مصاحبه جالب و خواندنی سایت داوران ایران با عباس دهقانپور

سایت داوران ایران مصاحبه ای را با آقای عباس دهقانپورداور پیشکسوت فوتسال وناظر لیگ برترفوتسال کشور انجام داد که متن مصاحبه کامل آن به شرح ذیل می باشد.

به نام خدا عباس دهقانپور هستم متولد اول تیرماه ۱۳۴۵ استان فارس، شهر مرودشت.
از اولین سال شروع فوتسال در کشور به مدت ۱۳ سال در داوری فوتسال فعالیت داشتم و هم اکنون ۶ سال است که در بخش نظارت داوری لیگ برتر نیز حضور مستمر دارم. لازم به ذکر است قبل از اینکه در داوری فوتسال مشغول شوم کمک داور لیگ فوتبال در جام آزادگان بودم ودر لیگ های پایینتر نیز به عنوان داور قضاوت داشتم که به دلیل تفکیک فوتبال وفوتسال و علاقه ی زیادی که به فوتسال پیدا کردم در داوری فوتسال ادامه دادم و خدمت نمودم.
*سایت داوران ایران: آیا تا به حال بازی رو قضاوت داشتین که به جنجال کشیده شود؟
بنده هرسال سخت ترین وپرحاشیه ترین بازیهای لیگ را قضاوت داشتم به طوری که با افتخار عنوان میکنم به لطف خدا هیچیک از بازیهایی که با قضاوت اینجانب بوده به جنجال ویا خدایی نکرده تعطیلی کشانده نشده است ودلیل این موفقیت می تواند قاطعیت، شهامت، نترس بودن و تعارف نداشتن با تیمها وبازیکنان باشد و به همین دلیل هر سال بیشترین قضاوت در لیگ را داشتم و ۳ سال نیزبه عنوان بهترین داورایران انتخاب شدم. گواه این ادعاها استعلام از مسئولین وقت آن زمان من جمله آقایان عسگری، موسوی، نظری و … می باشد.
*سایت داوران ایران: سخت ترین بازی که در لیگ ایران قضاوت داشتین کدام بازی بوده است؟
من بازی های سخت زیادی قضاوت کردم. باور کنید بازی هایی که آن زمان قضاوت میکردیم اصلا بازی های آسانی نبود. یک بازی قضاوت کردم که هیچوقت یادم نمی رود واقعا یادش بخیر، بازی فولاد ماهان و گیتی پسند در اصفهان بود که حساسیت بسیار بالایی داشت.دو تیم بسیار خوب که تمام بازیکنان تیم ملی در این دو تیم بودند وسرانجام نتیجه ۴-۴ مساوی شد آن زمان میگفتند بازی دو تیم منتخب دنیا چون علاوه بر بازیکنان تیم ملی ایران که در این دو تیم بودند پنج بازیکن تیم ملی برزیل هم در این دو تیم بازی می کردند.هیچ بازی مثل اون بازی حساس و پرهیجان دیگه به نظرم انجام نشد. بنده و آقای نصیرلو آن بازی را قضاوت کردیم.
*سایت داوران ایران : آیا سابقه قضاوت در بازیهای بین المللی در رزومه خود دارید؟
بله بازی دوتیم ایران وازبکستان در کنار آقای سهرابی در سالن ۱۲هزار نفری آزادی تهران،بازی دوتیم امید ایران و امید روسیه در اصفهان و مسابقه تیم ملی بزرگسالان ایران و روسیه را قضاوت داشتم‌.
*سایت داوران ایران:در حال حاضر، سطح قضاوت داوران فوتسال در ایران را نسبت به گذشته چگونه ارزیابی میکنید و به طور کلی آیا داوری فوتسال ایران رو به پیشرفت می باشد یاخیر؟
کلا بازیهای زمان گذشته هم پرشور ونشاط تر، حساس تر و باکیفیت تر و پرفشرده تر نسبت به زمان حال بود. مثلا تیم های ارم کیش،فولادماهان و تیم های بزرگ آن زمان در حال درفوتسال کشور فعالیتی ندارند که داوران قضاوت های سخت داشته باشند. درآن زمان داورهای بزرگی داشتیم من جمله آقایان صدرالدین موسوی،سهرابی ولی چیزی که هست دیگه مثل اون زمان بازیهای سخت وپرفشار رو شاهد نیستیم و سطح داوری ها هم رو به پیشرفت نیست ورشد نمیکنه ودلیلش این هست که مسئولین ثبات لازم ندارند.
اگربه مسئولین بها داده شود وزمان کافی قطعا مطمئن باشین سطح داوری فوتسال درکشور رو به پیشرفت خواهد بود.در حال حاضر متاسفانه بجز چند داور بین المللی از جمله اقای نصیرلو و عرض پیما پشتوانه خوبی برای داوری نداریم که بخواهند جایگزین این داوران باشند. باید این حقیقت را قبول کرد که داوران پشتوانه خوبی برای بین المللی شدن ندارند.اگر مسئولی آمد اجازه دهیم چند سال دوام داشته باشد تا بتواند برنامه هایش را اجرایی کند، داوران خوب را شناسایی کند و طبق برنامه پیش برود تابتواند چند داور خوب و جوان را به فوتسال ایران معرفی کند.
*سایت داوران ایران: به نظر شما مهمترین ویژگی مثبت داوران فوتسال کشور چیست؟
از نظر بنده مهمترین ویژگی برای یک داور سطح تحصیلات وشخصیت بالاست بعد مسایل فنی وداوری. خداروشکراکثرا هم این ویژگی ها رادارند وهم الگوهای بسیار خوبی امثال آقای نصیرلو وعرض پیما.
*سایت داوران ایران:آیا سطح داوران به روز هست یا خیر؟
تا حدودی
*سایت داوران ایران : مهمترین نکته منفی که در حال حاضر در سطح داوران فوتسال کشو مشاهده می نمایید چیست؟

تعداد زیاد داوران در سطوح مختلف لیگ. شاید سیاست چیدمان داوران به صورتی است که میخواهند داوران را برای سالهای آتی شناسایی کنند. بنده اعتقاد دارم که در فوتسال تعدادی از داوران که شایستگی قضاوت در لیگ برتررا دارند، قضاوت کنند و در کنار این داوران وهمچنین لیگ های مختلف، داوران خوب وبا انگیزه برای سال های بعد استعداد یابی شوند.سعی کنند روند پیشرفت را مرحله به مرحله در پیش گیرند که با بی انگیزگی داوران رو به رو نشویم. اگر تعداد محدود باشد صد در صد سطح داوری بسیار بالا میرود، انگیزه بالا می رود ورقابت شدید تر می شود وهرسال شاهد ظهور تعدادی داور خوب وبا انگیزه هستیم.
*سایت داوران ایران:شجاعت داوران در گذشته بهتر بود یا در حال حاضر؟
به جرات میتوانم بگویم داوران قدیمی از شجاعت بسیار بالایی برخوردار بودند.شاید دلیلش هم الگو برداری مناسب از داوران قبل خودشان بوده.
*سایت داوران ایران: در حاضر چهار داوربین الملل و الیت آقا داریم و سه داور بین الملل خانم که در میان آنها فقط خانم پورجعفریان الیت است.آیا شانسی را برای این داوران در جام جهانی قاءل هستید یا خیر؟
بله.ما همیشه در جام جهانی نماینده داشتیم. جناب آقای صدرالدین موسوی سه دوره، آقای عسگری یک دوره و جناب آقای سهرابی دو دوره و همچنین دوست عزیزم وحید عرض پیما در جام جهانی کلمبیا، مطمئن باشید در جام جهانی آینده نیز قطعا نماینده خواهیم داشت.داوران خانم باید تلاش بیشتری داشته باشند والبته حمایت های لازم، تا بتوانیم جایگاهی در سطح آسیا و جهان به دست بیاوریم.
*سایت داوران ایران: کدام داوران حال حاضر در ایران را شایسته حضور در جام جهانی ۲۰۲۰ می دانید؟
من دو داور را شایسته جام جهانی میدانم،محمودرضا نصیرلو و وحید عرض پیما. دو نفر دیگر که در کنار این عزیزان هستند آقایان علی حفیظی و ابراهیم مهرابی افشار را هم شایسته میدانم و آینده دارند ولی باید بسیار تلاش کنند.باید تلاش مضاعف داشته باشند تا به سطح قضاوت این دو عزیزوهمچنین آسیا وجهان برسند.
*سایت داوران ایران: آیا از دستمزد داوران که یک موضوع کلیشه ای و همیشگی هست راضی هستید؟
به عقیده من اگه در مورد این موضوع صحبت نکنیم بهتر است.
*سایت داوران ایران: چه راهکاری برای افزایش دستمزد داوران دارین؟
مسئولی که در راس کمیته داوران است،خودش قبلا داور بوده و با مشکلات داوران آشنایی دارد.شاید بگویند داوران به پول و دستمزدشان احتیاجی ندارند اما خیلی از داوران لازم دارند.بسیاری از داوران حتی پول بلیط یک سال پیششان را هنوز دریافت نکردند.حداقل هزینه های خود داور را که بدهند.از سال ۹۴ که پول داوران را دادند بعضی از داوران تا الان که در خدمت شما هستیم هنوز پولی دریافت نکرده اند.داوران پول میخواهند اینکه بگوییم پول مهم نیست برای داوران نه اینطور نیست.درسته که حداقل وناچیز است و هیچ افزایشی هم پیدا نکرده و همه وعده و وعید بوده ولی همان حداقل را که می توانند پرداخت نمایند.داور از جیب خودش که نباید خرج کند.
*سایت داوران ایران: بزرگترین مشکلی که در بحث داوران جوان که تازه قضاوت را شروع کرده اند میبینید چیست؟ شما به عنوان مسئول داوران فوتسال استانتون هم مشغول به فعالیت هستید،نظرتان را لطفا بیان نمایید.
بزرگترین مشکل جوانان این است که در حال حاضر یک اپیدمی بوجود آمده که همه دوست دارند در لیگ برتر قضاوت نمایند.یک تفکری رشد پیدا کرده که همه میخواهند بیایند لیگ برتر فوتسال، بدون اینکه به توانایی، کیفیت فنی و پتانسیل خودشان توجه داشته باشند. اگر بجای ۸۰ داور، ۴۰ داور در لیگ برتر داشته باشیم، داوران جوان تلاششان را بیشتر میکنند،کار میکنند و الگو برداری از داوران خوب دارند.من مشکل را اینطورمی بینم که اکثر داوران چشم بسته وبا توهم به اینکه میتوانند سخت ترین بازی ها را قضاوت نمایند، میخواهند سریع به لیگ برتر ورود کنند و قضاوت داشته باشند.
*سایت داوران ایران: آیا همکاری رسانه ها را با داوران خوب می بینید؟
در حال حاضر با پیشرفت فضای مجازی بهتر از سال های گذشته شده است و توقع داریم بهتر هم شود.
*سایت داوران ایران: اگر دوباره برگردین به گذشته باز هم داوری را انتخاب می کنید؟
داوری را خیلی دوست دارم اما هرچی فکر میکنم جواب نه هست.اگر وقتی که بنده برای داوری گذاشته بودم برای کار دیگری میگذاشتم خیلی پیشرفت میکردم.داوری را دوست دارم اما نه با این وضع و این شکل.
*سایت داوران ایران: بزرگترین آرزویی که در داوری داشتین چه بوده که به حقتان نرسیدین؟

میتوانستم بین الملل شوم. نه اینکه خودم بگویم می توانید از اساتید سوال کنید. من خیلی راحت میتوانستم بین المللی شوم به دلیل شرایط سنی متاسفانه نشد. آقای موسوی که الگوی داوری بنده وخیلی از داوران هستند و پدر داوری فوتسال ایران وحتی یکی از مهره های شناخته شده در بین ناظران و مدرسین داوری فوتسال آسیا وجهان، زمانی که اولین بار قضاوت بنده را دید بسیارراضی بود وامید داد که در آینده بین الملل خواهم شد.تمام داورانی که باهم بودیم بین الملل شدند و اگر من هم یک یا دو سال دیگر فرصت داشتم میتوانستم خیلی راحت بین الملل شوم و فقط به خاطر شرایط سنی نشد.این آرزویی بود که متاسفانه هرگز تحقق نیافت.
*سایت داوران ایران: آیا ناظرانی که در لیگ ‌برتر فعالیت می نمایند از لحاظ به روز بودن قوانین و اینکه چقدر میتوانند به صورت دقیق داروان را آنالیز نمایند نظری دارید؟
ناظران محترم در لیگ برتر فوتسال خب پیشکسوتان داوری فوتسال ایران هستند و سال ها زحمت کشیدند، اما موضوعی که شما سوال داشتین بحث فنی ناظران است که به جرات میگویم،متاسفانه تعداد اندکی انگشت شماراز لحاظ بعد فنی می توانند در لیگ برتر به عنوان ناظر به داروان کمک کنند ونحوه ی قضاوتشان را آنالیز نمایند.
*سایت داوران ایران:در حال حاضر مسئولیت شخصی که در راس فوتسال داوری ایران است آیا عملکردشان را مثبت ارزیابی میکنید یا خیر؟نقاط ضعف و قوتی اگر هست بفرمایید؟
آقای سهرابی یک شخص شناخته شده در فوتسال ایران است.سال ها داور بین المللی بوده،دو جام جهانی را قضاوت کرده و در حال حاضر مدرس ای اف سی است. بله بسیار خوب عمل نموده و شخصیتش را هم دارد.اگر فرصت داده بشه برنامه هایش را اجرایی کند مطمئن هستم داوران رو مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد.امیدوارم از سال آینده که شناخت بیشتری روی داوران دارد بتواند داوران رابا دقت بیشتری انتخاب نماید.
*سایت داوران ایران: حرف آخر برای داوری استان فارس، داوری کشور لطفا نظر خاصی دارید بفرمایین؟
اول از استان خودمان شروع می کنم.استان ما استانی است که از سال های دور داوران خوبی داشتیم من جمله آقای سیستانی که سال ها داور بین المللی بوده و مدرس رسمی فدراسیون فوتبال نیز می باشد.سال ها درکنار هم در لیگ برتر فوتسال قضاوت کردیم.استان فارس همیشه در لیگ برتر نماینده داشته.یک زمان چهارده بازی در هفته انجام می شد که در سه بازی، سه داوراز استان فارس داوراول بودند.پس فارس پتانسیلش را داشته و دارد و خواهد داشت.الان هم چند سالی که من در خدمت این استان هستم استعداد هارا شناسایی میکنم و به کشور معرفی می کنیم.
در پایان از شماهم تشکر میکنم.لازم میدانم تشکر کنم از افرادی که در فوتسال به من انگیزه وفرصت واهمیت دادند، اول از همه اقای صدرالدین موسوی که به گردن من خیلی خیلی حق دارند،آ قای منوچهر نظری واقعا ازایشان نیز تشکر میکنم، حقیقتا خیلی برای من زحمت کشیدند.آقای علی سهرابی،آقای بهمن غفاری و همه دوستان و همه بزرگان و پیشکسوتان.
*سایت داوران ایران: آیا سایت داوران ایران را دنبال میکنید و اینکه به داوری فوتسال کشورمی تواند کمک کند یا خیر؟
بله صد درصد دنبال میکنم.خیلی هم تشکر میکنم که تمام وقایع و اخبار داوران فوتسال را به صورت اختصاصی پوشش می دهد واطلاع رسانی می کند و شدیدا هم دنبال میکنم وقطعا به داوری فوتسال کشور کمک میکند.
*سایت داوران ایران: ممنون از وقتی که گذاشتید و برایتان آرزوی موفقیت وسلامتی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *