گزارشگرانی که خود کارشناسی داوری می کنند!


با پایان رسیدن بازی دربی و حاشیه های مربوط به آن، نکته ای که در این بازی جلب توجه می کرد نحوه صحبت گزارشگر این بازی بود.
در حین این بازی بارها گزارشگر صدا و سیمای کشورمان به جملاتی مثل: داور می خواهد بازی را مساوی کند، بازی از دست داور خارج شده،مشخص بوده که پنالتی بوده، داوری تو  این لحظات بنفع پرسپولیس است به خود اجازه داد کار کارشناسان داوری را نیز انجام دهد.
این بازی اولین باری نیست که گزارشگران کشورمان، داوران شریف و زحمتکش کشورمان را در حین بازی محکوم می کنند و حتی به خود اجازه نمی دهند تا حداقل بازی به اتمام برسد تا کارشناسان امر نظرات خود را اعلام نمایند. نمی دانیم آیا در دیگر کشورهای دنیا نیز رسم بر  این است که گزارشگران تلویزیون خود بحث کارشناسی داوری کنند یا اینکه این مهم را به کارشناسان و نخبه های مربوطه می سپارند؟!
قشر زحمتکش و شریف داوری در کشور همیشه مظلوم واقع می شود و غیر از این بازی نیز در گذشته داوران برجسته کشورمان مثل مسعود مرادی، سعید مظفری زاده و … نیز مورد انتقادات تندی قرار گرفته اند.
امیدورایم روزی فرا رسد تا با درونی شدن فرهنگ “اشتباهات داوری غیر قابل حذف است و جزئی از بازی می باشد” کمتر داوران کشورمان تحت فشار رسانه ها قرار گیرند.

14 پاسخ

  1. سلام
    واقعا تاسف داره!!!!!!!!!!
    علاوه بر اینکه بی فرهنگترین تماشگران فوتبال رو داریم(قابل توجه آقای خیابانی)بی فرهنگترین ونون به نرخ روز خورترین گزارش گرهارو هم داریم،گل سرسبدشون هم آقای میرزایی!!!!

  2. آقای درویش پور سلام
    در این بازی عادل فردوسی پور گزارشگر بود، ایشون تو همه بازیها داورا رو می کوبه!خودش رو یکپا کارشناس داوری می دونه!

  3. سلام خدمت آقای لطافتی عزیز
    میدونم ولی میرزایی آفت به تمام معناست.فردوسی پور که چیزی سر در نمیاره مثل باقی گزارشگرها تلویزیون.

  4. جناب درویش پور نمیدونم داور کدوم شهرین؟ اما سعی کن دوست من ادب رو رعایت کنی این چه طرز صحبته ؟ ایشون هم آدم محترم و با شخصیتی هستند چرا میگین آفت؟ حالا اینطوری باید جوابشو بدی پس شخصیت کجا رفته ، متاسفم براتون

  5. دوست عزیز
    چیز خواستی نگفتم که شما بهتون برخورده،اگه داور باشید متوجه میشید که چی میگم،در ضمن شما هم نظرتون رو بگید ونظر دیگران رو بخونید،فکرنکنم در جایگاهی باشید که در مورد من و شخصیتم بخواهید نظر بدید.

  6. باسلام.این گزارشگرهابایدخودشون رو به یک روانشناس نشون بدن.چون میخوان خودشون رو یکجوری توی فوتبال این مملکت جابزنن وبه پولهایی که هرگز به اون نرسیدن برسن.بازهم فردوسی پوریخورده اطلاعات داره ولی میرزایی که اصلا……….الان حظورذهن ندارم که اسم این بیماری چیه ولی فوق العاده خطرناکه.اینها دنبال ورزش نیستن بلکه دنبال پول ورزش هستن.معروف شدن وپول زیاد.

  7. خدمت عزیزان عرض سلام دارم.
    از دوستان خواهشمندم از الفاظی که در شأن جامعه فرهیخته داوری است، استفاده کنید. در سراسر دنیای فوتبال، داور دارای ارزش خاصی است و نباید قداست خود را زیر سوال ببرد.
    خبرنگارها نیز جامعه زحمتکشی بوده، به فراخور حرفه خود، به دنبال ترفندهایی برای جذب افکار عمومی هستند؛ در این راستا ممکن است در کار داور، مربی یا هر مرجع دیگری وارد شوند. یاد بگیریم به شغل هم و به خصوص عقاید هم احترام بگذاریم. پی گیری این مسایل و تخلفات کار ما داورها نیست!
    از مدیر سایت خواهشمندم در حوزه فعالیتی سایت که به نظر می رسد اطلاع رسانی، آموزش و زیباتر از همه نزدیک تر کردن داوران عزیز باشد؛ اجازه ندهند هر نظری درج شود و ثبت این موارد را به تایید خود منوط کنند. زیرا این مسائل بار حقوقی ایجاد می کند که این مسائل حاشیه ای، مناسب داوری و داوران عزیز نیست.
    امیدوارم مدیران سایت در جهت مرتفع شدن این قبیل مسائل تلاش کنند، والا این جو را مناسب حضور داوران فعال کشور نمی دانم.

  8. اظهار نظر در مورد همه چیز به خصوص فوتبال در ایران ما توسط هر فرد اگاه یا نااگاهی رایجه به خصوص در مورد داوری…بخشی به گزارشگران و بخشی به اهالی فوتبال، بخشی هم به خود جامعه داوری مربوط میشه که در هر موردی شخصیت داور و نوع قضاوت داور به راحتی اظهار نظر می کنن و باعث میشن اهالی غیر فوتبالی هم که کوچکترین اطلاعاتی حتی در مورد فوتبال نیز ندارد در مورد داوری اظهار نظر میکنن…تا جامعه داوری متحد نشه و تصمیم به دگرگونی داوری کشور نداشته باشه ماجرا همین طور ادامه خواهد داشت…

  9. اما کاش یه نفر پیدا بشه در مورد گزارش همین گزارشگرا هم بگه که طول یه بازی چقدر اشتباه دارن و اشتباه اظهار نظر میکنن.

  10. من هم گزارش عادل فردوسی پور رو دیدم یه مقدار داشت در داوری دخالت می‌کرد و نظرات بینندگان رو به بد قضاوت کردن ترکی برگردونده بود. کلاً ایشون باید کمتر راجع به داوری نظر بدن و من مخصوصاً از اون جملشون ناراحت شدم که گفته بود «ترکی خیلی دوست داره یه یک یک از این بازی در بیاره» این جمله‌ی زیاد قشنگی نیست ولی خب دوستان فردوسی پور هم از گزارشگران خوب تلویزیونی است و در جهت حفظ شأن داوری در برنامه 90 سعی خودش را کرده اما خب این نکات منفی‌اش را هم اگر اصلاح کند بهتر میشه.

  11. با سلام خدمت دوست عزیز آقای مهیار مقدم
    دوست عزیز هدف از ایجاد این مطلب این است که قشر زحمتکش داوری همیشه مظلوم واقع می شود و همیشه نسبت به جامعه داوری کم لطفی شده و اینکه نباید اشخاص غیر مسئول اظهار نظر کرده و نظارات را صاحب نظران اعلام نمایند و دوستان گزارشگر کشورمان نباید خارج از وظایف و حدود خود عمل کنند!

  12. آقای فردوسی پور در وقتهای تلف شده بازی استقلال و پرسپولیس فرموردن : (میخواد یه مساوی در بیاره آقای ترکی )
    این جمله بسیار زشت و زننده بود و از یه فرد تحصیل کرده و با فرهنگ بعیده این طور با کوته فکری و یا حتی بدون فکر چنین جمله ای رو از رسانه ملی به گوش میلیونها بیننده این بازی برساند.
    از دید من بعنوان جامعه داوری ایران حداقل طی یک بیانیه رسمی باید به این موارد اعتراض کند.

  13. داوری که فوتبال بازی نکرده باشه نمی تونه داور خوبی باشه فقط به قوانین می تونه مسلط باشه کاری با این مسئله نداریم (گزارشگران) ولی هر شخصی که به مقداری خوب (مدتی فوتبال بازیکردن) فوتبال بازی کرده باشه شاید قوانینو خوب ندونه ولی بهترین داوره بهترین داور از نظر ماهیتی و به خوبی یه کارشناس داوری می تونه اظهار نظر کنه البته کارشناسها و فوتبالیستها یی که کارشناسی داوری می کنند نیز اظهار نظرشون نمی تونه خالی از اشتباه و کارشناسی درست باشه.

  14. سلام،امیدوارم کسانی که خود ادعای تفکر حرفه ای دارند در تمامی مسائل فوتبال به این تفکر پایبند باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *