انتقاد شدید علی خسروی از بیانیه کمیته داوران

علی خسرویکارشناس داوری فوتبال با آنالیز بیانیه 22 ماده‌ای کمیته داوران، در مورد همه موارد این بیانیه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سایت داوران ایران وبه نقل از خبرگزاری فارس خسروی در واکنش به بیانیه 22 ماده ای کمیته داوران اظهار داشت: ما پیشکسوتان داوری جلسه دو ساعته با معاون وزیر ورزش جلسه داشتیم و ایشان هم آنها را یادادشت کرد و نمی دانم چرا خود معاون وزیر ورزش این صحبت ها را منتشر نکرد و صحبت های کارشناسان داوری از طریق کمیته داوران منتشر شد؟! یعنی امکان نداشت این بیانیه 22 ماده ای که همه آنها هم حرف های پیشکسوتان داوری بود روی سایت خود وازرت ورزش قرار می گرفت. کمیته داوران اکنون سوئ استفاده کرد ه و پاس توی در داده و خودش را بی تقصیر جلوه داده است.

من نگاهی به این بیانیه 22 ماده ای کمیته داوران دارم و بند به بند آن را توضیح می دهم:

1- بند اول برای استعداد یابی که گفته هزینه هایش باید تامین شود را متوجه نمی شوم! مگر می شود برای کشف استعدادیابی پول بخواهیم؟! مگر داوران گذشته استعداد یابی شدند؟ از هیات های استان ها بخواهند داوران نخبه خود را معرفی کنند و این چه بودجه ای می خواهد؟ می خواهند چهار داور معرفی کنند که هیات های استان ها از 20 سالگی داوران را زیر نظر می گیرند. دیگر پولی لازم ندارد.

2- می گویند ناظران استعداد یابی کنند! جوک می‌گویند مگر برای لیگ دو و سه و جوانان ناظر داوری می فرستید که آنها بخواهند استعدادیابی کنند؟ ما را نخندانید. ناظران لیگ برتر و دسته اول کدام داور را استعداد یابی کنند؟

3- شما چه کاره اید که برای کمیته انضباطی دخالت می کنید؟ یعنی اینکه کمیته داوران دارد برای کمیته انضباطی تعیین تکلیف می کند و یعنی اینکه حسن زاده کارش را بلد نبوده آیا در این حیطه وظایف کمیته داوران است؟

4- دپارتمان داوران تاکنون چه کار می کرده است تاکنون دپارتمانی که یک رئیس و چند کارمند چه کار می کرده است؟ تازه دارید راه نشان می دهید؟

5- این بند 5 مسخره و خنده دار است و کجای قوانین فیفا و داوری می گویند که داوران باید فوتبالیست باشند. این حرف ها منطقی نیست. داوری یک حرفه است و شاید یک داور 15 ساله استعداد داوری داشته باشد این حرف‌ها کدام است و مردم را بازی ندهید اکنون به جز علیرضا فغانی کدام داور ما در گذشته فوتبالیست بوده است؟ چرا می خواهید در داوری را ببندید؟

6-  فدراسیون فوتبال پول حقوق داوران را ندارد بدهد بعد بودجه بدهد برای توسعه داوری؟! این همان بند یک است بند یک و شش شما چه فرقی می کند؟! داوران تحصیلکرده هستند. چرا بی مورد بند اضافه می کنید.

7- شما می گفتید مدرسان ایتالیایی و انگلیسی بروند مشکلات داوری خودشان را درست کنند حالا چه شده که می گویید می خواهید مدرس خارجی بیاورید؟

8- دوسال است فدراسیون نمی تواند هدست برای داوران بخرد و داوران لباس مناسب ندارند و در تبریز و مشهد با لباس استین کوتاه قضاوت می کنند شما دارید برای کمیته بازاریابی فدراسیون تعیین تکلیف می کنید اینها وظایف شما نیست.

9-    افزایش حق قضاوت داوران پیشکش، بدهی 5 میلیاردی به داوران در لیگ های دیگر را به داوران پرداخت کنید.یکی دو داور خانم به ما گزارش دادند که فقط 10 میلیون تومان پول بلیت طلبکارند.

10- کمیته انضباطی تا الان خواب بوده و شما بیدارش کردید و شما باید بخشنامه می نوشتید به این قاضیان کمیته داوران می دادید و به سن و سال شما شک کردم؟ نکند افراد بالای 50 سال دیگر نباید کار کنند  و باید بروند استراحت کنند.

11- شما داور تشویق کنید. داوران ما از المپیک و جام جهانی با تاکسی از فرودگاه به خانه شان رفتند. داور فینال جام ملت ها را محروم کردید. داوران ما تشویق نمی خواهند فقط به آنها احترام بگذارید.

12-حالا می خواهید داور کم کنید اشتباه کردید از ابتدا 105 داور دعوت کردید و برای اسفندماه دنبال رای بودید و تست گرفتید از داوران  و حالا می خواهید 50 داور کم کنید. قومیتی فکر می کردید و می خواستید هیات های استان ها را راضی کنید

13- داور چهارم چه کاری می خواهد بکند که تجربه اش افزایش پیدا کند. جام جهانی برای اینکه در ویترین بود از داوران اروپایی سطح پایین در ویترین استفاده کردند. در لیگ برتر استفاده از داور چهارم از یک استان دیگر فقط هزینه ها را افزایش می دهد و تجربه خاصی کسب نمی کند

14- ناظران ما اصلا اهل مطالعه نیستند و سن هایشان بالای 5 5 است و با یک کلاس  آموزشی دو روزه کاری از پیش نمی رود. شما باید ابتدا یک دوره آموزشی یک ماهه برای آنها بگذارید و بعد از آنها امتحان بگیرید شما ناظران را هم دارید تهدید می کنید و انها را هم به بی سوادی متهم می کنید.

15-بارها از این جلسات گذاشتید و نتیجه ای نگرفتید و مربی و سرپرست پول حرفه ای می گیرند و داوران چه دارند؟ این جلسات فقط «به به» و «چه چه» الکی است و در زمین دوباره به داوران بی احترامی می شود و هیچ جای دنیا از این جلسات گذاشته نمی شود.

16-در زمستان طاقت فرسا می خواهید آزمون بگیرید به جای تهدید داوران برای گرفتن تست از مربیان آمادگی جسمانی ماهر استفاده کنید. اگر داوری در زمستان سکته کرد شما می خواهید جواب خودش و خانواده اش را بدهید از مربیان آمادگی جسمانی مثل محمود رفیعی، دکتر نوشادی یا خودم مربیان آمادگی جسمانی بسازید تا داوران را در آمادگی نگه دارند.

17-هیات ها تاکنون متخلف بوده اند؛ یعنی کارت جعلی چاپ می کردند؟ چرا روسای هیات ها جواب این بی احترامی را نمی دهند؟ یعنی چه که باید دوباره بررسی کنیم و هیات های استان ها را فقط برای رای نیاز دارید؟ استان ها باید در مورد این بند واکنش نشان بدهند.

18-    خودتان فهمیدید که تعداد داوران زیاد بوده و زیاد از حد داوران دعوت کرده اید و سر داوران و هیات ها کلاه گذاشته اید و شما برای 8 بازی در هفته لیگ برتر چند داور می خواستید که 105 داور  دعوت کردید و می خواهید داوران لیگ برتر را به لیگ یک و داوران لیگ یک را به لیگ دو بفرستید؟!

19- قبلا افرادی که خارج از کشور می رفتند تمامی سی دی ها و جزوه را به کمیته داوران می دادند مگر نه اینکه از زمانی که شما آمدید منابع را در اختیار کسی قرار نمی دهید مثل همان اتفاقی که برای حسن اکرمی رخ داد و نمی دانست که اصلا قرار است از او تست یویو بگیرند. باید همه منابع خارجی در اختیار همه استان ها قرار بگیرد در گذشته هم روال اینگونه بوده است

20- علیرضا اسدی دبیر فدراسیون یک پزشک است نمی دانستم او ایرلاین هم دارد! او مگر می تواند مشکل پروازها را حل کند و مشکل پروازهای چارتر است و شما اخبار کشور را دنبال نمی کنید.

21- متوجه نشدم آسیب شناسی توسط چه ارگانی به کمیته رسانه های فدراسیون گزارش شود. افرادی که مدام در سفر خارجی و داخلی هستند افرادی که مدام در نظارت هستند اصلا کمیته رسانه چه چیزی را باید اسیب شناسی کند.

22- کارشناسان داوری و پیشکسوتان که دشمن شما بودند و همه وابسته به تیم ها و استان ها بودند. حتما وزارت ورزش این را از شما خواسته است. چرا در گذشته از نظرات این کارشناسان دلسوز استفاده نکردید.

خلاصه اینکه از نصرالله سجادی بیشتر انتظار داشتیم و دو ساعت در وزارت ورزش بودیم وبا میوه و چای از ما پذیرایی کردند و یعنی کسی نبود در وزارت ورزش این صحبت ها را خودش تایپ و منتشر کند و انتظار داشتیم خودشان از طریق وزارت ورزش به کمیته داوران ابلاغ شود. کمیته داوران سوء استفاده کرده است و مگر کمیته داوران از فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ جدا ست. مردم فوتبالی و علاقمند هستند. خیلی از این طرح ها را میتوان سرقت طرح های پیشکسوتان داوران بود واین بیانیه عوام‌فریبی بود و انداختن توپ  به داخل وزارت ورزش بود و من از شخص وزیر ورزش و معاونش چنین انتظاری نداشتند. کاش دکتر سجادی این یادداشت هایی که گفتند ستاره دار است را به رئیس دفترشان می دادند تا او برایش آنالیز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *