودن تغییر دهی بازیکن به تو شک خواهد کرد و بازی برای داور مشکل می شود.
آموزش روحی :
بودن در شرایط خوب روحی کمک به افزایش اعتماد به نفس است. فکر کردن مثبت و باورانه در خودت خیلی مهم است و انرژی را به سمت مثبت گرایی تغییر می دهد. اعتماد به نفس و شجاعت در هر سطح بازی نیاز می باشد و نشان می دهد که آیا داور در بالاترین یا پایین ترین سطح است و این کیفیت مهم از ثبات شخصیت می آید.
من (لن بلانچارد) اخیرا یک داور دربازی لیگ داخلی انگلیس دیدم که به یازیکنان یک تیم تعداد زیادی  اخطار (کارت زرد) داده شد و همچنین یک بازیکن اخراج شد!  ناگهان کاپیتان به سمت داور رفت و با الفاظ زشت و زننده به داور توهین کرد و چندین بازیکن دیگر به او ملحق شدند دراین موقعیت سخت داور به عقب رفته (دورشدن از تجمع بازیکنان) و بازیکنان را به دور شدن از محدوده تنش راهنمایی کرد و با کاپیتان صحبت و او را اخراج کرد و بازی را مجددا آغاز کرد و شما می توانید این تنش و موقعیت سخت را احساس کنید و چند دقیقه بعد یک بازیکن دیگر از همان تیم یک خطای بی پروایی کرد و کارت زرد دوم گرفت و اخراج شد.
این عمل و مهارت و کیفیت اثبات کرد که داور شفافانه به بازی کنترل داشته و تصمیم درستی گرفته و همچنین اعتماد به نفس و شجاعتش را اثبات می کند.
داور خیلی آرام و با کنترل بود و او با هر موقعیت هدفمند و جسورانه رفتار کرد و توانست احساسات خودش را شفافانه کنترل کند.
او صبر کرد و به خودش اجازه فکر کردن داد. یک داور خوب اقدام نمی کند مگر با احتیاط تفکر کند که چه دیدم و چه تصمیمی باید انجام بدهم.
بنابراین داوران نیاز به نمایش اعتماد به نفس از اولین تا آخرین دقیقه بازی و بعضی وقت ها نیاز به شجاعت دارند تا به درستی عمل کنند. این می تواند با تصمیم درست و هدفمند به دست آید و بازیکنان تصمیمات او را می پذیرند و مدیریت بازی به او اعتماد به نفس می بخشد و بازی در کنترل اوست. یک داور با اعتماد به نفس  شجاع می شود تا تصمیمات شجاعانه بگیرد.
بودن در یک موقعیت روحی خوب در افزایش به نفس کمک می کند فکر کردن مثبت و باورانه به خود خیلی مهم است و انرژی خوبی را به نیروی مثبت تبدیل می کند.
شجاعت و اعتماد به نفس برای موفقیت در داوری حیاتی است و ویژگی های آن عبارت است از موارد ذیل :
1- کنترل (مدیریت دربازی)
2- فرصت انتخاب (عکس العمل)
3- یکنواختی در تصمیم گیری
4- واکنش ها (به حوادث وغیره)
5- طرز برخورد (شیوه مثبت رفتاری)
6- تدبیر و اندیشه در بازی (برنامه ریزی مفید،بازی خوانی)
7- لذت بردن از قضاوت

5 پاسخ

  1. با تشکر از مجید روغنی عزیز مطلب بسیار مفیدی بود موفق و سلامت باشی

  2. باسلام وارادت
    مدتی است مطالب داوری را دنبال میکنم واز سایت ووبها دیدن میکنم از صمیم قلبم از آقای مجید روغنی تشکر میکنم که اینچنین مطالب آموزشی را در سایتها ووبهای مختلف جهت آموزش داوران نمایش میدهند امیدوارم همیشه موفق وپیروز باشند

  3. با سلام
    ضمن آرزوی موفقیت و بهروزی برای استاد و دوست عزیزم آقای مجیدروغنی ، از مطلب آموزشی کمال تشکر را دارم.

  4. با سلام.از مطالب خوب شما متشکرم.اقای روغنی از داوران ارزشمند میباشند .

  5. باعرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای روغنی عزیز میخواستم از شما خواهش کنم در مورد کمک داورها و اینکه چه راهکارهایی برای بهتر کمک کردن به داور میتونن استفاده کنن مطلب بذارید .ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *