دفاع رئیس دپارتمان داوری از اشتباه‌های سریالی داوران

به گزارش سایت داوران، روزنامه شهروند نوشت: در روزهایی که افراد مسئول و غیر مسئول در مصاحبه‌های خود به داوران حمله می‌کنند با کامرانی‌فر تماس گرفتیم تا درباره این جو ملتهب گفت‌وگویی با او داشته باشیم.

یکی از انتقاد‌هایی که به شما می‌شود این است که بیش از حد ممکن از داوران وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوند، دفاع می‌کنید.
من ریاست دپارتمان داوری فوتبال ایران را برعهده دارم. مسئولیت من حمایت از داوران است نه تخریب آنها. متاسفانه کار به جایی رسیده که امروز همه به خودشان اجازه می‌دهند که درباره داوری نظر بدهند. اما آیا هر فردی که مصاحبه و اعتراض کرد درست می‌گوید؟ ما فیلم تمام مسابقات را همان‌طور که گفتم به صورت دقیق آنالیز می‌کنیم. نکات ضعف و قوت داوران را در هر مسابقه به آنها می‌گوییم. با آنالیز عملکرد دقیق داوران برنامه‌ریزی می‌‌کنیم که بفهمیم بیشتر مشکلات فنی در کجاست. طبق آیین‌نامه درباره داورانی که اشتباهات تاثیرگذار در مسابقات داشته باشند، تصمیم می‌گیریم.
به نظر شما علت اصلی بالا رفتن آمار اشتباهات تاثیرگذار داوران در هفته‌های اخیر چیست؟
شرایط نشان داده با توجه به سطح آموزش و تمرین‌‌ها و کلاس‌هایی که برای آمادگی جسمانی و فنی داوران در نظر گرفتیم، آنها در سطح بالا و خوبی قرار دارند. مشکلات به وجود آمده هم مربوط به اشتباهات فنی، نداشتن آمادگی بدنی و مدیریت دپارتمان نیست. من مطمئن هستم که این مشکلات از مسائل روحی و روانی نشات می‌‌گیرد. فشار تیم‌ها روی داوران از حد معقول بیشتر است.
اشتباهات داوری هم از حد معقول بیشتر شده است.
من منکر وجود اشتباهات تاثیرگذار نیستم؛ اما با کارهایی که انجام داده‌ایم، مطمئن هستم در آینده‌ای نزدیک اشتباهات به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید. اگر بگویم که دیگر هیچ داوری اشتباه نمی‌کند، دروغ است. چون بزرگترین داوران هم اشتباه تاثیرگذار خواهند داشت. من نمی‌خواهم زیاد درباره جزییات اشتباهات اخیر صحبتی داشته باشم؛ اما برای من عجیب است که بعضا مربیان حتی اشتباهات فنی تیم‌ و بازیکنان خودشان را هم گردن داوران می‌اندازند. هر اتفاقی که رخ بدهد و هر نتیجه‌ای که حاصل شود باز هم به داوران حمله می‌‌کنند.
اخیرا اتهاماتی درباره این‌که اشتباهات داوری به صورت هدفمند صورت می‌گیرد، مطرح می‌شود و به صورت غیرمستقیم بعضی افراد و تیم‌ها داوران را متهم به تبانی می‌کنند.
خودتان شاهد این مسأله هستید. من به داوران گفته‌ام که آنها اصلا مسئول محرومیت بازیکنان تیم‌ها نیستند. هر بازیکنی که مستحق کارت زرد یا قرمز باشد، آن را دریافت می‌کند. مهم اجرای عدالت است و داوران وظیفه ندارند که جلوی محروم‌شدن بازیکنان را بگیرند. این مساله‌ای است که از مدیران فدراسیون خواسته‌ایم به آن رسیدگی کنند. اخیرا بعضی از مصاحبه‌های توهین‌آمیز را به کمیته انضباطی و اخلاق گزارش کردیم. آنهایی که چنین اتهامات و ابهاماتی را مطرح می‌‌کنند، باید بیایند و حرف‌هایشان را ثابت کنند. ما می‌‌خواهیم در کمال آرامش کار خودمان را انجام بدهیم. هر کسی هم تهمت زد، باید حرفش را ثابت کند. دیگر اجازه نمی‌دهیم هر فردی هر چیزی دلش خواست را درباره داوران بگوید و هیچ رسیدگی هم به حرف‌هایش صورت نگیرد.
چند وقت پیش مصاحبه‌ای انجام دادید و گفتید که تماس‌های مشکوکی هم با داوران گرفته می‌شود.
قبلا هم گفته بودم. یک‌سری از افراد که با مصاحبه‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای خود علیه داوران در اواخر نیم‌فصل نتوانسته بودند به اهداف‌شان برسند، ‌شروع کردند به برقراری تماس‌های مشکوک با داوران و تحت فشار گذاشتن آنها تا تمرکزشان را بر هم بزنند. این افراد سعی داشتند و دارند با برقراری این ارتباط داوران را مقابل هم قرار دهند و از تنش‌های به وجود آمده نهایت استفاده را جهت دستیابی به اهداف خود ببرند.
خود شما هم در جامعه داوری کم دشمن ندارید.
شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند من در این سمت فعالیت داشته باشم و کارشکنی‌هایی هم داشته باشند. من دوست ندارم وارد این جزییات شوم و وقتم را برای این مسائل بیهوده تلف کنم. روز اولی هم که آمدم از مدیریت فدراسیون خواستم که صبر داشته باشد. جامعه داوری فوتبال ایران درحال پوست‌اندازی است. ما داریم به داوران جوان میدان می‌دهیم. بالاخره یک روز باید از داوران جوان در مسابقات رسمی استفاده کرد. هر زمانی که این کار انجام شود چنین مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید، اما از جامعه فوتبال دعوت می‌کنم که به داوران جوان اعتماد داشته باشند و صبر خود را بالا ببرند. داوران ما دشمنی با تیم یا افراد ندارند. سعی می‌کنند کار خود را به‌درستی انجام بدهند.
درحال حاضر، داوران مدت‌هاست که مطالبات خود را از فدراسیون دریافت نکرده‌‌اند؛ ضمن این‌که از کم بودن دستمزد خود گلایه‌های زیادی دارند.
آنهایی که انتقاد می‌کنند باید این مسائل را هم بازگو کنند. مدت زیادی است که پول داوران پرداخت نشده و ما از مسئولان فدراسیون قول گرفته‌ایم که تسویه‌حساب با آنها انجام شود. داوران ما بدون چشمداشت و این‌که چیز زیادی بخواهند، زحمت می‌کشند و قبل از این‌که حقشان را بگیرند به آنها توهین می‌شود. قطعا با رایزنی با مدیران فدراسیون تلاش خواهیم کرد تا برای بالا رفتن دستمزد داوران هم اقدامات موثری انجام بدهیم.
درباره چینش داوران هم البته انتقادهای زیادی به شما از طرف پیشکسوتان و مربیان انجام می‌شود.
درباره مربیان باید بگویم همان‌طور که داوران پیرامون انتخاب ترکیب و تاکتیک تیم دخالتی نمی‌توانند داشته باشند،‌ مربیان و عوامل تیم‌ها هم نباید به خودشان اجازه بدهند درباره چینش داوری اظهارنظر کنند. بعضی از کارشناسان داوری هم که از ما انتقاد می‌کنند، زمانی خودشان این مسئولیت را برعهده داشته‌اند و هیچ مشکلی حل نشده است. پس اجازه بدهند ما هم کارمان را انجام بدهیم. اگر دلشان به حال داوری می‌سوزد به جای مصاحبه کردن بیایند حضوری نظراتشان را به ما اعلام کنند.
فضای منفی حاضر در فوتبال ایران علیه داوران باعث خداحافظی زودهنگام افراد شناخته‌‌شده‌ای چون سعید مظفری‌زاده، محسن ترکی، یدالله جهانبازی و … شد. این نگرانی وجود دارد که با ادامه این روند باز هم داوران دیگری تصمیم به خداحافظی بگیرند.
من به فوتبال ایران هشدار می‌دهم که ادامه تحت فشار قرار دادن داوران با همین اتفاق همراه خواهد شد. وقتی محسن ترکی که همه او را قبول دارند از این هجمه‌ها خسته می‌شود از داوران جوان چه انتظاری دارید؟ من هیچ‌وقت خسته نمی‌شوم. بحران‌های بزرگتر از این را در طول عمر ورزشی‌ام پشت سر گذاشته‌ام، اما از جامعه فوتبال می‌‌خواهم که کمک کنند. قطعا روزهای خوبی در انتظار داوری ایران خواهد بود. داوران جوان ما تبدیل به بزرگترین داوران آسیا و جهان خواهند شد، فقط باید به آنها فرصت داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *