مکث کردن در زدن ضربات پنالتی ممنوع شد

فیفا اعلام کرد: بازیکنان هنگام زدن ضربه پنالتی حق ندارند مکث کنند و در صورت انجام این کار با کارت زرد داور روبرو خواهند شد.

فیفا با غیر ورزشی دانستن این حرکت تاکید کرد، در صورتی که بازیکنی با مکث به توپ ضربه بزند و توپ وارد دروازه شود، ضربه پنالتی تکرار و بازیکن خاطی کارت زرد دریافت خواهد کرد.

جروم والکه دبیر کل فیفا بعد از نشست با سپ پلاتر اعلام کرد این قانون فصل آینده در تمام لیگ‌ها اجرا خواهد شد.

والکه در ادامه افزود: در چند سال اخیر بازیکنان زیادی به این شیوه پنالتی می‌زدند. این حرکت یک رفتار غیر ورزشی است زیرا باعث فریب دروازه‌بان می‌شود.

در توضیح این قانون آمده است: بازیکن در هنگام حرکت به سمت توپ می‌تواند مکث کند تا دروازه‌بان جهت ضربه را تشخیص ندهد. اما بعد از حرکت به سمت دروازه نمی‌تواند قبل از زدن توپ مکث کند.

داور چهارم که وظیفه نظارت بر تعویض‌ها را برعهده دارد باید در این مورد به داور بازی گزارش دهد.

جروم والکه با اعلام این خبر گفت: به این ترتیب نقش داور چهارم در زمین پررنگ‌تر خواهد شد. اما از اختیارات داور بازی به هیچ وجه کم نمی‌شود.

IFAB از ادامه طرح آزمایشی استفاده از 4 کمک داور در رقابت‌های اروپایی خبر داد، براساس این یوفا می‌تواند دو سال دیگر این طرح را به صورت آزمایشی انجام دهد.

سپ بلاتر در این جلسه همچنان با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند قرار گرفتن دوربین روی خط دروازه یا بازبینی فیلم بازی مخالفت کرد.

رقابت‌های لیگ اروپا در فصل جاری با حضور دو داور در پشت دروازه‌ها برگزار شد.

طبق گزارش یوفا به IFAB استفاده از دو داور در پشت دروازه مثبت ارزیابی شده است.

یوفا در گزارش به فیفا اعلام کرده بود: با وجود اینکه در برخی بازی‌ها مشکلاتی به وجود آمد اما از اشتباهات داوری، مخصوصا در تصمیمات مربوط به صحنه‌های مشکوک در محوطه جریمه تا حد زیادی کاسته شده است.

والکه در گفتگو با خبرنگاران گفت: اتحادیه فوتبال انگلیس و یا هر کشوری که بخواهد از 4 داور استفاده کند باید در تمام بازی‌ها این طرح را آزمایش کند و استفاده از 4 داور در تعداد معدودی از بازی‌های خاص ممنوع است. کشورهایی که تمایل دارند از 4 داور استفاده کنند باید تا پایان ماه جولای تصمیم خود را به IFAB اعلام کنند.

4 پاسخ

  1. واقعاً اگر مکث حذف بشه عالیه، چون عادلانه نیست. خیلی ها ضربه رو نمی زنند، اما دروازه بان حرکت میکنه و جای برگست نداره، اینکار شاید شانس 50-50 رو حذف کنه و 70-30 به سود زننده ضربه تغییر بده.

  2. در هر صورت تکرار میشه… چه گل بشه چه نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *