ترکی: تصمیم داشتیم در هفته اول لیگ برترقضاوت نکنیم

محسن ترکیداور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: همان فشارهای غیر ورزشی که باعث محرومیت علیرضا فغانی شد، نام او را هم از لیست برترین‌ها خارج کرد.

به گزارش سایت داوران ایران و به نقل از خبرگزاری فارس، محسن ترکی در مورد اینکه علیرضا فغانی اعلام کرده نام محسن ترکی در بین گزینه برترین داورهای لیگ چهاردهم قرار داشته اما دیروز نامی از او برده نشده است عنوان کرد: در این رابطه هفته قبل با من تماس گرفتند و اعلام کردند شما به عنوان یکی از گزینه‌های بهترین داوران انتخاب شدید و برای ضبط برنامه به تهران بیایید. از آنها در مورد اینکه چه معیاری برای انتخاب من داشتند سوال پرسیدم و گفتم در شرایطی که بنده در نیمی از فصل قضاوت نداشتم چطور در این گزینش جزو سه داور برتر شدم؟ حتی به آنها گفتم این انتخاب به نحوی می‌تواند نوعی دهن کجی به سایر داوران باشد.

وی افزود: آنها در پاسخم گفتند این انتخابات از سوی مدیران عامل باشگاه‌ها انجام شده است. رای مدیران عامل به داوران برای انتخاب برترین داور نه تنها غلط است بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد، نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم اما از این بابت می‌گویم خطرناک است که شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند به عنوان برترین داور انتخاب شوند. بدون شک این مسئله می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. به دوستان گفتم من در مراسم شرکت نمی‌کنم و همچنین به مهدی تاج بگویید به جای برگزاری این مراسم‌ها بدهی گذشته داوران را تسویه کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه داوران طلب زیادی از سال‌های قبل دارند در شرایطی که هفته آینده لیگ پانزدهم آغاز می‌شود. در کلاس توجیهی پیش از شروع فصل داوران نسبت به این مسئله موضع‌گیری کردند و حتی این بحث مطرح شد که در هفته اول لیگ قضاوت نکنیم. این رفتارها به نوعی توهین است‌، متأسفانه ما نه تنها حقوقمان را دریافت نمی‌کنیم بلکه در سفرهایی که داریم گاهی پولی را شخصاً پرداخت می‌کنیم تا در آینده آن را پس بگیریم ولی نه تنها هزینه‌ها را برگشت نمی‌دهند بلکه حقوقمان هم پرداخت نمی‌شود. با این کار به نوعی داوران در حال دادن وام بلاعوض به فدراسیون فوتبال هستند.

داوربین‌المللی فوتبال ایران در ادامه تصریح کرد: حضور علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون در جلسه توجیهی پیش فصل داوران بسیار مغتنم بود و بارقه‌هایی از امید را بین آنها زنده کرد. همانطور که گفتم حتی تصمیم داشتیم در هفته اول لیگ برترقضاوت نکنیم ولی صحبت‌های اسدی و لحنی که او داشت این امید را ایجاد کرد که او قصد دارد برای داوران کاری انجام دهد و فعل خواستن را در او دیدیم. هدف و نیت اسدی رفع مشکلات و تلاش برای قشر زحمت‌کش داوران بود و امیدواریم او به این مسئله جامه عمل بپوشاند.

ترکی در ادامه گفت:‌ متأسفانه اختلافاتی در کلیت فوتبال وجود دارد که این اختلافات بین فدراسیون و سازمان لیگ است که در بخش داوری هم آن را می‌بینیم. فدراسیون و سازمان لیگ با هم مشکل دارند و باید آن را حل کنند چرا اول از همه  دود این مسئله به چشم فوتبال و سپس به چشم خودشان می‌رود. بنده شنیده‌ام مهدی تاج اعلام کرده اگر قرار است سازمان لیگ پول داوران را بدهد ابلاغ داوران را هم آنها انجام دهند. این صحبت بی‌معنی است،‌ کمیته داوران کمیته‌ای مستقل و زیر نظر فدراسیون است. آنها می‌گویند چرا ما زیر نامه‌ها را امضا نکنیم این اختلاف‌ها دودش در چشم فوتبال می‌رود بنده هنوز مانده‌ام و نمی‌دانم که آیا سازمان لیگ باید زیر نظر فدراسیون فوتبال باشد یا اینکه اکنون این رابطه برعکس است.

وی در مورد عدم حضور علیرضا فغانی در بین بهترین داوران لیگ چهاردهم با وجود اینکه او فینال جام ملت‌های آسیا قضاوت کرده است، گفت:  متأسفانه باید به نکاتی اشاره کنم. بنده حرفم را رک می‌زنم از سوی فدراسیون با ما تماس گرفتند و اعلام کردند سه گزینه مد نظر آنها برای انتخاب بهترین‌ها چه کسانی هستند حتی علیرضا فغانی و دو کمک داور بین‌المللی کشور هم برای ضبط برنامه به تهران آمدند. بنده همان ابتدا اعلام کردم در این مراسم شرکت نمی‌کنم اما سپس شکل و شمایل کار را عوض کردند و همان فشارهای غیرورزشی که باعث محرومیت علیرضا فغانی شد این شرایط را به وجود آورد.

ترکی در پایان عنوان کرد:‌ من خودم تصمیم گرفتم به مراسم نروم اما مشکل فغانی بواسطه همان فشارهای غیرورزشی بود و او را از لیست بهترین‌ها حذف کردند. اگر در یک مسابقه هم داوری اشتباه کند نباید علمکرد یک فصلش را تحت تأثیر قرار دهد. امیدوارم این مشکلات هرچه زودتر حل شود. ما به حضور اسدی در فدراسیون فوتبال امید زیادی داریم و صحبت‌هایش به دلمان نشسته فعل خواستن را در او دیدیم و امیدواریم او بتواند طبق صحبت‌هایی که کرده مشکلات داوران را کمتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *